Zdarza się, że przewoźnik lotniczy sprzedaje więcej biletów, niż jest miejsc na pokładzie samolotu – zakładając, że pasażerowie nie stawią się w komplecie. Może się wtedy okazać, że dla paru osób zabraknie miejsc. Przewoźnik nie ma jednak prawa odesłać ich z kwitkiem.
Pasażer, dla którego, mimo posiadania biletu, zabrakło miejsca w samolocie, może wybierać pomiędzy innym lotem w najwcześniejszym możliwym terminie a zwrotem ceny biletu (w ciągu 7 dni). Jeśli ktoś zgodzi się na inny lot, może wybrać dogodny dla niego dzień, o ile linie lotnicze mają wtedy wolne miejsca.
Pasażerowi oczekującemu na następny lot przysługuje wyżywienie i nocleg w hotelu, a także darmowy transport między hotelem a lotniskiem. Ma również prawo do dwóch darmowych połączeń telefonicznych, teleksów, faksów lub maili. Z kolei przewoźnik ma obowiązek wypłaty odszkodowania w wysokości:
Kwoty odszkodowań pomniejsza się o połowę, jeśli przewoźnik znajdzie połączenie, pozwalające dotrzeć do portu docelowego najwyżej 2 godziny później (w pierwszym z powyższych przypadków), 3 godziny później (w drugim przypadku) lub 4 godziny później (w trzecim przypadku).
Jeśli zmiana lotu powoduje zmianę trasy, a tym samym portu docelowego, wówczas pasażer linii lotniczych ma prawo do bezpłatnego transportu do właściwego portu. Istnieje jednak warunek, że inne lotnisko, na którym ktoś wyląduje, obsługuje to samo miasto lub region, co port docelowy. W sytuacji, gdy odwołany lot jest kolejnym etapem połączenia, pasażer może bezpłatnie wrócić do portu, z którego wylatywał. W przypadku, gdy na dany lot przypada zbyt duża liczba pasażerów, obsługa ma obowiązek poinformować ich o przysługujących im prawach.
Odszkodowanie za zagubiony bagaż
Jeśli linie lotnicze zagubią lub uszkodzą bagaż, mamy prawo do odszkodowania w wysokości 1000 SDR (jest to jednostka walutowa emitowana przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy, rodzaj pieniądza bezgotówkowego), czyli równowartości ok. 5000 zł.
PODSTAWA PRAWNA
Rozporządzenie nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91.