Zaczyna się właśnie nowy rok szkolny, czy może Pan pokrótce przedstawić waszą szkołę, jej historię oraz dziedziny (kierunki), w jakich kształcicie młodzież?
Zespół Szkół Ekonomicznych i Agrobiznesu im. prof. Władysława Szefera w Przemyślu jest placówką o prawie 60-letniej historii. Początki obecnej szkole dała Państwowa Szkoła Ogrodnicza, powstała 5 września 1944 roku, na bazie majątku Bakończyce należącego dotąd do książąt Lubomirskich. Na przestrzeni lat powstały tu: Technikum Rolniczo - Łąkarskie (1953r.), Zasadnicza Szkoła Ogrodnicza (1958r.), Zasadnicza Szkoła Rolnicza (1969r.), w 1976 r. powstaje Technikum Ogrodnicze i szkoły łączą się w Zespół Szkół Rolniczych, następnie w 1993r. powstaje Liceum Ekonomiczne zaś nazwa szkoły zmienia się na Zespół Szkół Ekonomicznych i Agrobiznesu. Od 2002 zaczyna funkcjonować także Policealne Studium Ochrony Środowiska. W maju 2004, w roku jubileuszu 60-lecia założenia naszej szkoły Polska wstąpi do Unii Europejskiej. Fakt ten stawia również przed nami, kadrą i uczniami placówki, nowe wyzwania. Przygotowujemy się nie tylko do tego, aby z tej okazji uczcić całą, długa historię naszej szkoły, tych wszystkich ludzi, nauczycieli i uczniów, którzy przeszli przez nasze mury. Wyzwaniem płynącym z tej daty, któremu staramy się już teraz sprostać, jest dostosowanie naszej szkoły do standardów europejskich. W moim przekonaniu, prowadzone obecnie przez nas kierunki kształcenia pozwolą zdobyć naszym uczniom cenną wiedzę, dotyczącą m.innymi zagadnień związanych z funkcjonowaniem w nowej rzeczywistości, po wejściu Polski do UE. W ZSEiA młodzież ma następujące możliwości kształcenia: w 3 letnim Liceum Ogólnokształcącym z rozszerzonymi programami nauczania biologii i chemii, języków obcych oraz wychowania fizycznego, w 3 letnim Liceum Profilowanym w profilach: ekonomiczno-administracyjnym, rolniczo-spożywczym, socjalnym i usługowo-gospodarczym, w 4 letnim Technikum Ekonomicznym w specjalnościach: technik ekonomista, bankowość i ubezpieczenia, ponadto w Technikum Agrobiznesu w specjalnościach: technik agrobiznesu, rynek rolny oraz finanse i bankowość, oraz w 2 letnim Policealnym Studium Ochrony Środowiska w specjalności technik ochrony środowiska.
Jakie umiejętności przekazujecie waszym uczniom, czy zdobyta przez nich wiedza przyda się im w przyszłości, czy dzięki uzyskanemu wykształceniu będą mieli szansę na znalezienie pracy, zwłaszcza w sektorze agrobiznesu?
Osobiście uważam, że największe szanse na zdobycie rzetelnej i nowoczesnej wiedzy z zakresu agrobiznesu daje uczniom program kształcenia, proponowany w naszym Technikum Agrobiznesu. Jego uczniowie, poza szansą zdobycia szerokiej wiedzy teoretycznej, mają możliwość odbycia praktyk zawodowych w zakładach pracy reprezentujących branże rolniczą, przetwórczą oraz rolno-spożywczą.
W chwili obecnej, jednym z warunków, jakie należy spełnić, aby prowadzić gospodarstwo rolne, jest posiadanie wykształcenia rolniczego. Czy w związku z tym wasza szkoła daje możliwość zdobycia takiego wykształcenia, czy zauważyliście większe zainteresowanie wśród młodzieży waszą szkołą i czy uważa Pan, że oferowane przez was kierunki kształcenia są rozwojowe (będą popularne wśród absolwentów gimnazjów) w nadchodzących latach?
Muszę przyznać, że na przykład w ubiegłym roku nie zrealizowaliśmy naboru do 1 klasy Technikum Agrobiznesu. Jednak już w tym roku szkolnym mamy ponad trzydziestu chętnych na ten kierunek. Prowadziliśmy kampanię rekrutacyjną w okolicznych gimnazjach, m.innymi w Stubnie, Fredropolu czy Orłach, w więc w gminach rolniczych. Staraliśmy się tam zainteresować młodzież kontynuacją nauki w naszej szkole, gdyż jak wiemy, już teraz wymogi są jednoznaczne. Nabycie ziemi uprawnej i prowadzenie gospodarstwa wymaga posiadania wykształcenia rolniczego. Uważam, że właśnie ze względu na te ustawowe reguły, dotyczące zakupu ziemi uprawnej, nasze Technikum Agrobiznesu cieszyć się będzie coraz większym powodzeniem.
Czy w związku ze zbliżającym się wstąpieniem Polski do UE, wasza szkoła wprowadza jakieś zmiany w programach kształcenia, mające na celu przybliżenie uczniom tematyki wspólnego rynku?
Trudno jednoznacznie wypowiadać się o jakichś radykalnych zmianach w programach kształcenia. Natomiast, nasza szkoła utrzymuje kontakty z Centrum Doradztwa Rolniczego. Dzięki temu, w ostatnim okresie mieliśmy możliwość prowadzenia warsztatów dla uczniów klas maturalnych, w trakcie których otrzymali oni sporą dawkę wiedzy na temat Unii Europejskiej, możliwości jakie daje członkostwo w UE rolnikom i rolnictwu i to nie tylko w kontekście zawodu rolnika, ale i całej infrastruktury związanej ze wsią. Obecnie bowiem, w nowych europejskich warunkach, rolnikowi nie wystarczy wiedzieć na czym polega uprawa, ale także musi być biznesmenem - przedsiębiorcą. Przyszły dobrze wykształcony rolnik musi znać zasady prowadzenia działalności gospodarczej, czy też obowiązujące uwarunkowania prawne, musi on umieć radzić sobie ze zbytem swoich produktów w warunkach konkurencji i wolnego rynku, a nie tylko biernie oczekiwać na to by ktoś inny załatwił za niego te kwestie. Właśnie ten całokształt niezbędnej wiedzy chcemy przekazać naszym uczniom.
Jaka młodzież uczy się w waszej szkole, jak bowiem wiadomo nic lepiej nie świadczy o jakości nauczania jak sukcesy uczniów, czy możecie się pochwalić jakimiś osiągnięciami waszych uczniów?
Nasza młodzież bierze udział w wielu konkursach. Dwa lata temu w Olimpiadzie wiedzy i umiejętności rolniczych, uczniowie naszej szkoły odnieśli sukcesy na szczeblu wojewódzkim. Poza tym wiosną br. uczestniczyliśmy w Dniach Europejskich organizowanych w Przemyślu. Nasi uczniowie byli odpowiedzialni za organizację Dnia Włoskiego, w trakcie, którego przedstawili kilka piosenek włoskich we własnym wykonaniu. Impreza ta bardzo się podobała zarówno jej uczestnikom jak i publiczności, a przy okazji powstał też pomysł nawiązania współpracy z jakąś szkołą we Włoszech o podobnej do naszej specjalności. Chcielibyśmy by nasi uczniowie, być może w ramach praktyk zawodowych odbywanych we Włoszech, mieli szansę praktycznego zapoznania się z nowoczesnymi metodami prowadzenia gospodarstw rolnych w Unii Europejskiej. Podjąłem w związku z tym pewne kroki zmierzające do nawiązania takiej współpracy i mam nadzieję, że dzięki pomocy Marszałka województwa Pana Leszka Deptuły oraz innych życzliwych nam osób, uda się nam ten projekt zrealizować.
Dziękuję Panu za rozmowę i jednocześnie życzę powodzenia w realizacji tych planów, a wszystkim uczniom i nauczycielom waszej szkoły życzę powodzenia w nowym roku szkolnym.