Największe znaczenie dla 90 proc. Polaków przy kupowaniu produktów codziennego użytku ma cena - wynika z lipcowych badań Ośrodka Badania Opinii Publicznej (TNS OBOP).
Na drugim miejscu respondenci ulokowali jakość produktu (74 proc. wskazań).
Inne aspekty wskazywane były znacznie rzadziej.
W badaniu TNS OBOP
zapytał Polaków o ich zachowania konsumenckie. Badani mieli możliwość wskazania
co najwyżej trzech najważniejszych czynników wpływających na
zakup.
Badani na pierwszym miejscu stawiali cenę, niezależnie od sytuacji
społecznej czy zawodowej. W mniejszym stopniu o jej znaczeniu mówili ludzie z
wykształceniem średnim (85 proc.) i wyższym (86 proc.) niż podstawowym czy
zawodowym (po 93 proc.). Rzadziej na ten element zwracali uwagę mieszkańcy miast
(87 proc.) niż wsi (94 proc.).
Według sondażu, do jakości towaru
przykłada wagę 80 proc. osób będących w dobrej sytuacji materialnej. Im gorsza
sytuacja bytowa, tym czynnik ten jest mniej istotny dla badanych (78 proc. osób
w średniej sytuacji materialnej, a w złej 62 proc.).
Za najmniej ważne
kryterium respondenci uznali opakowanie (6 proc.) oraz bezpieczeństwo produktu
dla środowiska (9proc.).
Cena i jakość to niezmiennie najważniejsze
czynniki mające wpływ na decyzje konsumentów, dotyczące tego, który z
konkurencyjnych produktów wybrać - wynika z sondażu.
Według TNS OBOP,
inaczej respondenci wypowiadali się o zakupie nowego produktu, który właśnie
pojawił się na rynku. Nadal największe znaczenie przy kupnie produktu ma cena,
ale nazwa producenta już odgrywa większą rolę przy wyborze towaru (84 proc.
uznało ten czynnik za ważny).
Za nieistotne badani uznali atrakcyjną
reklamę czy chęć zweryfikowania prawdziwości reklamy.
Sondaż TNS OBOP
zrealizowany został w dniach 5-7 lipca 2003 roku na reprezentatywnej, losowej
1005-osobowej próbie osób od 15 roku życia. Maksymalny błąd statystyczny dla
takiej wielkości próby wynosi +/- 3 proc., przy wiarygodności oszacowania równej
95 proc.