Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Wyniki MHP za 2021 rok: sukcesy kulinarne

9 lutego 2022
Wyniki MHP za 2021 rok: sukcesy kulinarne

Firma MHP, ukraiński lider rynku drobiarskiego, zakończyła rok 2021 z względnie stabilnym wynikiem sprzedażowym, przy czym sprzedaż  kurczaków na Ukrainie zmniejszyła się, a wysyłki drobiu na eksport  odnotowały wzrost. W jednostkach produkcyjnych MHP wytworzono w 2021 roku 754,4 tys. ton mięsa brojlerów kurzych, co oznacza wzrost produkcji o 3 proc. w porównaniu do takiego samego okresu roku  poprzedniego (2020: 731,3 tys. ton).

Sprzedaż ogółem mięsa kurcząt rzeźnych w minionym roku  była wyższa o 1 proc. niż rok wcześniej i wyniosła 704,0 tys. ton (2020: 699,926 tys. ton). Należy jednak wskazać, że sprzedaż  na rynku krajowym spadła o 11 proc. porównując rok do roku osiągając wolumen 288,831 tys. ton (2020: 324,285 tys. ton). Częściowo stało się tak z powodu zmniejszonej sprzedaży mięsa mrożonego. Z kolei popyt eksportowy na ukraińskie kurczaki wzrósł. Sprzedaż zagraniczna  w 2021 roku wzrosła o 8 proc. do poziomu 402,388 tys. ton (2020: 373,734 tys. ton). W efekcie, udział eksportu w sprzedaży ogółem przedsiębiorstwa zwiększył się o 3 punkty procentowe, z 54 proc. do 57 proc. Struktura geograficzna sprzedaży eksportowej wraz z procentowym udziałem poszczególnych regionów w 2021 roku (dla porównania w nawiasie udział w roku 2020): MENA 39% (37%), CIS 23% (22%), Afryka 15% (22%), Unia Europejska 21% (15%), Pozostałe 2% (4%).

Ceny na Ukrainie

W okresie dwunastu miesięcy roku 2021 średnia  cena  mięsa kurczaka wzrosła o 24 proc.  w odniesieniu do roku 2020 i wyniosła 1,67 USD za kilogram (uwzględniając ceny na rynku krajowym i w eksporcie).  W całym 2021 roku cena drobiu w eksporcie wzrosła o 19% do 1,67 USD za kilogram, głównie z powodu wysokich cen filetów w Europie, ćwiartek, oraz wyższej  ceny małego kurczaka w regionie MENA. Z kolei na rynku ukraińskim w 2021 roku średnia cena wzrosła o  30 proc. do 1,66 USD za kilogram.

Sukcesy w transformacji kulinarnej  

Zgodnie ze strategią transformacji kulinarnej przyjętą przez firmę MHP, sprzedaż produktów kulinarnych (mięso marynowane, produkty o wartości dodanej i dania gotowe, etc.) wzrosła kilkukrotnie (6,7 razy) i wyniosła 12,791 tys. ton (2020:  1,909 tys. ton). Przypomnijmy, że jednym z ważnych działań podjętych przez wiodącego producenta kurczaków na Ukrainie w kierunku dokonania transformacji od  spółki surowcowej do „gastronomicznej” było uruchomienie nowego formatu sprzedaży na Ukrainie – sieci sklepów "Мясомаркет".

 

KIPDiP


POWIĄZANE

20 listopada 2024 roku, w Warszawie odbyło się VI Posiedzenie Krajowej Rady Izb ...

Minister Polityki Agrarnej i Żywności Ukrainy Witalij Koval oraz Minister Rolnic...

Według stanu na 20 listopada od początku tego miesiąca koleją na Ukrainie przewi...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę