Nowe przepisy uderzą w konsumentów i producentów.
Konsumenci chcą, aby papierosy slim były nadal dostępne w cienkich opakowaniach - rząd chce tego zakazać. 85% palaczy uważa, że nowe przepisy będą wprowadzać konsumentów w błąd - wynika z badań Polskiej Izby Handlu.
W projekcie nowelizacji ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych rząd ujednolicił wymiary paczek papierosów. Od 2020 roku wszystkie formaty papierosów mają być dostępne wyłącznie w standardowych opakowaniach. Przepis zmusi producentów do umieszczania w zbyt dużych paczkach wypełniaczy lub sprzedaży paczek w połowie pustych.
Polska Izba Handlu wraz z instytutem IBRIS przeprowadziła badania, z których wynika że w opinii prawie 7 na 10 respondentów polski rząd nie powinien kierować się opinią Komisji Europejskiej i pozwolić na dalszą sprzedaż papierosów w cienkich opakowaniach, tak jak zrobiły to inne kraje członkowskie.
Aż 85 proc. ankietowanych za nieuczciwe wobec konsumenta uważa sprzedawanie cienkich papierosów w zbyt dużych, standardowych opakowaniach. Tym bardziej, że konsumenci właśnie po opakowaniu odróżniają, który format papierosów kupują. Producenci nie mogą bowiem na opakowaniach używać żadnych informacji, także tych o formacie slim.
„Do tej pory nie było mowy o eliminacji opakowań typu slim, stąd też nagła propozycja ich zakazu budzi kontrowersje i sprzeciw konsumentów. Pomysł zrodził się na podstawie opinii Komisji Europejskiej, która nie jest dla członków Unii stanowiskiem wiążącym” - komentuje Maciej Ptaszyński, dyrektor Polskiej Izby Handlu.
Udział papierosów w opakowaniach cieńszych stanowi ponad 30% łącznej sprzedaży i produkcji papierosów w Polsce, tj. około 11,0-12,00 miliarda sztuk papierosów. Segment papierosów cienkich generuje rocznie 6,5 mld złotych wpływów do budżetu z tytułu akcyzy i VAT.
„Wprowadzenie zakazu sprzedaży cieńszych opakowań spowoduje realne ryzyko, że spora część konsumentów poszuka produktów w szarej strefie, powodując tym samym spadek wpływów do budżetu” - podsumowuje Maciej Ptaszyński.
Wyniki badania dostępne są tutaj (http://www.pih.org.pl/images/dokumenty/26.04.2018_konf_PIH_slimy.pdf)
Polska Izba Handlu jest największą reprezentacją handlu detalicznego w Polsce. Skupia ponad 30 tysięcy polskich sklepów, hurtowni spożywczych i drogeryjnych, a także firmy usługowe.