Od ponad kwartału świat mierzy się z globalnymi zagrożeniami zdrowotnymi, społecznymi i gospodarczymi wywołanymi pandemią Covid-19. Koronawirus odciska piętno na życiu nas wszystkich, dlatego już teraz każdy, zarówno konsument jak i przedsiębiorca, podejmując codzienne decyzje – wybierając produkty, surowce, komponenty czy usługi pochodzące od polskich firm oraz wytworzone w Polsce może spowodować, że w polskiej gospodarce pozostaną miliardy złotych, potrzebne na naszą przyszłość po koronawirusie.
Z analizy przygotowanej przez firmę audytorsko-doradczą Grant Thornton dla inicjatywy #Wybieram590 wynika, że każdy z Polaków w obliczu globalnej recesji może każdego dnia wspierać rodzimą gospodarkę. Przy zakupie produktu lub usługi wytworzonych w Polsce przez firmę z polskim kapitałem, aż 79 groszy z każdego wydanego 1 złotego pozostaje w Polsce. W przypadku zakupu produktów importowanych od zagranicznych firm to tylko 25 groszy. Zmiana zachowań konsumenckich o 10 proc. w kierunku polskich produktów i usług sprawiłaby, że w polskiej gospodarce pozostawałoby rocznie dodatkowe około 66 mld zł , co stanowi ponad 30 proc. wartości obecnej Tarczy Antykryzysowej realizowanej przez rząd.
Artur Niewrzędowski, z inicjatywy #Wybieram590 przypomina, że także od indywidualnej, codziennej decyzji każdego konsumenta zależy ile w Polsce jest pieniędzy, które wspierają funkcjonowanie m.in. służby zdrowia, czy edukacji. Dzięki środkom pochodzącym z podatków od kupowanych produktów i usług państwo ma możliwości wspierania potrzebujących i zapewniania nam stabilnej przyszłości. Budżet zyskuje najwięcej, gdy kupujemy produkty i usługi rodzime. - Nie ma wątpliwości, że stoimy przed największymi wyzwaniami od czasów zmian ustrojowych. Wówczas wygraliśmy dzięki Solidarności i dzisiaj planując przyszłość także powinniśmy postawić na patriotyzm oraz wzajemną solidarność. Po medycznym pokonaniu Covid-19, nadejdzie czas odbudowy społecznej i ekonomicznej. Nie sposób oszacować kosztów przyszłych działań, ale już dziś, podczas codziennych decyzji zakupowych i inwestycyjnych każdy z nas ma wpływ na to, jak szybko, jako społeczeństwo odzyskamy stabilizację i będziemy rozwijać się – dodaje Artur Niewrzędowski.
Robiąc codzienne zakupy możemy wspierać siebie nawzajem poprzez świadome decyzje i identyfikację źródła pochodzenia produktu. Nie musimy wydawać więcej bowiem wystarczy, że zaczniemy identyfikować pochodzenie produktu. Wybierając produkty, których kod kreskowy zaczyna się od cyfr 590, możemy w większości przypadków być pewni, że są to towary wyprodukowane w Polsce lub związane z naszym rynkiem. Chcąc mieć pełną gwarancję polskiego pochodzenia towaru, warto dodatkowo sprawdzić dane firmy i miejsce jego produkcji. Tylko wtedy zyskamy pewność, że jest to w pełni krajowy produkt, a wydane na jego zakup środki zwiększają potencjał inwestycyjny firm i sektora publicznego na finansowanie rozwoju gospodarczego.
Tyle zostaje w Polsce z każdego 1 zł wydanego na produkt i usługi od:
• polskiej firmy produkującej w Polsce – 79 gr
• zagranicznej firmy produkującej w Polsce – 62 gr
• polskiej firmy produkującej za granicą – 56 gr
• zagranicznej firmy produkującej za granicą – 25 gr
Wielu managerów i właścicieli firm na całym świecie znalazło się w sytuacji, której nie przewidywał żaden ze scenariuszy zarządzania kryzysowego. Globalna skala pandemii Covid-19 zaskoczyła wszystkich. Tempo jej rozprzestrzeniania się zachwiało globalnymi relacjami firm. Ograniczenia w przemieszaniu się i w transporcie nierzadko doprowadziły do zerwania łańcuchów dostaw, toteż wielu kooperantów nie jest wstanie dalej funkcjonować, gdyż ich partnerzy są na drugim końcu świata.
- W czasach pandemii państwa narodowe dużo lepiej radzą sobie z obecnym kryzysem, niż organizacje międzynarodowe. Dotyczy to także firm, gdyż te które kooperują i współpracują z lokalnymi, bliskimi miejsca ich działalności, dostawcami są w stanie szybciej i efektywniej zareagować na zmieniające się okoliczności – podkreśla Artur Niewrzędowski.
#Wybieram590 to niezależna, ogólnopolska inicjatywa mająca na celu promowanie zachowań konsumenckich i biznesowych poprzez edukację i integrację działań wokół idei patriotyzmu gospodarczego i wyrabianie nawyku identyfikacji źródła pochodzenia kooperanta, surowców, usługi i produktów.
Newseria Biznes