Chiński Urząd Certyfikacji i Akredytacji–CNCA zaktualizował listę polskich zakładów mleczarskich dopuszczonych do eksportu na rynek chiński. Na listę wpisane zostały 3 nowe zakłady. Obecnie Polska ma zatwierdzone do eksportu do Chin 74 zakłady mleczarskie oraz 1 zakład z mlekiem w proszku dla niemowląt. Łączenie 75 zakładów.
Dyrektor Polskiej Izby Mleka Agnieszka Maliszewska zwraca uwagę na to, że jest wiele unijnych krajów, które nie mają ani jednej mleczarni eksportującej wyroby do Chin. Dodała, że bardzo trudno jest uzyskać chiński certyfikat, a więc skoro polskie firmy podejmują takie starania to znaczy, że widzą możliwość prowadzenia biznesu. Produkcja wyrobów mleczarskich jest wyższa niż zapotrzebowanie krajowe, dlatego konieczny jest eksport.
Jedynym z rynków, który jest perspektywiczny dla polskiego mleka, są Chiny. Na razie Polska stawia na tym rynku pierwsze kroki. W ubiegłym roku wartość eksportu produktów mleczarskich do Chin wyniosła 41,9 mln EUR wobec 46,4 mln EUR z 2014 r. Wywóz produktów mleczarskich do Chin stanowi nieco ponad 2% całego eksportu tych produktów.
W ubiegłym roku najwięcej sprzedano serwatki (20% udział w strukturze eksportu mleczarskiego do Chin). Polskie mleko można już spotkać w chińskich sklepach, ale są to pojedyncze produkty, podczas, gdy inne kraje proponują całą gamę wyrobów.
FAMMU/FAPA na podst. MRiRW, PAP