Pod hasłem "Kromka chleba dla sąsiada" wystartowała w środę kampania Caritas Polska – "Kromka chleba Caritas". Jej celem jest uwrażliwienie społeczeństwa na potrzebę dzielenia się, a także na potrzeby seniorów – poinformowało PAP w środę biuro prasowe Caritasu.
Jak podaje Caritas, według danych statystycznych w 2020 r. ponad 25 proc. Polaków będzie miało powyżej 60 lat, a jeśli trend gwałtownie się nie zmieni, to w 2050 r. będzie to 40 proc. populacji. Blisko 45 proc. 60-latków i 90 proc 80-latków deklaruje trudności w pokonywaniu schodów. Ponad dwie trzecie seniorów powyżej 60 lat cierpi na choroby przewlekłe i regularnie odwiedza aptekę. Do tego dochodzą niskie emerytury i samotność. Blisko połowa osób po 75. roku życia to wdowcy, a zaufanie społeczne w Polsce jest jednym z najniższych w Europie.
"Kromka chleba dla sąsiada" z jednej strony ma na celu zgromadzenie żywności, która zostanie przekazana osobom starszym, samotnym i potrzebującym, z drugiej zbiórkę środków na pomoc dla nich, z trzeciej zaś uwrażliwienie społeczeństwa na potrzeby i los samotnych osób starszych i uaktywnienie pomocy sąsiedzkiej" -podkreślają organizatorzy kampanii.
Informują jednocześnie, że w środę w prawie 800 sklepach sieci Biedronka, która jest głównym partnerem akcji, wolontariusze Caritasu z 29 diecezji zbierają podstawowe artykuły spożywcze, które trafią do potrzebujących wsparcia seniorów.
Pięć dni później, w niedzielę 24 września, na rynkach polskich miast wolontariusze będą dzielili się chlebem z przechodniami na znak swojej stałej troski o los osób potrzebujących. Podobne święta będą odbywały się w parafiach, w których działają parafialne zespoły Caritasu. W czasie ich trwania będą rozdawane zebrane wcześniej w sklepach Biedronka dary.
"Wydarzenia te są wyrazem łączności z ubogimi oraz symbolem caritas – miłości mądrej i praktycznej, rozumiejącej, że najważniejsze jest dzielenie się sercem" – podkreślają organizatorzy akcji.
Dodają jednocześnie, że pieniądze zebrane w licznych zbiórkach prowadzonych przez Caritas posłużą na zakup żywności zarówno dla osób indywidualnych, jak i dla ośrodków pomocy Caritasu zajmujących się ich dystrybucją. Pieniądze zebrane przez Caritas Polska zostaną przeznaczone na wsparcie ubogich, potrzebujących osób starszych i na pomoc żywnościową.
Akcji towarzyszyć będą spoty emitowane w Telewizji Polskiej i w Polskim Radiu, artykuły w prasie oraz kampania internetowa uwrażliwiająca na sytuację i potrzeby samotnych osób starszych.
Stanisław Karnacewicz (PAP)