W 2004 r. ARiMR wspiera procesy restrukturyzacji i modernizacji 
rolnictwa, przetwórstwa rolno - spożywczego oraz usług dla rolnictwa przez 
stosowanie dopłat do oprocentowania kredytów inwestycyjnych, klęskowych i 
obrotowych. 
Ponadto Agencja realizuje zadania zlecone przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju 
Wsi w zakresie stosowania dopłat do oprocentowania kredytów udzielonych na: 
  - wznowienie produkcji po klęsce powodzi, która 
  miała miejsce w 1997 r., 
  
 - na cele rolnicze, 
  
 - skup i przechowywanie zapasów ryb morskich - do 
  30.04.2004 r. 
 
Kredyty mogą zostać udzielone na realizację przedsięwzięć inwestycyjnych 
mających na celu m.in.: 
  - rozszerzenie asortymentu produkcji, 
  
  
 - dostosowanie do wymogów 
  sanitarno-weterynaryjnych UE, 
  
 - obniżenie kosztów produkcji, 
  
 - poprawę ochrony środowiska zgodnie ze 
  standardami UE, 
  
 - wprowadzenie nowych technologii, 
  
 - poprawę jakości produkcji, 
  
 - poprawę gospodarki odpadami, 
 
I. Kredyty Inwestycyjne 
Popyt na kredyty inwestycyjne utrzymuje się nadal. W 2004 roku obserwuje się 
duże zainteresowanie preferencyjnymi kredytami inwestycyjnymi. Liczba 
pozytywnych opinii w I kwartale 2004 roku w porównaniu do analogicznego okresu 
roku ubiegłego wzrosła o 2,9%, natomiast liczba opinii oraz kwota wnioskowanych 
kredytów w marcu 2004 r. w porównaniu do lutego br. wzrosła ponad 2-krotnie. 
W tym okresie Ośrodki Doradztwa Rolniczego i Regionalne Centra Doradztwa, 
Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich wydały 7.714 pozytywnych opinii o planach 
przedsięwzięć inwestycyjnych. Potencjalni kredytobiorcy zamierzają realizować 
inwestycje o łącznej wartości 1.216.795,9 tys. zł, wnioskując o kredyty na kwotę 
858.707,6 tys. zł. 
Nadal największym zainteresowaniem cieszy się linia 
przeznaczona dla "Młodych Rolników". Producenci rolni, którzy nie przekroczyli 
40 roku życia, tylko w okresie pierwszych trzech miesięcy br. uzyskali pozytywne 
opinie ODR dla realizacji 3 560 przedsięwzięć inwestycyjnych, zamierzając 
zrealizować inwestycje na kwotę 454 362,3 tys. zł. 
Możliwości finansowe 
W dniu 28 kwietnia br., po zatwierdzeniu planu finansowego na 2004 rok przez 
Ministerstwa sprawujące nadzór nad działalnością Agencji, określone zostały 
bankom limity na cały 2004r.: 
  - dopłat do oprocentowania kredytów udzielonych w latach 
  ubiegłych do wysokości środków zabezpieczonych w planie finansowym Agencji, 
  zgodnie z zapotrzebowaniami banków stanowiącymi podstawę do opracowania planu 
  finansowego na 2004 rok, 
  
 - dopłat do oprocentowania kredytów planowanych do 
  udzielenia w 2004 roku - o 55 % więcej w stosunku do dopłat wykorzystanych 
  przez banki za 2003 rok, 
  
 - akcji kredytowej na kredytowanie inwestycji w 2004 
  roku w ramach wymienionych na wstępie linii kredytowych, umożliwiające 
  potencjalnym inwestorom realizację inwestycji w rolnictwie i jego otoczeniu w 
  kwocie ok. 4,4 mld zł. Inwestorzy zobowiązani są w ramach realizacji 
  przedsięwzięć zgromadzić środki własne przed udzieleniem kredytu, który w 
  zależności od linii kredytowej waha się od 5% przy linii OR do 30% na 
  realizację przedsięwzięć w działach specjalnych produkcji rolnej i 
  przetwórstwie rolno- spożywczym. Kwota akcji kredytowej określona bankom na 
  rok 2004 jest o 35 % wyższa niż kwota udzielonych przez banki kredytów 
  inwestycyjnych w 2003r. 
 
Przy podziale limitów uwzględnione zostały linie kredytowe mające na celu 
dostosowanie realizowanych inwestycji do warunków sanitarno - weterynaryjnych i 
jakościowych obowiązujących w UE. 
Podział akcji kredytowej określony bankom na 2004 rok przedstawia się 
następująco: 
Ogółem akcja kredytowa - kredyty inwestycyjne 3 200 mln zł z tego: 
  - linie KZ + MR +GP+NT+ GR 1 947 mln zł, 
  
 - linie BR 625 mln zł, 
  
 - linie IP+RP+MP+OR+DM 628 mln zł. 
 
Kwoty akcji kredytowej przyznane poszczególnym bankom są następujące: 
Bank Gospodarki Żywnościowej S.A. - 583,42 mln zł, 
Bank Polskiej 
Spółdzielczości S.A. - 809,72 mln zł, 
Mazowiecki Bank Regionalny S.A. - 
504,55 mln zł, 
SGB Gospodarczy Bank Wielkopolski S.A. - 511,78 mln zł, 
Bank Zachodni WBK S.A. - 250,55 mln zł, 
Kredyt Bank S.A. - 7,99 mln zł, 
PKO Bank Polski S.A. - 90,35 mln zł, 
Pekao S.A. - 96,85 mln zł, 
Bank 
Millennium S.A. - 21,33 mln zł, 
Bank Inicjatyw Społeczno - Ekonomicznych 
S.A. - 21,96 mln zł, 
ING Bank Śląski S.A. - 64,96 mln zł, 
Bank Ochrony 
Środowiska S.A. - 52,78 mln zł, 
BPH-PBK S.A. - 107,01 mln zł. 
Nordea 
S.A. - 22,41 mln zł, 
Raiffeisen S.A. - 15,09 mln zł, 
Bank Handlowy w 
Warszawie S.A. - 14,31 mln zł, 
BRE Bank S.A. - 24,91 mln zł. 
O kredyty z 
dopłatą ARiMR do oprocentowania na realizacje przedsięwzięć inwestycyjnych 
kredytobiorcy mogą ubiegać się w ramach linii kredytowych na: 
  - realizację przedsięwzięć inwestycyjnych w rolnictwie, 
  przetwórstwie rolno-spożywczym i usługach dla rolnictwa (symbol IP), 
  
 - utworzenie lub urządzenie gospodarstw rolnych przez 
  osoby, które nie przekroczyły 40 roku życia (symbol MR), 
  
 - zakup gruntów rolnych (symbol KZ), 
  
 - utworzenie lub urządzenie gospodarstwa rolnego w 
  ramach realizacji, zaakceptowanego przez Ministrów Rolnictwa i Finansów, 
  programu osadnictwa rolniczego na gruntach Skarbu Państwa (symbol OR), 
  
 - realizację przedsięwzięć inwestycyjnych w rolnictwie, 
  przetwórstwie rolno-spożywczym i usługach dla rolnictwa przez grupy 
  producentów powstałe na mocy ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach 
  producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw /Dz. U. Nr 88, 
  poz. 983/ (symbol GP), 
  
 - zakup nieruchomości rolnych przeznaczonych na 
  utworzenie lub urządzenie gospodarstwa rodzinnego w rozumieniu ustawy z dnia 
  11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (symbol GR), 
  
 - realizację przedsięwzięć inwestycyjnych w zakresie 
  nowych technologii produkcji w rolnictwie (symbol NT), 
  
 - realizację przedsięwzięć inwestycyjnych w ramach 
  "Branżowego programu wspólnego użytkowania maszyn i urządzeń rolniczych" 
  (symbol BR/10), 
  
 - realizację przedsięwzięć inwestycyjnych w ramach 
  "Branżowego programu restrukturyzacji przetwórstwa ziemniaka na skrobię w 
  Polsce" (symbol BR/13), 
  
 - realizację przedsięwzięć inwestycyjnych w ramach 
  "Programu wspierania restrukturyzacji i modernizacji przemysłu mięsnego i 
  przetwórstwa jaj w Polsce" (symbol BR/14), 
  
 - realizację przedsięwzięć inwestycyjnych w ramach 
  "Branżowego programu mleczarskiego" (symbol BR/15), 
  
 - realizację przedsięwzięć inwestycyjnych w ramach 
  "Branżowego programu wspierania restrukturyzacji i modernizacji przemysłu 
  utylizacyjnego w Polsce" (symbol BR/16), 
  
 - wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych i 
  działach specjalnych produkcji rolnej znajdujących się na obszarach 
  dotkniętych klęska suszy, gradobicia, nadmiernych opadów atmosferycznych, 
  wymarznięcia, powodzi, huraganu, pożaru, plagi gryzoni lub osuwisk ziemi 
  (symbol KL). 
 
Od dnia 30 kwietnia 2004 r. weszły w życie zasady zwiększania dopłat 
ARiMR do oprocentowania kredytów inwestycyjnych w przetwórstwie mięsa oraz 
kredytów na realizację inwestycji w gospodarstwach rolnych (symbol DMBRz, 
DMMRz). 
Podstawowe zmiany w "Zasadach udzielania kredytów inwestycyjnych z dopłatą 
ARiMR do oprocentowania (...) 2004r. " 
  - Wprowadzono dwie nowe linie kredytowe: 
 
  - kredyt na zakup nieruchomości rolnych przeznaczonych 
  na utworzenie lub urządzenie gospodarstwa rodzinnego w rozumieniu ustawy z 
  dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego - Symbol GR, 
  
 - kredyt na realizację przedsięwzięć inwestycyjnych w 
  zakresie nowych technologii produkcji w rolnictwie, w tym wytwarzania surowców 
  do produkcji bioetanolu i biokomponentów, zapewniających wysoką jakość 
  produktu lub w zakresie dostosowania produkcji zwierzęcej do wymogów 
  sanitarnych, ochrony środowiska i utrzymywania zwierząt - Symbol NT. 
  
 
  - Przedłużono na 2004 r. zakaz udzielania kredytów na: 
  
 
  - budowę, rozbudowę, adaptację i modernizację budynków, 
  jeżeli te inwestycje prowadzą do powstania nowej lub zwiększenia istniejącej 
  już powierzchni produkcyjnej żywca drobiowego, 
  
 - na realizację inwestycji w zakresie wylęgów drobiu. 
  
 
Jednocześnie wprowadzono możliwości udzielania kredytów na: 
  - modernizację istniejących zakładów wylęgu drobiu, 
  jeżeli inwestycje nie prowadzą do zwiększenia ich zdolności produkcyjnych, 
  
  
 - odtworzenie pierwotnych zdolności produkcyjnych 
  zakładów wylęgu drobiu, w przypadku ich losowego zniszczenia, poprzez budowę 
  nowego zakładu na miejscu zniszczonego, a także zakup wyposażenia części 
  produkcyjnej i socjalnej. 
 
  - Wprowadzono możliwość wyrażenia przez bank zgody na wydłużenie terminu 
  udokumentowania kredytu z 3 do 6 miesięcy od dnia pobrania środków finansowych 
  z rachunku kredytowego, pod warunkiem że opóźnienie wynika z przyczyn w ocenie 
  banku niezależnych od kredytobiorcy. Dopłaty Agencji w odniesieniu do kwoty 
  kredytu, której wydatkowanie nie zostało udokumentowane, nie są stosowane za 
  okres od dnia następującego po upływie 3 miesięcy od pobrania środków 
  finansowych z rachunku kredytowego do dnia udokumentowania wydatków. 
  
 - Określono katalog tzw. zdarzeń obiektywnych, których zaistnienie w 
  przypadku zaprzestania prowadzenia działalności lub obsługi kredytu skutkować 
  będzie wyłącznie zaprzestaniem stosowania dopłat w dalszym okresie 
  kredytowania, a nie jak dotychczas również ich zwrotem wraz z odsetkami 
  ustawowymi. Do zdarzeń tych należy: 
 
  - śmierć kredytobiorcy za wyjątkiem sytuacji, w których nastąpiła sukcesja 
  praw i obowiązków wynikających z umowy kredytu, 
  
 - orzeczona stała niezdolność do pracy w gospodarstwie rolnym lub orzeczona 
  trwała całkowita niezdolność do pracy w gospodarstwie rolnym na podstawie 
  przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników albo trwała niezdolność do pracy 
  orzeczona na podstawie innych przepisów o ubezpieczeniu społecznym 
  uniemożliwiająca prowadzenie działalności, na jaką udzielony został kredyt, za 
  wyjątkiem sytuacji, w których nastąpiła sukcesja praw i obowiązków 
  wynikających z umowy kredytu, 
  
 - wywłaszczenie majątku kredytobiorcy, o ile nie mogło być przewidziane w 
  dniu zawarcia umowy kredytu oraz uniemożliwia dalsze prowadzenie działalności, 
  
 - klęska suszy, gradobicia, nadmiernych opadów atmosferycznych, 
  wymarznięcia, powodzi, huraganu, pożaru, plagi gryzoni lub osuwisk ziemi, 
  jeżeli spowodowała szkody w rozmiarach stanowiących zagrożenie dalszego 
  funkcjonowania gospodarstwa, o ile kredytobiorca nie uzyskał w związku z 
  wystąpieniem tej klęski kredytu z linii KL/01 lub KL/02 w terminach właściwych 
  dla kredytów "klęskowych", 
  
 - choroba epizootyczna, jeśli stanowi zagrożenie dalszego funkcjonowania 
  gospodarstwa. 
 
Wystąpienie tych okoliczności należy potwierdzić, przedkładając w Banku 
stosowne dokumenty. 
  - Przywrócono możliwość zwiększania dopłat Agencji do poziomu linii BR/14 
  oraz do poziomu linii MR. - symbol: DMMRz, DMBRz. 
 
II. Kredyty "klęskowe" 
  - Na podstawie § 20 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1996r. 
  (Dz. U. Nr 16, poz. 82 z późn. zm.), Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji 
  Rolnictwa udziela pomocy w formie dopłat do oprocentowania kredytów na 
  wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji 
  rolnej znajdujących się na obszarach dotkniętych klęską suszy, gradobicia, 
  nadmiernych opadów atmosferycznych, wymarznięcia, powodzi, huraganu, pożaru, 
  plagi gryzoni lub osuwisk ziemi. Uruchomienie preferencyjnej linii kredytowej 
  dla poszkodowanych w wyniku jednej z tych klęsk żywiołowych nastąpić może 
  wyłącznie za zgodą Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi wyrażoną na wniosek 
  właściwego wojewody, zgłoszony w okresie 2 miesięcy od wystąpienia klęski. 
  Wniosek wojewody zgłaszany jest pod warunkiem dokonania oszacowania strat 
  przez komisję powołaną przez wojewodę w ciągu 30 dni od wystąpienia klęski. 
  
 - W okresie od dnia 1 stycznia 2003r. do dnia 7 maja 2004r. Minister 
  Rolnictwa i Rozwoju Wsi wyraził 102 zgody na uruchomienie linii kredytów 
  "klęskowych" dla poszkodowanych w wyniku klęski suszy, gradobicia, 
  wymarznięcia, nadmiernych opadów atmosferycznych, powodzi, huraganu (z tego 11 
  zgód wpłynęło do Agencji w 2004r.) Łączna kwota strat oszacowanych przez 
  komisje wojewódzkie, poniesionych przez 264,6 tys. gospodarstw, wyniosła 
  2.224,4 mln zł. 
Zgodę na uruchomienie linii kredytów "klęskowych" na 
  wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji 
  rolnej znajdujących się na obszarach dotkniętych w 2003r. klęską suszy 
  otrzymało 16 województw. Oszacowana kwota strat z tytułu wymienionej klęski 
  wynosi ok. 2.013,6 mln zł. W wyniku klęski suszy szkody w uprawach rolnych 
  poniosło ok. 228,7 tys. gospodarstw. 
   - Każdorazowo po wyrażeniu zgody przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na 
  uruchomienie linii kredytów "klęskowych" Agencja informuje o tym centrale 19 
  współpracujących z Agencją banków . 
  
 - Zgodnie z zasadami udzielania kredytów "klęskowych" kredyty na wznowienie 
  produkcji po klęskach mających miejsce w 2003r. mogą być udzielane przez banki 
  do dnia: 
 
  - 30 czerwca 2004r. - jeśli zgoda MRiRW na uruchomienie linii KL wyrażona 
  została w okresie od 1czerwca 2003r. do 31 grudnia 2003r., 
  
 - 31 grudnia 2004r. - jeśli zgoda MRiRW na uruchomienie linii KL wyrażona w 
  okresie od 1 stycznia 2004r. do 31 maja 2004r. 
 
  - W zależności od poniesionych strat poszkodowani mogą ubiegać się w bankach 
  o kredyt obrotowy bądź inwestycyjny. 
  
 - W zatwierdzonym w dniu 27 kwietnia br. planie finansowym Agencji na 2004 
  r. na dopłaty do oprocentowania kredytów "klęskowych" planowanych do 
  udzielenia w 2004r. zabezpieczono kwotę 30 mln zł. Z kwoty tej Agencja 
  przyznała bankom na 2004r. limit dopłat do oprocentowania kredytów planowanych 
  do udzielenia w wymienionym okresie w wysokości 12,7 mln zł, w pełni 
  pokrywając potrzeby banków. Pozostaje rezerwa środków w kwocie 17,3 mln zł. 
  
 
Aktualnie na II kw. 2004 r. limity akcji kredytowej i dopłat otrzymały 
następujące banki: 
1. Bank Gospodarki Żywnościowej S.A.,
2. Bank Polskiej 
Spółdzielczości S.A.,
3. Mazowiecki Bank Regionalny S.A.,
4. SGB 
Gospodarczy Bank Wielkopolski S.A.,
5. Bank Zachodni WBK S.A.,
6. PKO Bank 
Polski S.A.,
7. Pekao S.A.,
8. Bank Millennium S.A.,
9. Bank Inicjatyw 
Społeczno-Ekonomicznych S.A.,
10. ING Bank Śląski S.A.
W zasadach udzielania preferencyjnych kredytów klęskowych wprowadzono zmianę 
polegającą na wydłużeniu do 4 lat okresu stosowania dopłat do oprocentowania 
kredytów "klęskowych" obrotowych udzielonych w 2000 i 2001 r. 
III. Kredyty obrotowe 
Dopłaty do oprocentowania kredytów obrotowych realizowane są z dwu źródeł 
tj,. ze środków będących w dyspozycji: 
  - MRiRW - w ramach zadań zleconych na podstawie umów: z dnia 14 marca 1995 
  r. oraz z dnia 20 kwietnia 2000 r. zawartych pomiędzy Ministrem Rolnictwa i 
  Rozwoju Wsi a ARiMR na dopłaty do oprocentowania kredytów na: 
 
  - cele rolnicze, 
  
 - na skup i przechowywanie zapasów ryb morskich. 
 
W wyniku działań podejmowanych przez ARiMR zwiększone zostały (o 33% w 
stosunku do wykorzystania w 2003 roku) przez MRiRW, środki na dopłaty do 
oprocentowania kredytów na zakup rzeczowych środków do produkcji rolnej 
planowanych do udzielenia przez banki w 2004 r. 
Kredyty z dopłatami do 
oprocentowania na zakup rzeczowych środków do produkcji rolnej ze środków 
będących w dyspozycji MRiRW w 2004 roku określone zostały 13 bankom, tj.: 
1. Bankowi Gospodarki Żywnościowej S.A.,
2. Bankowi Polskiej 
Spółdzielczości S.A.,
3. Mazowieckiemu Bankowi Regionalny S.A.,
4. SGB 
Gospodarczy Bank Wielkopolski S.A.,
5. Bank Zachodni WBK S.A.,
6. PKO Bank 
Polski S.A.,
7. Pekao S.A.,
8. Bank Millennium S.A.,
9. Bank Inicjatyw 
Społeczno-Ekonomicznych S.A.,
10. ING Bank Śląski S.A.
11. Kredyt Bank 
S.A.,
12. Bank Ochrony Środowiska S.A. 
13. BPH-PBK S.A. 
  - ARiMR - na podstawie nowelizacji z dnia 21 kwietnia br. rozporządzania 
  Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie z dn. 30 stycznia 1996r. w sprawie 
  szczegółowych kierunków działań ARiMR oraz sposobów ich realizacji. 
  Nowelizacja ww. rozporządzenia, (weszło w życie 30 kwietnia br.) umożliwiła 
  Agencji finansowanie dopłat do oprocentowania kredytów na zakup rzeczowych 
  środków do produkcji rolnej.
W planie finansowym Agencji na 2004 rok 
  zostały zabezpieczone środki na ten cel w łącznej kwocie 28 mln zł. Do banków, 
  które zgłosiły niedobór środków na dopłaty do oprocentowania kredytów na zakup 
  rzeczowych środków do produkcji rolnej przekazane są na bieżąco umowy 
  regulujące zasady udzielania tych kredytów oraz określone są limity dopłat w 
  pełni pokrywające zapotrzebowania banków w tym zakresie .
Kredyty na zakup 
  rzeczowych środków do produkcji rolnej na podstawie tego rozporządzenia mogą 
  udzielać następujące banki: 
1. Bank Polskiej Spółdzielczości S.A.,
2. 
  Gospodarczy Bank Wielkopolski S.A.,
3. Bank Gospodarki Żywnościowej 
  S.A.,
4. Mazowiecki Bank Regionalny S.A.,
5. Bank PKO BP,
6. Bank 
  Zachodni- WBK S.A.,
7. Kredyt Bank S.A.
 
Łączne środki (MRIRW i ARiMR) zabezpieczone na dopłaty do oprocentowania 
kredytów planowanych do udzielenia w 2004 roku na zakup rzeczowych środków do 
produkcji rolnej wynoszą 51,6 mln zł, tj. 3 - krotnie więcej niż wykorzystanie 
dopłat w 2003 roku. 
Zmiany w zasadach udzielania preferencyjnych kredytów obrotowych 
W dniu 30 kwietnia br. weszły w życie nowelizacje następujących aktów 
prawnych: 
  - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1996 roku w sprawie 
  szczegółowych kierunków działań ARiMR oraz sposobów ich realizacji. Wprowadza 
  ono § 23g, zgodnie z którym możliwe będzie zastosowanie dopłat do 
  oprocentowania kredytów przeznaczonych na zakup rzeczowych środków do 
  produkcji rolnej ze środków będących w dyspozycji Agencji.
Stosowne umowy 
  regulujące stosowanie dopłat Agencji na zasadach tego rozporządzenia zostały 
  przekazane do banków. 
   - ustawy z dnia 5 stycznia 1995 r. o dopłatach do oprocentowania niektórych 
  kredytów bankowych. Nowelizacja tej ustawy wprowadza możliwość wydłużenia 
  stosowania dopłat do oprocentowania kredytów udzielonych w okresie od 1 lipca 
  2003r. do 30 kwietnia 2004r. na zakup rzeczowych środków do produkcji rolnej 
  za okres nie dłuższy niż 24 miesiące od dnia otrzymania kredytu. W dniu 7 maja 
  br. zostały do banków współpracujących przekazane aneksy do umów umożliwiające 
  zastosowanie tych regulacji prawnych. 
 
 
7181482
1