29,8 proc. internautów deklarujących znajomość co najmniej jednej usługi finansowej dostępnej w sieci posiada internetowe konto bankowe - poinformowała firma Gemius SA.
Badanie "Usługi finansowe" przeprowadzone zostało w październiku 2004 na próbie od 330 do 580 internautów (w zależności od pytania) przez Gemius SA we współpracy z portalem finansowym Money.pl oraz stowarzyszeniem Interactive Advertising Bureau Polska.
Odpowiedzi internautów wskazują, że 31,6 proc. z nich planuje w ciągu najbliższych 6 miesięcy otworzyć internetowe konto w banku.
W mniejszym stopniu internauci zamierzają korzystać z innych usług finansowych. W ciągu najbliższego półrocza 19,3 proc. ankietowanych zamierza (na pewno lub prawdopodobnie) zamówić przez internet kartę kredytową. 25,6 proc. twierdzi jednak, że z takiej możliwości "na pewno nie skorzysta".
Tylko 13,2 proc. chce (na pewno lub prawdopodobnie) kupić w ten sposób jednostki funduszy inwestycyjnych, a na pewno nie zamierza tego uczynić 42,2 proc. badanych.
Lokatę bankową chce przez internet założyć (na pewno lub prawdopodobnie) 18,1 proc. badanych, 32,7 proc. ankietowanych odpowiadało zaś, że na pewno tego nie zrobią.
O kredyt konsumpcyjny zamierza wystąpić drogą elektroniczną 13,3 proc. ankietowanych, 43,5 proc. odpowiedziało, że na pewno z tej możliwości nie skorzysta.
Jak wynika z badań, wielu respondentów, którzy słyszeli o możliwościach korzystania z usług finansowych on-line, nie jest jeszcze przekonanych co do wykorzystania internetu w zarządzaniu finansami.
"Instytucje sprzedające usługi finansowe szczególną uwagę w przyszłych działaniach promocyjno-informacyjnych zwrócić powinny na podkreślanie bezpieczeństwa dokonywania transakcji kanałem elektronicznym" - napisali autorzy badania.
46,5 proc. respondentów uznało kanał elektroniczny za mniej bezpieczny od tradycyjnego, a tylko 15,4 proc. twierdzi, że oba kanały są jednakowo bezpieczne.
Badanym trudno było zdecydować, który sposób - tradycyjny czy poprzez internet - jest lepszy pod względem opłacalności (32,4 proc. odpowiedzi "trudno powiedzieć").
Informacje o usługach finansowych internauci czerpią najczęściej ze stron serwisów finansowych (54,4 proc. spośród tych, którzy znali przynajmniej jedną usługę finansową), z linków/bannerów w internecie (52,9 proc.) oraz z telewizji (49,6 proc.).