Mleko i produkty mleczne powinny znajdować się w codziennej diecie człowieka ze względu na dużą zawartość witamin z grupy B, A, D i E oraz składników odżywczych - wapnia, pełnowartościowego białka, cynku, magnezu, fosforu. Wybierając produkty mleczarskie, warto w pierwszej kolejności sięgać po te, które zostały wyprodukowane z polskiego mleka, przez polskie mleczarnie. Warto docenić bardzo wysoką jakość produkowanego w Polsce nabiału, który powstaje w nowoczesnych, zaawansowanych technologicznie mleczarniach, z surowca bardzo wysokiej jakości.
I polskie mleczarnie, i gospodarstwa rolne produkujące mleko dziś w niczym nie przypominają tych sprzed lat. Modernizacja branży mleczarskiej rozpoczęła się jeszcze przed integracją z Unią Europejską, kiedy to polskie przedsiębiorstwa uzyskały dostęp do funduszy przedakcesyjnych i jest kontynuowana po akcesji. Branża mleczarska była jedną z pierwszych, które dostosowały się do unijnych wymogów.
- Dziś polskie mleczarnie można uznać za jedne z najnowocześniejszych w Europie - zauważa Agnieszka Maliszewska, dyrektor Polskiej Izby Mleka. - A nowoczesne technologie stwarzają możliwość lepszej kontroli całego procesu produkcji, wpływają na lepszą jakość. Toteż wytwarzane przez polskie mleczarstwo produkty cieszą się uznaniem na całym świecie. Wartość eksportu produktów mlecznych w minionym roku wyniosła 2,5 mld euro i była o 13% większa niż w 2020 r.
Jak podkreśla dyrektor Polskiej Izby Mleka, duży wpływ na wysoką jakość rodzimych produktów mleczarskich ma surowiec, z którego są one wytwarzane. A mleko produkowane przez polskich rolników spełnia wysokie standardy jakościowe. W gospodarstwach rolnych nastąpiła koncentracja produkcji mleka, rolnicy zainwestowali i zmodernizowali swoje gospodarstwa. Dzięki temu produkcja mleka odbywa się w bardzo higienicznych warunkach, a rolnicy dostarczają do zakładów mleczarskich surowiec najwyższej jakości. Istotne jest także to, że w polskich gospodarstwach rolnych stosowany jest tradycyjny model żywienia bydła - w oparciu o naturalne pasze, co znacząco wpływa na jakość produkowanego mleka. Wiele gospodarstw w sezonie wiosenno-letnim prowadzi pastwiskowy wypas bydła, utrzymuje zwierzęta w warunkach podwyższonego dobrostanu.
Kupując polski nabiał nie tylko otrzymujemy smaczne, wysokiej jakości produkty w dobrej cenie, ale także wspieramy nasze firmy (pomagamy im inwestować i tworzyć miejsca pracy) oraz rolników. Tak zwany patriotyzm konsumencki, czyli postawa polegająca na preferowaniu podczas zakupów produktów krajowych, jest popularny w wielu krajach - np. Niemczech, Francji czy Japonii.
- Ostatnie wydarzenia: pandemia COVID-19 oraz wojna w Ukrainie pokazały, jak ważna jest kwestia zapewnienia bezpieczeństwa żywności, jak ważne są krótkie łańcuchy dostaw i sprzedaży - mówi Agnieszka Maliszewska. - Kiedy słyszymy prognozy, że przez wojnę można się spodziewać masowego głodu na świecie, mamy to szczęście, że nie musimy się martwić o to, że w Polsce zabraknie żywności, w tym produktów mleczarskich. Dlatego warto każdego dnia podczas zakupów wspierać polskich producentów i sięgać po żywność wyprodukowaną w kraju. Taki gest nas nic nie kosztuje, a przyczynia się do tego, że nasza branża spożywcza staje się jeszcze silniejsza, zyskuje fundusze na inwestycje i dalszy rozwój.
Kampania “#WspieramyPolskieMleczarstwo” realizowana przez Polską Izbę Mleka i sfinansowana z Funduszu Promocji Mleka.
Polska Izba Mleka