Skalna ambona Preikestolen to jeden z turystycznych symboli Norwegii i jedna z największych atrakcji przyrodniczych na świecie, zamieszczana na tzw. bucket list – liście miejsc, które warto zobaczyć za życia. Wiosna to dobra pora na zobaczenie tego cudu natury na własne oczy - to najmniej deszczowy okres w Norwegii i dodatkowo tylko o tej porze możemy skorzystać z rejsu Fjord Line połączonego z trekkingiem na słynną skalną półkę.
Preikestolen - ambona nad Lysefjordem niedaleko Stavanger to nie tylko atrakcja norweskich gór, ale całego kraju. Co roku stawia tu swoje stopy i wykonuje selfie ponad 100 tys. turystów. Szlak na Preikestolen jest dosyć malowniczy, bardzo dobrze przygotowany, po drodze mija się małe jeziorka, duże głazy skalne, jednak tę ponad 2-godzinną trasę pokonuje się po to, żeby zobaczyć widok ze skalnej półki na rozciągający się w dole fiord. Aby zobaczyć tę słynną norweską atrakcję można wybrać podróż samolotem, można też pomyśleć o mniej oczywistej ale bardzo atrakcyjnej formie dostania się na miejsce, czyli podróży morskiej. W sezonie wiosennym (kwiecień – maj- czerwiec - wybrane dni) Fjord Line oferuje rejs z trekkingiem na skalną półkę. Pakiet obejmuje 3-dniowy rejs na trasie Hirtshals - Stavanger połączony z transportem autokarowym pod szlak na Preikestolen. Dzięki temu nie tylko zobaczymy Preikestolen, ale też przeżyjemy morską przygodę na pokładzie jednego z najnowocześniejszych promów w Skandynawii. Wszystko co musimy zrobić to dojechać samochodem do duńskiego portu w Hirtshals.
Koszt jak polskie warunki jest niewysoki, na norweskie wręcz śmiesznie niski, bo za około 400 zł od osoby (94 euro) mamy zagwarantowany rejs morski, dwa noclegi i co ważne transport do i ze szlaku na Preikestolen. Przy założeniu, że taką wycieczkę weekendową chcielibyśmy odbyć lecąc samolotem musimy doliczyć koszty noclegu i przejazdów autobusowych z lotniska i z powrotem. Za same połączenia autobusowe w dwie strony: z lotniska do Stavanger, ze Stavanger do Fiskepiren (przeprawa promowa) i z Fiskepiren do Tau i z powrotem zapłacimy około 300 zł. Tylko za autobusy!
Morska wyprawa na Preikestolen rozpoczyna się o 20:00 z portu w Hirtshals, dokąd z Polski dojeżdżamy wygodnymi (i ciągle jeszcze bezpłatnymi) autostradami przez Niemcy. Rano następnego dnia o 6:30 docieramy do portu Risavika pod Stavanger, skąd autobus zabiera nas do centrum miasta, następnie przesiadamy się na prom, po krótkiej przeprawie do Tau wskakujemy do autobusu wycieczkowego (trzeba zabrać ze sobą potwierdzenie opłacenia biletu na autobus otrzymane od Fjord Line), który zawozi nas pod schronisko Preikestolen Mountain Lodge. Przed 9:00 wyruszamy na szlak i mamy całe popołudnie na spokojne przejście szlaku na Preikestolen, nacieszenie się wspaniałymi widokami i powrót. Na koniec wędrówki autobus o 16:00 zabierze nas spod schroniska do Stavanger, można wybrać wcześniejszy autobus o 14:00 i zwiedzić starówkę w Stavanger.
Fjord Line Polska
Fjord Line jest nowoczesną firmą żeglugową oferującą komfortowe połączenia promowe z Danii do Norwegii. Armator, po odnowieniu tonażu i poszerzeniu oferty o rejsy ze Szwecji do Norwegii z sukcesem umacnia pozycję na rynku. Dwa ekologiczne promy wycieczkowe armatora: MS Stavangerfjord i MS Bergensfjord, które rozpoczęły rejsy w 2013 i 2014 roku, są jednymi z najnowocześniejszych i najbardziej innowacyjnych w całej Skandynawii. Oba statki codziennie obsługują szlak morski pomiędzy portem Hirtshals w Danii, a regionem Fiordów Norwegii - Bergen i Stavanger oraz pomiędzy Hirtshals, a Langesund położonym dwie godziny od Oslo. Kadłuby promów powstały w Stoczni Gdańsk.
20 czerwca 2014 roku Fjord Line dodał do oferty rejsy z Sandefjord do Strömstad. Od tego czasu całkowicie zmodernizowany statek MS Oslofjord codziennie zapewnia dwie okrężne przeprawy na trasie Szwecja - Norwegia. Dodatkowo, w przedłużonym sezonie letnim, szybkobieżny katamaran HSC Fjord Cat obsługuje ekspresową linię łączącą Hirtshals i norweski Kristiansand.
Oprócz ruchu pasażerskiego, Fjord Line realizuje zlecenia w zakresie transportu różnego rodzaju pojazdów ciężarowych i towarów, czym zajmują się oddziały cargo na terenie Norwegii i Danii.
Fjord Line został założony w 1993 roku. Armator aktualnie zatrudnia 600 osób na morzu oraz 170 pracowników w biurach w Skandynawii, Niemczech, Holandii i Polsce, gdzie w 2015 otworzył swój oddział. Dodatkowo, w sezonie kwiecień – wrzesień liczba pracowników zwiększa się o 150 osób. Firma jest notowana na giełdzie w Oslo.
infowire.pl