Brak jest szczegółów zmian w przepisach o akcyzie na samochody. Ministerstwo Finansów czeka na oficjalne stanowisko Komisji Europejskiej.
Kształt zmian będzie zależeć od zastrzeżeń zgłoszonych przez Komisję Europejską do polskiej ustawy o podatku akcyzowym oraz konsultacji z innymi ministerstwami. Przypomnijmy, iż stawka akcyzy na używane samochody importowane uzależniona jest w Polsce od ich wieku. Jest to rozwiązanie niespotykane w Unii Europejskiej. Biorąc pod uwagę wypowiedzi wysokich urzędników Komisji Europejskiej oraz orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości bardzo prawdopodobne jest, iż Bruksela uzna ten przepis za przejaw ukrytej dyskryminacji samochodów importowanych względem aut nowych sprzedawanych w kraju. Problem stał się palący ze względu na gwałtowny wzrost importu samochodów używanych z krajów członkowskich Unii Europejskiej po 1 maja. Póki co do Ministerstwa Finansów nie dotarło jednak żadne oficjalne stanowisko Komisji Europejskiej w tej sprawie – powiedziała w rozmowie z „GP” Izabela Laskowska, dyrektor Biura Komunikacji Społecznej MF. W przypadku ewentualnej krytyki można spodziewać się zastąpienia obecnej progresywnej stawki procentowej stawką kwotową taką samą dla samochodów nowych i używanych.