Sprzedaż jogurtów uzależniona od sytuacji gospodarczej w kraju
24 grudnia 2015
Jak podaje Bank Gospodarki Żywnościowej, w październiku br. utrzymał się wzrostowy trend cen zbytu stałych przetworów mleczarskich i spadkowy w odniesieniu do artykułów płynnych.
Według danych Ministerstwa Rolnictwa, w ubiegłym miesiącu w największym stopniu podrożało odtłuszczone mleko w proszku - przeciętnie w kraju o 6,5 proc. wobec września do 10,68 zł/kg. W tym samym czasie ceny masła w blokach zwiększyły się o ponad 3 proc. do 12,78 zł/kg, zaś serów i twarogów średnio o ponad 4 proc. Pomimo tych zmian, masło oraz większość serów dojrzewających są tańsze, niż w analogicznym okresie przed rokiem. W odniesieniu do masła w blokach różnica sięga prawie 20 proc.
Odmienne tendencje panują na rynku artykułów płynnych. W tym przypadku od lipca br. obserwuje się stopniowy spadek cen zbytu, choć w październiku br. nastąpiło wyraźne wyhamowanie tego trendu. Według danych MRiRW przetwory te potaniały w skali miesiąca średnio o 0,1 proc. wobec obniżki o prawie 4 proc. we wrześniu br. Warto przy tym zwrócić uwagę, że ceny mleka pasteryzowanego i śmietany kształtują się na zbliżonych do ubiegłorocznych poziomach, podczas gdy jogurty są o ponad 4 proc. tańsze w relacji rocznej.
W najbliższych miesiącach poprawa koniunktury w tym podsektorze jest mało prawdopodobna. Artykuły płynne są kierowane głównie na rynek wewnętrzny, a ich sprzedaż (przede wszystkim jogurtów i napojów mlecznych) jest w dużym stopniu uzależniona od sytuacji gospodarczej w kraju. Oceniamy, że w kolejnych miesiącach koniunktura w Polsce ulegnie pogorszeniu, co przełoży się m.in. na wzrost bezrobocia. Coraz gorsze są także perspektywy sytuacji ekonomicznej u naszych głównych partnerów handlowych.