W dniach 26 i 28 maja miało miejsce kolejne posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Parlamentu Europejskiego pod przewodnictwem europosła Czesława Siekierskiego. Poniżej prezentujemy krótkie sprawozdanie z tego posiedzenia w podziale na punkty, które były przedmiotem porządku dziennego.
Wprowadzenie mechanizmu przeciwdziałającego obchodzeniu ceł, umożliwiającego tymczasowe zawieszenie preferencji taryfowych zawartych w Układzie o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Gruzją, z drugiej strony.
Zgodnie z przedstawionymi podczas posiedzenia wyjaśnieniami ze strony Komisji Europejskiej, zawarty w porozumieniu z Gruzją mechanizm przeciwdziałający obchodzeniu ceł na produkty rolne i przetworzone produkty rolne ma na celu umożliwienie, w uzasadnionych przypadkach, zawieszenia preferencyjnych ceł. Mogą one być zawieszone na okres maksymalnie 6 miesięcy, jeśli partnerzy handlowi nie są w stanie wykazać, że importowany towar pochodzi z ich terytorium.
Mechanizm ten wprowadzono aby uniknąć ryzyka obchodzenia ceł, kiedy na teren UE wwożone są towary nie pochodzące, w tym wypadku, z Gruzji, a jedynie przez jej teren przewożone, i wykorzystujące taryfy preferencyjne. Mechanizm tego typu został po raz pierwszy włączony do jakiegokolwiek porozumienia o wolnym handlu, z uwagi na przedstawione wyżej uzasadnienie ze strony Komisji.
Z perspektywy Komisji Europejskiej, szybko rozpoczęto poszukiwania nowych rynków zbytu owoców, warzyw, produktów mleczarskich oraz mięsnych. Komisja jest zadowolona z wyników tych działań, udało się bowiem otworzyć nowe rynki zbytu. Dzięki inicjatywom ze strony Dyrekcji Generalnej ds. Handlu oraz Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności, Dyrekcja Generalna ds. Rolnictwa była w stanie podjąć działania ukierunkowane na eksport. W przypadku jabłek, skupiono się głównie na Brazylii oraz USA, a nawet Bliski Wschód.
Mimo to, ceny znalazły się na poziomie niższym w latach poprzednich, szczególnie w przypadku jabłek. Zdaniem Komisji, że w roku 2014 sytuacja była bardziej specyficzna, bo wiele regionów miało szczególną sytuację w zakresie zbiorów, gdzie prowadzona jest produkcja naprzemienna. Należy również pamiętać, że niektóre kraje doznały większego uszczerbku niż inne, szczególnie te, dla których Rosja jest istotnym partnerem handlowym, większym nawet od innych Państw Członkowskich. Warto również zaznaczyć, że spożycie wewnątrz UE mogłoby być większe, a spożycie owoców i warzyw spada, dlatego ważne są też działania nastawione na ich promocję.
Wspólne posiedzenie komisji AGRI i ENVI w sprawie klonowania zwierząt z gatunku bydła, świń, owiec, kóz i koni utrzymywanych i rozmnażanych do celów chowu
Wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa (AGRI) oraz Komisji Środowiska (ENVI) odbyło się celem przeprowadzenia dyskusji odnośnie poprawek zgłoszonych przez posłów do sprawozdania przygotowywanego przez obydwie komisje. Posłowie dziękowali sprawozdawczyniom za włożoną w dokument pracę, oraz dyskutowali na temat podejścia do samej techniki klonowania oraz ogólnie kwestii związanych z importem zwierząt klonowanych lub produktów pochodzących od nich lub ich potomstwa.
Zdecydowana większość posłów, powołując się na opinie obywateli UE, opowiadało się za całkowitym zakazem praktyk związanych z klonowaniem na terenie UE, lub też zakazem tymczasowym, mając na uwadze cały czas trwające na świecie badania mające na celu rozwój technik klonowania. Podkreślano wagę danych badawczych oraz potwierdzonych faktów naukowych z omawianego obszaru, jako czynników istotnych dla podejmowania decyzji.
Pojawiały się również głosy twierdzące, że klonowanie nie jest właściwą drogą dla rolnictwa europejskiego. Mimo, iż techniki klonowania wykorzystywane są szeroko przez niektórych partnerów handlowych UE, takich jak USA, Europa powinna wspierać raczej inne rozwiązania, które bardziej odpowiadają charakterowi rolnictwa we Wspólnocie. Niezwykle istotną kwestią jest również zapewnienie wymogów dobrostanu zwierząt, pojawiają się jednak obawy oraz dane naukowe, które zdają się wskazywać na to, że z procesem klonowania wiąże się jego obniżenie.
Współczynnik korygujący do płatności bezpośrednich przewidzianych w rozporządzeniu (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do roku kalendarzowego 2015
27 marca Komisja przyjęła wniosek w sprawie dyscypliny finansowej na mocy art. 26 Rozporządzenia Horyzontalnego, zgodnie z którym Komisja musi każdego roku zaproponować zastosowanie mechanizmu dyscypliny finansowej, przynajmniej celem stworzenia rezerwy na wypadek kryzysu w rolnictwie. W ramach procedury współdecydowania, Parlament i Rada mają czas do 30 czerwca 2015 aby dokonać poprawek we wniosku oraz wyznaczyć współczynnik dyscypliny finansowej. Jeśli Parlament nie wyrazi sprzeciwu do wniosku oraz jest skłonny przyjąć go bez jakichkolwiek poprawek, oraz jeśli Rada jest podobnego zdania, możliwe jest osiągnięcie porozumienia w pierwszym czytaniu.
Do sprawozdania nie złożono żadnych poprawek, zostało ono zatem przyjęte podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa (AGRI) Parlamentu Europejskiego w dniu 26 maja 2015. Współczynnik korygujący stanowi rezultat automatycznej kalkulacji a zastosowanie przyspieszonej procedury stanowi element współpracy międzyinstytucjonalnej.
Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze w budżecie na 2015 r. i 2016 r.
W ramach corocznej procedury budżetowej, raz do roku każdy poseł, komisja lub grupa, mogą składać wnioski w sprawie nowych projektów pilotażowych oraz działań przygotowawczych, lub też wnioski dotyczące przedłużenia już trwających, których wstępnej analizy dokona Komisja Europejska. Po złożeniu wniosków, Komisja dokonuje oceny możliwości wdrożenia wszystkich wniosków, co przeważnie odbywa się na początku lub w połowie lipca.
Członkowie AGRI mogą również wnosić o to, aby ich projekty pilotażowe oraz działania przygotowawcze zostały złożone w imieniu Komisji AGRI. Termin przekazania projektów pilotażowych/działań przygotowawczych, w sprawie których występuje się o tego rodzaju wsparcie ze strony Komisji AGRI, został wyznaczony na 20 maja 2015. Otrzymano 8 propozycji, które poddano następnie pod głosowanie podczas posiedzenia Komisji AGRI 26 maja 2015, w wyniku którego wszystkie uzyskały poparcie posłów.
Projekty dotyczyły, między innymi, metod szybkiego alarmowania na wypadek pojawienia się kryzysu w rolnictwie, badania nad chorobami i szkodnikami pojawiającymi się na skutek działań hodowlanych oraz zmian klimatu, inne dotyczyły pszczelarstwa, sektora mleka, bioróżnorodności oraz jakości życia ludności na obszarach wiejskich.
Budżet na rok 2016 - mandat do podjęcia rozmów trójstronnych
Ważnym elementem procesu budżetowego jest sporządzenie przez Komisję BUDG projektu mandatu do rozmów trójstronnych, który w tym roku. Tego roku, sprawozdawcą Generalnym w tej sprawie jest Poseł José Manuel Fernandes należący do Grupy Europejskiej Partii Ludowej, który gościł w Komisji Rolnictwa (AGRI) Parlamentu Europejskiego podczas jej ostatniego posiedzenia na początku maja 2015.
W przypadku tego sprawozdania istnieje możliwość przygotowania opinii przez wyspecjalizowane komisje Parlamentu Europejskiego. W przypadku Komisji AGRI, Poseł Jean-Paul Denanont, należący do Grupy Postępowego Sojuszu Socjalistów i Demokratów, przygotował opinię wyrażającą propozycje priorytetów odnośnie budżetu 2016.
Planuje się, że mandat zostanie poddany pod głosowanie na lipcowej sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego, a opinia Komisji AGRI, po głosowaniu nad poprawkami, została przyjęta znaczną większością głosów w dniu 26 maja 2015.
Handel produktami z fok
W następstwie wniosku przedstawionego przez Komisję Europejską 23 lipca 2008, w roku 2009 Parlament Europejski przyjął wspólnie z Radą Rozporządzenie (WE 1007/2009) w sprawie zakazu handlu produktami z fok na terytorium Unii Europejskiej. Rozporządzenie określiło jednak dwa wyjątki od ogólnego zakazu, w przypadku produktów pochodzących z tradycyjnie polowań, dokonywanych przez Inuitów i inne autochtoniczne społeczności, oraz fok, na które poluje się w związku ze zrównoważonym zarządzaniem zasobami morskimi na zasadzie non-profit.
Unijne przepisy w sprawie fok zostały zakwestionowane przez Kanadę i Norwegię na poziomie WTO, którego Organ Rozstrzygania Sporów orzekł w końcu, że te dwa wyjątki od zakazu nie były w pełni uzasadnione. Proponowana zmiana istniejącego Rozporządzenia, której dotyczy opinia Komisji Rolnictwa Parlamentu Europejskiego, ma na celu wdrożenie tego orzeczenia. Opinii w sprawie tego wniosku, została przyjęta na posiedzeniu AGRI 28 maja 2015.
Redukcja krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczenia atmosferycznego oraz zmiana dyrektywy 2003/35/WE
28 maja 2015 w Komisji Rolnictwa (AGRI) Parlamentu Europejskiego odbyło się głosowanie w sprawie sprawozdania przygotowanego przez Posła Jana Huitemę, dotyczącego redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczenia atmosferycznego oraz zmiany dyrektywy 2003/35/WE. Celem sprawozdania, do którego AGRI przygotowała opinię, jest między innymi dostosowanie prawo unijne do nowych międzynarodowych zobowiązań wynikających z przeglądu protokołu z Goteborga w 2012 r.
W uzasadnieniu do opinii możemy przeczytać, że państwa członkowskie muszą ograniczyć swoje roczne emisje tych zanieczyszczeń do poziomów określonych na podstawie liniowej ścieżki redukcji emisji, chyba że wymagałoby to środków pociągających za sobą nieproporcjonalnie wysokie koszty. Ponadto, państwa członkowskie są zobowiązane przyjąć krajowe programy kontroli zanieczyszczenia powietrza opisujące, w jaki sposób mają wywiązać się ze zobowiązań do redukcji; muszą też, jeżeli jest to wykonalne, monitorować niekorzystny wpływ zanieczyszczenia powietrza na ekosystemy wodne i lądowe.
7268142
1