Brazylijski eksport mięsa drobiowego w ciągu pierwszych dwóch miesięcy roku 2021 był ilościowo o 4,7 proc. niższy niż w takim samym okresie roku 2020 i wyniósł 640,4 tys. ton. Wpływy ze sprzedaży zagranicznej w analizowanym okresie były o 11,7 proc. niższe r/r i wyniosły 956,1 mln USD.
Brazylijscy analitycy zwracają jednak uwagę, że w lutym brazylijski handel zaczął przyspieszać. Według Stowarzyszenia ABPA, mimo ujemnej korekty w okresie sprawozdawczym, wyniki eksportowe na kluczowych rynkach na Bliskim Wschodzie i w Europie wyglądają dobrze, co pozwala stawiać optymistyczne prognozy na następne miesiące. Przedstawiciele ABPA zwrócili uwagę na pozytywne zjawisko zwiększenia importu kurczaków o 19,5 proc. do 43,8 tys. ton przez Arabię Saudyjską w lutym tego roku.
Ciekawie wyglądał także eksport do RPA – 29,0 tys. ton (+36,4 proc.), Libii – 9,0 tys. ton (+8,6 proc.), Wielkiej Brytanii – 7,9 tys. ton (+15,1 proc.) i na Filipiny – 8,9 tys. ton (+10,8 proc.). Ciekawostka: prezes Brazil Food (BRF) ogłosił, że firma spodziewa się zwiększyć swoje zyski o 150% do 2030 roku rozszerzając swój udział w sprzedaży na dużych rynkach, takich jak USA, Europa i Chiny.
Brazylia od kilku lat utrzymuje pozycję największego dostawcy mięsa drobiowego do państw Unii Europejskiej. W 2020 roku brazylijskie zakłady odpowiadały za około 45 proc. eksportu mięsa drobiowego z krajów trzecich na rynek unijny.
Poza Brazylijczykami o unijny rynek walczy konkurencja z Tajlandii i Ukrainy, które to kraje łącznie mają około 46 - 47 proc. udział w unijnym imporcie spoza obszaru celnego UE. W styczniu roku 2021 przywóz mięsa drobiowego z Brazylii do UE wyniósł 17,1 tys. ton i był niższy o 14,4 proc. w porównaniu do stycznia roku 2020 - wynika z analiz przeprowadzonych przez KIPDiP.
KIPDiP