Na początku lat 60-tych rozpoczęto realizację koncepcji utworzenia w Łomży centrum przerobu ziemniaka na skrobię i produkty pochodne. Dotychczas przemysł ziemniaczany funkcjonował na terenach Polski zachodniej i północnej. Decyzją ówczesnych władz centralnych w Łomży zbudowano nowoczesny jak na tamte czasy zakład przetwórstwa ziemniaczanego. Wykorzystano zachodnie maszyny i urządzenia, do uruchomienia produkcji ściągnięto specjalistów z funkcjonujących zakładów ziemniaczanych.
Początek funkcjonowania Zakładów Przemysłu Ziemniaczanego w Łomży to rok
1960. Z perspektywy należy stwierdzić, że usytuowanie zakładu w Łomży było jak
najbardziej uzasadnione ze względu na rodzime tradycje regionu łomżyńskiego,
tradycje uprawy ziemniaka, doświadczenie rolników jak również ekologiczny
potencjał północno - wschodniej Polski. W latach 60-tych w Łomży wybudowano
łomżyński Browar, który w roku 1978 został włączony w struktury Zakładów
Przemysłu Ziemniaczanego. Również w tym przypadku argumentem promocyjnym za
wyborem lokalizacji była tradycja rodzima terenu oraz doskonałość jakości wód
głębinowych koniecznych do uzyskania produktu o najwyższych
parametrach.
Reasumując, historia przetwórstwa ziemniaczanego i browarnictwa
w Łomży datowana na początek lat 60-tych stanowi o dzisiejszym produkcie Spółki
"PEPEES"S.A., następczyni Zakładów Przemysłu Ziemniaczanego. Doświadczenie i
fachowość pracowników "PEPEES"S.A. i najlepsza jakość produktu to efekt
kilkudziesięcioletniej pracy zakładu, dotyczy to również rolników, plantatorów
ziemniaków. Najwydajniejsze odmiany ziemniaka, nowoczesne, doskonalone metody
upraw i doświadczenie wyspecjalizowane w dostarczaniu surowca dla przemysłu
ziemniaczanego to obecna specyfika przemysłu ziemniaczanego regionu
łomżyńskiego.
Wprowadzenie gospodarki rynkowej, otwarcie kraju na rynki zachodnie na
przełomie lat 80-tych i 90-tych, spowodowało radykalne osłabienie pozycji
łomżyńskiej Krochmalni, funkcjonującej jako Przedsiębiorstwo Przemysłu
Spożywczego w Łomży. Okazało się, że zakład działający w tym kształcie i
zakresie niestety nie ma szans bytu na rynku. Przestarzała struktura
organizacyjna, przerosty zatrudnienia oraz technologia i maszyny dostosowane do
standardów sprzed kilkudziesięciu lat zadecydowały o konieczności dokonania
zmian w tym zakresie. Proces restrukturyzacji wdrażano dwutorowo: poprzez zmiany
struktury własnościowej, organizacyjnej oraz kompleksową modernizację
technologiczno, inżynieryjną zakładu.
Rok 1994 to początek prywatyzacji
Przedsiębiorstwa, które w 1996 roku zaowocowało wprowadzeniem akcji firmy do
publicznego obrotu. Jest to również początek wprowadzenia nowego, dostosowanego
do potrzeb modelu zarządzania. Rozpoczęto stopniowy przegląd stanowisk,
zmieniając strukturę zatrudnienia. Począwszy od 1994 roku, podjęto decyzję o
podziale przedsiębiorstwa ze względu na branże produkcyjne. Jako odrębną
jednostkę wyodrębniono w 2001 roku "Browar - Łomża" Sp. z o.o., wcześniej
dokonano sprzedaży wytwórni pasz firmie "Hendrix". Za podstawowy profil
działalności "PEPEES"S.A. uznano produkcję wyrobów skrobiowych i pochodnych.
Domeną Przedsiębiorstwa "PEPEES", funkcjonującego jako Spółka Akcyjna, stało się
przetwórstwo ziemniaka. Etatyzacja stanowisk pracy, wydzielenie części zakładu
działających w branżach innych niż przetwórstwo ziemniaka, spowodowało, iż
obecnie Przedsiębiorstwo Przemysłu Spożywczego "PEPEES"S.A. zatrudnia
wykwalifikowanych i doświadczonych pracowników w swojej branży. Specjalizacja
obejmuje również pozaprodukcyjne działy Spółki. Pracownicy działu sprzedaży to
osoby doskonale orientujące się w problematyce zbytu wyrobów skrobiowych.
Zlikwidowane przerosty zatrudnienia wpłynęły też pozytywnie na poziom kosztów
wytwarzania produktu, usprawniły zarządzanie i mobilność Spółki.
Drugim nie mniej ważnym kierunkiem restrukturyzacji jednostki była kompleksowa modernizacja technologiczno - techniczna. W ostatnich latach wprowadzono szereg nowych usprawnień technologicznych. Dokonano zakupu nowoczesnych maszyn i urządzeń. Procesy technologiczne zostały zracjonalizowane i dostosowane do najnowocześniejszych standardów światowych. Udało się połączyć doświadczenie pracowników z nowoczesnością co w efekcie przełożyło się na zbudowaniu wizerunku firmy. "PEPEES"S.A., dzisiaj to marka mocna praktycznie na całym świecie. Nowoczesne i najwyższe jakościowo produkty Krochmalni docierają do odbiorców w Azji, Ameryce i do krajów Unii Europejskiej. "PEPEES"S.A , tradycyjnie jest obecny na rynkach Rosji, Ukrainy, Białorusi, Litwy i Łotwy. Krąg odbiorców stale się powiększa. Jest to zasługa ekspansywnej polityki sprzedaży firmy, ale również wysokiej klasy oferowanego produktu.
Pozycja "PEPEES"S.A. jako lidera w branży skrobiowej jest niekwestionowana, stąd łomżyńska siedziba i osoba Członka Zarządu-Dyrektora Krochmalni Janusza Baczewskiego jako Przewodniczącego nowo powstałej Polskiej Grupy Producentów Skrobi i Modyfikatów.
Obecnie "PEPEES"S.A. nie stoi w miejscu, kontynuowane są ciągle prace modernizacyjne. Wszystko służy jednemu celowi: doskonaleniu procesów wytwórczych skrobi, dostosowaniu jakości do nowych wyzwań. Intensywnie prowadzona jest akcja marketingowa, poszukiwanie nowych i poszerzanie obecnych rynków zbytu.
Perspektywy Przedsiębiorstwa Przemysłu Spożywczego "PEPEES"S.A. są w przyszłości bardzo obiecujące. Już dziś produkt firmy jest konkurencyjny na rynkach Unii Europejskiej, natomiast wielkość eksportu na rynki wschodnie stanowić będzie i stanowi o stabilności i atrakcyjności łomżyńskiej Krochmalni.
Jak ocenia Pan przebieg tegorocznej kampanii skupu i przerobu ziemniaków w
pańskim zakładzie?
W chwili obecnej jesteśmy w szczycie sezonu
wykopkowego. Zebrane jest około 70% plonów. Jakość dostarczonego surowca do
naszego zakładu jest bardzo wysoka, średnia skrobiowa przekracza 20%. Jednakże
tegoroczna długotrwała susza odbiła się ujemnie na plonach, co ma negatywny
wpływ na przebieg tegorocznej kampanii. Najgorszymi momentami kampanii były
pierwsze 2 tygodnie września, kiedy nie można było wykorzystać pełnych mocy
przerobowych zakładu. Umowy kontraktacyjne były zawarte na 220 tys. ton, z czego
zakład skupi maksymalnie 180 tys. ton - jest to około 80% planu. Liczymy, że
kampanię zakończymy do 10 grudnia, o ile warunki pogodowe będą
sprzyjające.
Jakie działania prowadzi Krochmalnia w celu
zapewnienia wystarczającej ilości surowca o odpowiednich parametrach do
przerobu?
Wzrasta wykorzystanie ziemniaków do produkcji skrobi
będącej niezbędnym składnikiem finalnym m.in. w przemyśle spożywczym,
papierniczym i farmaceutycznym. Łomżyńska Krochmalnia ściśle współpracuje z
plantatorami ziemniaka. Dostarcza i kredytuje sadzeniaki, środki ochrony roślin
oraz nawozy dolistne. Służby kontraktacyjne ściśle współpracują z rolnikami,
prowadzą szkolenia, wprowadzają nowe odmiany i nowe technologie, promują
nowoczesne środki ochrony roślin. Obecnie działania Krochmalni prowadzone są w
celu zapewnienia wystarczającej ilości surowca o odpowiednich parametrach.
Zorganizowanie bazy surowcowej jak najbliżej Krochmalni, wpłynie na: obniżenie
kosztów transportu, utrzymanie rygoru dostaw oraz dobrej jakości surowca. W
umowach kontraktacyjnych określone są parametry, jakie powinien spełniać
dostarczany surowiec: skrobowość nie mniejsza niż 13 %,minimalny udział
ziemniaków drobnych w dostawie poniżej 2,5 cm średnicy. Łączna suma wad
(zanieczyszczeń) nie może być większa niż 17 %. Istotne w zapewnieniu
wystarczającej ilości surowca do przerobu o odpowiednich parametrach ma
zaopatrzenie plantatorów ziemniaka skrobiowego w materiał sadzeniakowy na odnowę
biologiczną (wymiana sadzeniaków u każdego plantatora co 3-4
lata).
Zbliża się moment integracji Polski z Unią europejską.
Czy kwota produkcyjna skrobi dla Polski w wysokości 1499985 ton jest
wystarczająca? Jakie działania podejmuje pańska firma, by zwiększyć swoje szanse
na wspólnym rynku?
Integracja Polski z UE może stać się wielką szansą
przystąpienia do rynku europejskiego, jak również udostępnia nasz rynek dla
koncernów globalnych. Nakłady inwestycyjne poniesione w ciągu ostatnich 3 lat
pozwoliły dostosować jakość łomżyńskich wyrobów do standardów europejskich. W
miesiącu grudniu spółka kończy pracę z wdrożeniem sytemu HACCP, a na koniec
marca 2004 r. planowana jest certyfikacja zintegrowanego systemu zarządzania
opartego na zasadach HACCP i normie ISO 9001. Jednocześnie dla stacji białka
wdrażany jest system PDV dopuszczający produkty paszowe do obrotu towarowego w
UE. PEPEES finalizuje też rozmowy na temat utworzenia przedstawicielstw
handlowych na terenie państw nadbałtyckich oraz Niemiec, Francji, Holandii i
Hiszpanii. Spółka umacnia pozycję na rynkach wschodnich, gdzie już dzisiaj
realizuje 60% eksportu, a po przystąpieniu do UE, eksport ten wspomagany będzie
subwencjami unijnymi. Kwota produkcyjna w wysokości 149 985 ton nie jest
satysfakcjonująca dla przemysłu ziemniaczanego. Potrzeby rynku skrobi w Polsce
wynoszą 240 tys. ton skrobi a moce produkcyjne polskich producentów skrobi
oscylują w granicach 180-200 tys. ton. Głównym problemem osiągnięcia wyżej
wymienionego poziomu produkcji jest zbyt duża zależność bazy surowcowej od
warunków atmosferycznych. Kampanie w latach 2000-2003 były ograniczone ze
względu na zbyt mały i nierównomierny rozkład opadów atmosferycznych. W latach
suchych produkcja wynosiła około 160 tys. ton. Produkcja na poziomie 150 tys.
ton ograniczając skalę przerobu w poszczególnych zakładach wpłynie znacząco na
koszty jednostkowe produkcji, a co za tym idzie zmniejszy konkurencyjność
polskich zakładów.
Czy powstanie w czerwcu Polskiej Grupy Producentów
Skrobi Ziemniaczanej i Modyfikantów zrzeszającej 14 zakładów produkujących
skrobię i modyfikanty, której jest Pan prezesem, jest oznaką konsolidacji w
branży przetwórstwa ziemniaków?
Powstanie Polskiej Grupy
Producentów Skrobi Ziemniaczanej i Modyfikatów zrzeszającej 14 zakładów
produkujących skrobię i modyfikaty nie ma na celu konsolidacji branży. Grupa ma
na celu:
- współpracę z producentami skrobi ziemniaczanej i modyfikatów oraz
producentami ziemniaka;
- przyczynianie się do tworzenia warunków rozwoju
życia gospodarczego oraz wspieranie inicjatywy gospodarczych członków;
-
wyrażanie opinii o projektach rozwiązań prawnych odnoszących się do
funkcjonowania gospodarki w zakresie produkcji skrobi i modyfikatów;
-
delegowanie swoich przedstawicieli na zaproszenie organów państwowych,
uczestniczenia w pracach instytucji doradczo - opiniodawczych w sprawach z
zakresu produkcji skrobi ziemniaczanej;
- współpracę i wzajemną pomoc;
-
współpracę z osobami i instytucjami w zakresie zbierania informacji i wymiany
doświadczeń w dziedzinie produkcji skrobi i modyfikatów;
- doradztwo i pomoc
organizacyjno - ekonomiczną oraz szkolenia;
- inne działania integrujące
producentów skrobi ziemniaczanej.
Na co dzień każdy z 14 zakładów
konkuruje na rynku polskim jak i rynkach zagranicznych. Polska Grupa PSZiM jest
dobrowolnym stowarzyszeniem odrębnych kapitałowo podmiotów gospodarczych.
Konsolidacja jest procesem równoległym aczkolwiek
niezależnym.