OPOLAGRA_2025

Rozmawialiśmy z Panem Adamem Winiarskim, dyrektorem Zespołu Szkół Ekonomicznych i Agrobiznesu im. prof. Władysława Szefe

30 września 2003

Zaczyna się właśnie nowy rok szkolny, czy może Pan pokrótce przedstawić waszą szkołę, jej historię oraz dziedziny (kierunki), w jakich kształcicie młodzież?

Zespół Szkół Ekonomicznych i Agrobiznesu im. prof. Władysława Szefera w Przemyślu jest placówką o prawie 60-letniej historii. Początki obecnej szkole dała Państwowa Szkoła Ogrodnicza, powstała 5 września 1944 roku, na bazie majątku Bakończyce należącego dotąd do książąt Lubomirskich. Na przestrzeni lat powstały tu: Technikum Rolniczo - Łąkarskie (1953r.), Zasadnicza Szkoła Ogrodnicza (1958r.), Zasadnicza Szkoła Rolnicza (1969r.), w 1976 r. powstaje Technikum Ogrodnicze i szkoły łączą się w Zespół Szkół Rolniczych, następnie w 1993r. powstaje Liceum Ekonomiczne zaś nazwa szkoły zmienia się na Zespół Szkół Ekonomicznych i Agrobiznesu. Od 2002 zaczyna funkcjonować także Policealne Studium Ochrony Środowiska. W maju 2004, w roku jubileuszu 60-lecia założenia naszej szkoły Polska wstąpi do Unii Europejskiej. Fakt ten stawia również przed nami, kadrą i uczniami placówki, nowe wyzwania. Przygotowujemy się nie tylko do tego, aby z tej okazji uczcić całą, długa historię naszej szkoły, tych wszystkich ludzi, nauczycieli i uczniów, którzy przeszli przez nasze mury. Wyzwaniem płynącym z tej daty, któremu staramy się już teraz sprostać, jest dostosowanie naszej szkoły do standardów europejskich. W moim przekonaniu, prowadzone obecnie przez nas kierunki kształcenia pozwolą zdobyć naszym uczniom cenną wiedzę, dotyczącą m.innymi zagadnień związanych z funkcjonowaniem w nowej rzeczywistości, po wejściu Polski do UE. W ZSEiA młodzież ma następujące możliwości kształcenia: w 3 letnim Liceum Ogólnokształcącym z rozszerzonymi programami nauczania biologii i chemii, języków obcych oraz wychowania fizycznego, w 3 letnim Liceum Profilowanym w profilach: ekonomiczno-administracyjnym, rolniczo-spożywczym, socjalnym i usługowo-gospodarczym, w 4 letnim Technikum Ekonomicznym w specjalnościach: technik ekonomista, bankowość i ubezpieczenia, ponadto w Technikum Agrobiznesu w specjalnościach: technik agrobiznesu, rynek rolny oraz finanse i bankowość, oraz w 2 letnim Policealnym Studium Ochrony Środowiska w specjalności technik ochrony środowiska.

Jakie umiejętności przekazujecie waszym uczniom, czy zdobyta przez nich wiedza przyda się im w przyszłości, czy dzięki uzyskanemu wykształceniu będą mieli szansę na znalezienie pracy, zwłaszcza w sektorze agrobiznesu?

Osobiście uważam, że największe szanse na zdobycie rzetelnej i nowoczesnej wiedzy z zakresu agrobiznesu daje uczniom program kształcenia, proponowany w naszym Technikum Agrobiznesu. Jego uczniowie, poza szansą zdobycia szerokiej wiedzy teoretycznej, mają możliwość odbycia praktyk zawodowych w zakładach pracy reprezentujących branże rolniczą, przetwórczą oraz rolno-spożywczą.

W chwili obecnej, jednym z warunków, jakie należy spełnić, aby prowadzić gospodarstwo rolne, jest posiadanie wykształcenia rolniczego. Czy w związku z tym wasza szkoła daje możliwość zdobycia takiego wykształcenia, czy zauważyliście większe zainteresowanie wśród młodzieży waszą szkołą i czy uważa Pan, że oferowane przez was kierunki kształcenia są rozwojowe (będą popularne wśród absolwentów gimnazjów) w nadchodzących latach?

Muszę przyznać, że na przykład w ubiegłym roku nie zrealizowaliśmy naboru do 1 klasy Technikum Agrobiznesu. Jednak już w tym roku szkolnym mamy ponad trzydziestu chętnych na ten kierunek. Prowadziliśmy kampanię rekrutacyjną w okolicznych gimnazjach, m.innymi w Stubnie, Fredropolu czy Orłach, w więc w gminach rolniczych. Staraliśmy się tam zainteresować młodzież kontynuacją nauki w naszej szkole, gdyż jak wiemy, już teraz wymogi są jednoznaczne. Nabycie ziemi uprawnej i prowadzenie gospodarstwa wymaga posiadania wykształcenia rolniczego. Uważam, że właśnie ze względu na te ustawowe reguły, dotyczące zakupu ziemi uprawnej, nasze Technikum Agrobiznesu cieszyć się będzie coraz większym powodzeniem.

Czy w związku ze zbliżającym się wstąpieniem Polski do UE, wasza szkoła wprowadza jakieś zmiany w programach kształcenia, mające na celu przybliżenie uczniom tematyki wspólnego rynku?

Trudno jednoznacznie wypowiadać się o jakichś radykalnych zmianach w programach kształcenia. Natomiast, nasza szkoła utrzymuje kontakty z Centrum Doradztwa Rolniczego. Dzięki temu, w ostatnim okresie mieliśmy możliwość prowadzenia warsztatów dla uczniów klas maturalnych, w trakcie których otrzymali oni sporą dawkę wiedzy na temat Unii Europejskiej, możliwości jakie daje członkostwo w UE rolnikom i rolnictwu i to nie tylko w kontekście zawodu rolnika, ale i całej infrastruktury związanej ze wsią. Obecnie bowiem, w nowych europejskich warunkach, rolnikowi nie wystarczy wiedzieć na czym polega uprawa, ale także musi być biznesmenem - przedsiębiorcą. Przyszły dobrze wykształcony rolnik musi znać zasady prowadzenia działalności gospodarczej, czy też obowiązujące uwarunkowania prawne, musi on umieć radzić sobie ze zbytem swoich produktów w warunkach konkurencji i wolnego rynku, a nie tylko biernie oczekiwać na to by ktoś inny załatwił za niego te kwestie. Właśnie ten całokształt niezbędnej wiedzy chcemy przekazać naszym uczniom.

Jaka młodzież uczy się w waszej szkole, jak bowiem wiadomo nic lepiej nie świadczy o jakości nauczania jak sukcesy uczniów, czy możecie się pochwalić jakimiś osiągnięciami waszych uczniów?

Nasza młodzież bierze udział w wielu konkursach. Dwa lata temu w Olimpiadzie wiedzy i umiejętności rolniczych, uczniowie naszej szkoły odnieśli sukcesy na szczeblu wojewódzkim. Poza tym wiosną br. uczestniczyliśmy w Dniach Europejskich organizowanych w Przemyślu. Nasi uczniowie byli odpowiedzialni za organizację Dnia Włoskiego, w trakcie, którego  przedstawili kilka piosenek włoskich we własnym wykonaniu. Impreza ta bardzo się podobała zarówno jej uczestnikom jak i publiczności, a przy okazji powstał też pomysł nawiązania współpracy z jakąś szkołą we Włoszech o podobnej do naszej specjalności. Chcielibyśmy by nasi uczniowie, być może w ramach praktyk zawodowych odbywanych we Włoszech, mieli szansę praktycznego zapoznania się z nowoczesnymi metodami prowadzenia gospodarstw rolnych w Unii Europejskiej. Podjąłem w związku z tym pewne kroki zmierzające do nawiązania takiej współpracy i mam nadzieję, że dzięki pomocy Marszałka województwa Pana Leszka Deptuły oraz innych życzliwych nam osób, uda się nam ten projekt zrealizować.

Dziękuję Panu za rozmowę i jednocześnie życzę powodzenia w realizacji tych planów, a wszystkim uczniom i nauczycielom waszej szkoły życzę powodzenia w nowym roku szkolnym.


POWIĄZANE

fot. Łukasz Błasikiewicz/KPRP Panu Prezydentowi–Elektowi dr. Karolowi Nawrockiem...

Wybór Karola Nawrockiego to nie tylko zwycięstwo konkretnego kandydata, ale też ...

Rolnicza Solidarność żąda dymisji wiceministra Kołodziejczaka. Przypmnijmy, że p...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę