W europejskim segmencie zarządzanym przez ukraińskie przedsiębiorstwo MHP, czyli słoweńskiej Grupie Perutnina Ptuj, produkcja w 2021 roku wzrosła aż o 10 proc. i wyniosła 111,97 tys. ton mięsa kurcząt i indyków. Sprzedaż wyniosła 72,84 tys. ton, co odzwierciedla 16 proc. wzrost r/r. Tak korzystny wynik osiągnięto głównie dzięki wyższej sprzedaży w Bośni i Hercegowinie, Serbii i Austrii. W kategorii gotowych wyrobów mięsnych produkcja w zakładach zależnych od MHP wzrosła o 5 proc. rok do roku osiągając wolumen 41,4 tys. ton. Sprzedaż zwiększyła się ilościowo o 4 proc. do 40,37 tys. ton, na co istotnie wpłynął wyższy popyt ze strony kontrahentów w Kosowie, w Niemczech, Serbii i Chorwacji.
Przypominamy, że słoweńska grupa Perutnina Ptuj (PP) została kupiona przez MHP i stanowi część aktywów w europejskim segmencie zarządzanym przez ukraińską firmę. Z monitoringu inwestycji na rynkach zagranicznych prowadzonego w 2021 roku przez Krajową Izbę Producentów Drobiu i Pasz wynika, że największy producent kurczaków na Ukrainie zainwestował 4,5 miliona euro w budowę nowych zakładów produkcyjnych w Serbii gwarantujących rozwój kompleksu drobiarskiego grupy Perutnina Ptuj (PP). W ramach dokonanych już inwestycji w Serbii powstało siedem jednostek produkcyjnych zajmujących się chowem brojlerów kurzych w miejscowości Bačka Topola. Wydajność pierwszego etapu to dwa miliony kurcząt rzeźnych rocznie. Otwarcie siedmiu nowych hodowli to dopiero początek cyklu inwestycyjnego w tym kraju. Według informacji pozyskanych przez KIPDiP Agroholding MHP zamierza zainwestować łącznie 35 mln euro w rozbudowę mocy produkcyjnych w przedsiębiorstwie Perutnina Ptuj w Serbii. W opinii MHP, Serbia jest największym rynkiem dla PP na Bałkanach, dlatego strategia rozwoju skoncentrowana jest na inwestowaniu we własną infrastrukturę w Serbii, co pozwoli uzyskać przewagę konkurencyjną i efektywnie zarządzać całym łańcuchem produkcyjnym, aby zagwarantować stabilność w dostawach do klientów.
Firma Perutnina Ptuj w momencie nawiązania partnerstwa strategicznego z MHP posiadała zakłady produkcyjne w czterech krajach bałkańskich: Słowenii, Chorwacji, Serbii, Bośni i Hercegowinie. Własnością PP były także jednostki dystrybucyjne w Austrii, Macedonii i Rumunii a swoje produkty PP sprzedawała w piętnastu krajach europejskich. MHP, jako inwestor strategiczny planował zainwestować około 200 mln euro w przeciągu 4 – 5 lat skupiając się na poprawie bazy produkcyjnej słoweńskiego przedsiębiorstwa.
W momencie dokonania zakupu PP przez MHP spekulowaliśmy, że nowa akwizycja jest dla ukraińskiej firmy wyjątkowo ciekawą transakcją z punktu widzenia zapowiadanych przez MHP aspiracji do roli jednego z najmocniejszych globalnych graczy - bycia europejskim odpowiednikiem takich gigantów jak Tyson czy Brasil Foods. Ukraiński MHP ma największy udział w ukraińskim rynku kurcząt. Poprzez ciągłe inwestycje zwiększa produkcję i zasięg eksportowy. Przedsiębiorstwo MHP rozwija sieć sprzedaży zagranicznej głównie na Bliskim Wschodzie, w krajach Afryki Północnej i w Unii Europejskiej.
Zdaniem analityków KIPDiP pozyskanie kolejnych aktywów na terenie państw europejskich to dla MHP strategiczny krok do zwiększanie obecności na rynku Wspólnoty, co znacznie ułatwi dostęp do unijnych odbiorców. Już teraz Ukraina jest jednym z największych eksporterów mięsa drobiowego do Wspólnoty, a za większość wysyłek odpowiada właśnie MHP. Ukraiński Agroholding ma już swoje zakłady w Holandii oraz na Słowacji i jest w dalszym ciągu zainteresowany kolejnymi zakupami w Europie. Co więcej, Ukraińcy nie poprzestają wyłącznie na umacnianiu swojej pozycji na Starym Kontynencie. Przedstawiciele firmy ogłosili, że są prowadzone negocjacje w Arabii Saudyjskiej w zakresie uruchomienia nowego projektu.
KIPDiP