Na podstawie artykułu 29, ust.3b znowelizowanej ustawy z dnia 19 października
1991r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz.U. z
1995r. Nr 57, poz.299, Nr 101, poz.504, z 1996r. Nr 59, poz.268, Nr 106, poz.
496, Nr 156, poz. 775, z 1997r. Nr 54, poz. 349, Nr 79, poz. 484 oraz z 1998r.
Nr 106, poz. 668) zwanej dalej "ustawą". Agencja może zastrzec, że
w przetargu może uczestniczyć wyłącznie określona w ustawie kategoria osób.
Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa mogła dotychczas sprzedawać i
wydzierżawiać nieruchomości rolne tylko po przeprowadzeniu przetargu
nieograniczonego.
Obecnie Agencja może zastrzec, że w przetargu mogą uczestniczyć wyłącznie:
Przepis ten stworzył dodatkowy instrument realizacji przez Agencję zadań wynikających z polityki Państwa, w zakresie restrukturyzacji oraz prywatyzacji mienia Skarbu Państwa użytkowanego na cele rolnicze w szczególności w zakresie tworzenia gospodarstw rolnych oraz powiększania już istniejących gospodarstw rodzinnych. Na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy przepis dotyczący przetargów ograniczonych przy sprzedaży stosuje się odpowiednio do dzierżawy.
 Szczegółowe zasady w tym zakresie ustala wydane na podstawie ustawy Rozporządzenie 
  Ministra Skarbu z dnia 14 października 1999r. w sprawie określenia szczegółowego 
  trybu sprzedaży nieruchomości i ich części składowych, warunków rozkładania 
  ceny sprzedaży na raty, stawek szacunkowych gruntów oraz trybu przeprowadzania 
  przetargów na dzierżawę (Dz.U. Nr. 90, poz.1013).
  Rozporządzenie stanowi, że przetarg ustny ograniczony, jak i przetarg ofert 
  (pisemnych) ograniczony przeprowadza się, jeżeli w ogłoszeniu o przetargu zostanie 
  zastrzeżone, że mogą w nim uczestniczyć wszystkie albo niektóre kategorie osób 
  uprawnionych do uczestnictwa w przetargu ograniczonym. Prezes Agencji zalecił 
  jednak oddziałom terenowym, aby przetargi ograniczone były z reguły organizowane 
  odrębnie dla każdej z grup uprawnionych. Pozwoli to na stosowanie jednolitych 
  warunków zakwalifikowania do uczestnictwa w przetargach ograniczonych, a w przypadkach 
  przetargów ograniczonych pisemnych - dodatkowo na stosowanie jednakowych kryteriów 
  wyboru oferty. Prezes Agencji zwraca również uwagę, że brak jest możliwości 
  zawężania w sposób nie przewidziany w ustawie, kręgu uprawnionych do wzięcia 
  udziału w przetargu. Nie można więc np., w przypadku organizowania przetargu 
  ograniczonego dla rolników wprowadzać dodatkowo ograniczeń terytorialnych (np. 
  do gminy czy powiatu) lub ekonomicznych (np. dotyczących wywiązywania się z 
  obowiązków podatkowych lub osiąganych dochodów). Natomiast kryteria ekonomiczne 
  mogą być oczywiście brane pod uwagę przy ocenie i porównywaniu ofert.
Stosownie do przepisów §16 ust. 2 i §22 ust. 2 rozporządzenia do przetargów ograniczonych stosuje się odpowiednio przepisy tego rozporządzenia dotyczące przetargów nieograniczonych, z tym że:
Przepis §6 ust.4 rozporządzenia stanowi, że przetarg ograniczony do tej samej kategorii uczestników może być przeprowadzony tylko jeden raz.
Przetarg przeprowadza powołana przez organizatora (Agencję lub upoważniony przez nią inny podmiot) komisja, składająca się z trzech do siedmiu członków, w tym przewodniczącego. Skład komisji jest jawny. Komisja przetargowa na podstawie dowodów przedłożonych przez osoby ubiegające się o dopuszczenie do przetargu ocenia czy spełniają one warunki zakwalifikowania do uczestnictwa w przetargu określone w ogłoszeniu przetargu.
Dla ułatwienia komisjom przetargowym kwalifikowania osób do przetargu ograniczonego Agencja zwróciła uwagę, że w kwestii określenia kogo należy zakwalifikować jako rolnika, ustawa odsyła do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników. ,,Rolnikiem'' w rozumieniu art. 6 ustawy z dnia 20 grudnia 1990r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 1998r. Nr 7, poz. 25 ze zm.) jest osoba fizyczna prowadząca na własny rachunek działalność rolniczą jako posiadacz (samoistny lub zależny) gospodarstwa rolnego w granicach Rzeczypospolitej Polskiej. ,,Działalnością rolniczą'' w rozumieniu tego przepisu jest działalność w zakresie produkcji roślinnej lub zwierzęcej, w tym produkcji ogrodniczej, sadowniczej, pszczelarskiej, rybnej i leśnej, natomiast przez pojęcie ,,gospodarstwo rolne'' rozumie się każde gospodarstwo służące prowadzeniu działalności rolniczej. Tak więc w razie ogłoszenia przetargu dla rolników zamierzających powiększyć gospodarstwo rolne warunkiem zakwalifikowania do przetargu jest:
Pod określeniem ,,spółka utworzona przez pracowników'' należy rozumieć spółkę, która została utworzona wyłącznie przez pracowników zlikwidowanych PGR Dlatego też warunkiem zakwalifikowania do przetargu ograniczonego dla takich spółek powinno być przedłożenie umowy spółki, aktualnego odpisu z rejestru handlowego (w przypadku spółki z o.o. i S.A.) oraz np. świadectwa pracy (zaświadczenia o zatrudnieniu) założycieli spółki na dowód zatrudnienia w zlikwidowanych PGR.
,,Osadnikiem'' jest osoba spełniająca warunki wymagane programem osadnictwa. 
  Dlatego też dla zakwalifikowania do przetargu ograniczonego dla tej grupy osób 
  wymagane jest przedłożenie dowodów spełnienia warunków określonych tym programem.
  ,,Repatriantem'' w rozumieniu przepisów o obywatelstwie polskim jest osoba, 
  która przybyła do Polski na podstawie wizy repatriacyjnej. Dla tego też w przetargach 
  ograniczonych dla repatriantów wymagane jest przedłożenie wizy repatriacyjnej 
  oraz zaświadczenia o przybyciu do Rzeczypospolitej Polskiej nie wcześniej niż 
  6 lat przed dniem przetargu.
Rolnicy, którzy sprzedali Skarbowi Państwa nieruchomości niezbędne na cele publiczne powinni przedłożyć umowę sprzedaży, z której wynikać będzie, że sprzedaż nastąpiła po dniu 31.12.1991r. oraz dowody, na podstawie których możliwe będzie ustalenie, że osoba ubiegająca się o udział w przetargu posiadała, w dniu sprzedaży nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa, status rolnika.
Członkiem rolniczej spółdzielni produkcyjnej w rozumieniu przepisów Prawa spółdzielczego 
  może być także osoba, która nie przeniosła na spółdzielnię własności wkładu 
  gruntowego. Wkład pozostaje jedynie w użytkowaniu rsp i podlega zwrotowi na 
  rzecz jej członka m. in. w razie likwidacji albo upadłości spółdzielni. Członek 
  spółdzielni znajdujący się w tego rodzaju sytuacji prawnej nie może być więc 
  zakwalifikowany do udziału w przetargu ograniczonym, ponieważ utworzenie przez 
  niego gospodarstwa rolnego może nastąpić w wyniku ustania członkostwa w rsp, 
  nie zaś przez nabycie (dzierżawę) nieruchomości z Zasobu. Do przetargu ograniczonego 
  mogą być zakwalifikowani jedynie ci członkowie likwidowanych lub znajdujących 
  się w upadłości rsp, zamierzający utworzyć gospodarstwo rolne, którzy nie wnieśli 
  wkładu gruntowego, albo których wkład nie podlega zwrotowi. Powinni ono przedłożyć 
  uchwałę o likwidacji lub postanowienie sądu o upadłości spółdzielni, dokument 
  potwierdzający członkostwo w tej spółdzielni, a także oświadczenie o nie posiadaniu 
  gospodarstwa rolnego, ani podlegającego zwrotowi wkładu gruntowego w spółdzielni.