Średnie ceny detaliczne mięsa drobiowego mogą być w 2008 roku wyższe o 5-6 proc. niż w roku ubiegłym. Jednak przewidywany wzrost cen wieprzowiny w II półroczu 2008 roku będzie powodował wzrost popytu na drób - wynika z najnowszej prognozy Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Ekonomiści z Instytutu przewidują także, że w 2008 roku nastąpi spowolnienie dynamiki wzrostu eksportu, a co za tym idzie, wzrost produkcji drobiu będzie stabilny. Ukształtuje się ona prawdopodobnie na poziomie ok. 1 mln 180 tys. ton, czyli o 6 proc. wyższym od ubiegłorocznego. Eksport wzrośnie o 7 proc., a więc w tempie trzykrotnie wolniejszym niż w 2007 roku, i wyniesie ok. 277 tys. ton. Zużycie krajowe może być o 3-4 proc. większe niż w roku poprzednim.
Przemysłowa produkcja mięsa drobiowego była w 2007 roku tylko o 1,5 proc. większa niż przed rokiem, a produkcja podstawowych przetworów drobiowych, zbliżona do stanu z roku poprzedniego. Ceny zbytu w zakładach drobiarskich wykazywały silny wzrost (z wyjątkiem grudnia). Jednocześnie jednak charakteryzowały się znaczną wahliwością w okresach krótkich. Mimo wzrostowej tendencji cen sprzedaży, Polska pozostaje jednym z najtańszych producentów drobiu w UE. W 2007 roku średni poziom ceny polskiej stanowił ok. 70 proc. przeciętnej ceny unijnej.
Ekonomiści podkreślają, że dobra koniunktura na rynku drobiu znalazła odzwierciedlenie w dobrych wynikach finansowych firm drobiarskich. W 2007 roku były one najlepsze od początku lat dziewięćdziesiątych. Rentowność netto ukształtowała się na poziomie 2,03 proc. Przychody ze sprzedaży zwiększyły się o 30 proc. Wpływy z eksportu stanowiły prawie 20 proc. przychodów firm i były o 44 proc. wyższe niż przed rokiem. Obniżył się natomiast poziom inwestowania. Poprawie uległa rentowność operacyjna, a zdolność do regulowania bieżących zobowiązań, choć niska, została zachowana na bezpiecznym poziomie.
Korzystne wyniki osiągnięto też w handlu zagranicznym drobiem. Dodatnie saldo obrotów przekroczyło w 2007 roku 0,5 mld euro i było o 47 proc. wyższe niż w roku poprzednim. Wynikało to m.in. ze wzrostu cen na rynku unijnym, gdzie miał miejsce szybszy wzrost spożycia niż produkcji drobiu. W krajach Wspólnoty, Polska lokuje ponad 90 proc. całkowitej sprzedaży zagranicznej produktów drobiarskich.
W 2007 roku znacząco wzrosły ceny detaliczne drobiu. Drożejący drób przyczynił się do wyhamowania występującej w latach poprzednich wzrostowej tendencji spożycia. W 2007 roku konsumpcja mięsa drobiowego była zbliżona do poziomu sprzed roku, podobnie jak jej udział w całkowitym spożyciu mięsa. Według badań budżetów gospodarstw domowych konsumpcja mięsa drobiowego obniżyła się w 2007 roku o 5 proc., natomiast spożycie wędlin drobiowych nie zmieniło się.
9121579
1