Na podstawie artykułu 29, ust.3b znowelizowanej ustawy z dnia 19 października
1991r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz.U. z
1995r. Nr 57, poz.299, Nr 101, poz.504, z 1996r. Nr 59, poz.268, Nr 106, poz.
496, Nr 156, poz. 775, z 1997r. Nr 54, poz. 349, Nr 79, poz. 484 oraz z 1998r.
Nr 106, poz. 668) zwanej dalej "ustawą". Agencja może zastrzec, że
w przetargu może uczestniczyć wyłącznie określona w ustawie kategoria osób.
Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa mogła dotychczas sprzedawać i
wydzierżawiać nieruchomości rolne tylko po przeprowadzeniu przetargu
nieograniczonego.
Obecnie Agencja może zastrzec, że w przetargu mogą uczestniczyć wyłącznie:
Przepis ten stworzył dodatkowy instrument realizacji przez Agencję zadań wynikających z polityki Państwa, w zakresie restrukturyzacji oraz prywatyzacji mienia Skarbu Państwa użytkowanego na cele rolnicze w szczególności w zakresie tworzenia gospodarstw rolnych oraz powiększania już istniejących gospodarstw rodzinnych. Na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy przepis dotyczący przetargów ograniczonych przy sprzedaży stosuje się odpowiednio do dzierżawy.
Szczegółowe zasady w tym zakresie ustala wydane na podstawie ustawy Rozporządzenie
Ministra Skarbu z dnia 14 października 1999r. w sprawie określenia szczegółowego
trybu sprzedaży nieruchomości i ich części składowych, warunków rozkładania
ceny sprzedaży na raty, stawek szacunkowych gruntów oraz trybu przeprowadzania
przetargów na dzierżawę (Dz.U. Nr. 90, poz.1013).
Rozporządzenie stanowi, że przetarg ustny ograniczony, jak i przetarg ofert
(pisemnych) ograniczony przeprowadza się, jeżeli w ogłoszeniu o przetargu zostanie
zastrzeżone, że mogą w nim uczestniczyć wszystkie albo niektóre kategorie osób
uprawnionych do uczestnictwa w przetargu ograniczonym. Prezes Agencji zalecił
jednak oddziałom terenowym, aby przetargi ograniczone były z reguły organizowane
odrębnie dla każdej z grup uprawnionych. Pozwoli to na stosowanie jednolitych
warunków zakwalifikowania do uczestnictwa w przetargach ograniczonych, a w przypadkach
przetargów ograniczonych pisemnych - dodatkowo na stosowanie jednakowych kryteriów
wyboru oferty. Prezes Agencji zwraca również uwagę, że brak jest możliwości
zawężania w sposób nie przewidziany w ustawie, kręgu uprawnionych do wzięcia
udziału w przetargu. Nie można więc np., w przypadku organizowania przetargu
ograniczonego dla rolników wprowadzać dodatkowo ograniczeń terytorialnych (np.
do gminy czy powiatu) lub ekonomicznych (np. dotyczących wywiązywania się z
obowiązków podatkowych lub osiąganych dochodów). Natomiast kryteria ekonomiczne
mogą być oczywiście brane pod uwagę przy ocenie i porównywaniu ofert.
Stosownie do przepisów §16 ust. 2 i §22 ust. 2 rozporządzenia do przetargów ograniczonych stosuje się odpowiednio przepisy tego rozporządzenia dotyczące przetargów nieograniczonych, z tym że:
Przepis §6 ust.4 rozporządzenia stanowi, że przetarg ograniczony do tej samej kategorii uczestników może być przeprowadzony tylko jeden raz.
Przetarg przeprowadza powołana przez organizatora (Agencję lub upoważniony przez nią inny podmiot) komisja, składająca się z trzech do siedmiu członków, w tym przewodniczącego. Skład komisji jest jawny. Komisja przetargowa na podstawie dowodów przedłożonych przez osoby ubiegające się o dopuszczenie do przetargu ocenia czy spełniają one warunki zakwalifikowania do uczestnictwa w przetargu określone w ogłoszeniu przetargu.
Dla ułatwienia komisjom przetargowym kwalifikowania osób do przetargu ograniczonego Agencja zwróciła uwagę, że w kwestii określenia kogo należy zakwalifikować jako rolnika, ustawa odsyła do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników. ,,Rolnikiem'' w rozumieniu art. 6 ustawy z dnia 20 grudnia 1990r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 1998r. Nr 7, poz. 25 ze zm.) jest osoba fizyczna prowadząca na własny rachunek działalność rolniczą jako posiadacz (samoistny lub zależny) gospodarstwa rolnego w granicach Rzeczypospolitej Polskiej. ,,Działalnością rolniczą'' w rozumieniu tego przepisu jest działalność w zakresie produkcji roślinnej lub zwierzęcej, w tym produkcji ogrodniczej, sadowniczej, pszczelarskiej, rybnej i leśnej, natomiast przez pojęcie ,,gospodarstwo rolne'' rozumie się każde gospodarstwo służące prowadzeniu działalności rolniczej. Tak więc w razie ogłoszenia przetargu dla rolników zamierzających powiększyć gospodarstwo rolne warunkiem zakwalifikowania do przetargu jest:
Pod określeniem ,,spółka utworzona przez pracowników'' należy rozumieć spółkę, która została utworzona wyłącznie przez pracowników zlikwidowanych PGR Dlatego też warunkiem zakwalifikowania do przetargu ograniczonego dla takich spółek powinno być przedłożenie umowy spółki, aktualnego odpisu z rejestru handlowego (w przypadku spółki z o.o. i S.A.) oraz np. świadectwa pracy (zaświadczenia o zatrudnieniu) założycieli spółki na dowód zatrudnienia w zlikwidowanych PGR.
,,Osadnikiem'' jest osoba spełniająca warunki wymagane programem osadnictwa.
Dlatego też dla zakwalifikowania do przetargu ograniczonego dla tej grupy osób
wymagane jest przedłożenie dowodów spełnienia warunków określonych tym programem.
,,Repatriantem'' w rozumieniu przepisów o obywatelstwie polskim jest osoba,
która przybyła do Polski na podstawie wizy repatriacyjnej. Dla tego też w przetargach
ograniczonych dla repatriantów wymagane jest przedłożenie wizy repatriacyjnej
oraz zaświadczenia o przybyciu do Rzeczypospolitej Polskiej nie wcześniej niż
6 lat przed dniem przetargu.
Rolnicy, którzy sprzedali Skarbowi Państwa nieruchomości niezbędne na cele publiczne powinni przedłożyć umowę sprzedaży, z której wynikać będzie, że sprzedaż nastąpiła po dniu 31.12.1991r. oraz dowody, na podstawie których możliwe będzie ustalenie, że osoba ubiegająca się o udział w przetargu posiadała, w dniu sprzedaży nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa, status rolnika.
Członkiem rolniczej spółdzielni produkcyjnej w rozumieniu przepisów Prawa spółdzielczego
może być także osoba, która nie przeniosła na spółdzielnię własności wkładu
gruntowego. Wkład pozostaje jedynie w użytkowaniu rsp i podlega zwrotowi na
rzecz jej członka m. in. w razie likwidacji albo upadłości spółdzielni. Członek
spółdzielni znajdujący się w tego rodzaju sytuacji prawnej nie może być więc
zakwalifikowany do udziału w przetargu ograniczonym, ponieważ utworzenie przez
niego gospodarstwa rolnego może nastąpić w wyniku ustania członkostwa w rsp,
nie zaś przez nabycie (dzierżawę) nieruchomości z Zasobu. Do przetargu ograniczonego
mogą być zakwalifikowani jedynie ci członkowie likwidowanych lub znajdujących
się w upadłości rsp, zamierzający utworzyć gospodarstwo rolne, którzy nie wnieśli
wkładu gruntowego, albo których wkład nie podlega zwrotowi. Powinni ono przedłożyć
uchwałę o likwidacji lub postanowienie sądu o upadłości spółdzielni, dokument
potwierdzający członkostwo w tej spółdzielni, a także oświadczenie o nie posiadaniu
gospodarstwa rolnego, ani podlegającego zwrotowi wkładu gruntowego w spółdzielni.