Żywność ekologiczna smakuje nam coraz bardziej, ale potencjał wzrostu jest ogromny

18 sierpnia 2020
Żywność ekologiczna smakuje nam coraz bardziej, ale potencjał wzrostu jest ogromny

Segment żywności ekologicznej w Polsce dynamicznie rośnie. W latach 2011-2018 jego wartość wzrosła w Polsce trzykrotnie i w 2018 roku przekroczyła miliard złotych brutto. To wciąż 20 razy mniej niż w Niemczech. Edukacja i promocja proekologicznych postaw wybrzmią na startującej 16 sierpnia tego roku trzeciej edycji Kraków Green Film Festival, którego Bank BNP Paribas jest głównym sponsorem.

W 2018 r. wartość globalnego rynku produktów ekologicznych wyniosła 90 mld euro. Prawdziwym hegemonem tego segmentu są Stany Zjednoczone, odpowiedzialne za niemal połowę tej kwoty (40 mln euro). W Europie przodują Niemcy (10 mld euro) i Francja (7,9 mld euro). Światową czołówkę gonią Chiny (7,6 mld euro).

Produkcja żywności bez użycia środków chemii rolnej, weterynaryjnej i spożywczej zyskuje na popularności z dwóch powodów. Jest napędzana coraz bardziej pro-ekologicznym podejściem konsumentów oraz dalekowzroczną polityką uczestników sektora rolno-spożywczego i politycznych decydentów. Zachowanie równowagi biologicznej czy utrzymanie odpowiedniej żyzności gleb to korzyści za które być może będą nam wdzięczne kolejne pokolenia.

Biorąc pod uwagę, że produkcja żywności to największy i najważniejszy sektor gospodarki, a przy tym wywierający ogromny wpływ na ekosystem, każde ograniczenie negatywnego oddziaływania na planetę ma wielką wartość.

Komisja Europejska wyznaczyła bardzo ambitny cel – do 2030 roku 25% upraw w Unii Europejskiej ma spełniać standardy rolnictwa ekologicznego. W 2017 r. całkowita powierzchnia gruntów rolnych pod uprawy ekologiczne w Unii Europejskiej osiągnęła wielkość 12,6 mln ha, czyli 7% ogółu. W Polsce stanowiła 3,4%.

Potencjał wzrostu jest zatem bardzo duży. Wartość polskiego rynku, przekraczająca 1 mld zł, odpowiada ok. 0,3% całego rodzimego rynku produktów spożywczych (liderem w UE jest Dania z udziałem 8,4%). Polski konsument na produkty ekologiczne wydaje średnio 6 euro rocznie. To mniej niż jedna dziesiąta unijnej średniej.  

- Nie mam wątpliwości, że segment żywności ekologicznej będzie rósł, być może nawet szybciej niż dotychczas. Polacy są coraz bardziej świadomi ekologicznie i decyzje przy sklepowej półce podejmują z namysłem. Bank BNP Paribas, jako Bank Zielonych Zmian, zamierza napędzać tę ekologiczną rewolucję. Jako lider finansowania sektora rolno-spożywczego, wspieramy największych w kraju producentów organicznej żywności, ale nie poprzestajemy na działaniach biznesowych. Zaangażowanie w inicjatywy, takie jak Kraków Green Film Festival, służy wzmacnianiu dyskursu ekologicznego w przestrzeni publicznej - mówi Dariusz Maciołek, Dyrektor Zarządzający Pionu Marketingu, Komunikacji, Zaangażowania Społecznego w Banku BNP Paribas.

Bank BNP Paribas Polska jest głównym sponsorem trzeciej edycji Kraków Green Festival, który odbędzie się w dniach 16-23 sierpnia 2020 r. To międzynarodowy festiwal filmów ekologicznych, który gromadzi najlepsze produkcje z całego świata. Ideą wydarzenia jest edukacja i promowanie proekologicznych postaw poprzez film oraz dyskusje, panele i inne wydarzenia towarzyszące.

 

infowire.pl


POWIĄZANE

W związku z rozpoczęciem nowego roku podatkowego Kasa Rolniczego Ubezpieczenia S...

– W związku z sytuacją spowodowaną epidemią COVID-19, w 2020 r. do Programu Rozw...

Decyzją z dnia 13 stycznia 2021 r. strona ukraińska rozszerzyła restrykcje impor...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę