W Los Angeles powstanie system transportu towarów oparty na technologii wodorowych ogniw paliwowych. Toyota zbuduje i dostarczy portowi Los Angeles 10 bezemisyjnych elektrycznych ciężarówek zasilanych wodorem, zaś Shell otworzy dwie stacje tankowania wodoru dla aut ciężarowych. Przedsięwzięcie otrzymało dofinansowanie California Air Resources Board.
Partnerstwo prywatno-publiczne dla ochrony klimatu
Projekt Zero and Near Zero-Emission Freight Facilities (zero- i prawie zeroemisyjne usługi transportowe) to wspólna inicjatywa Portu Los Angeles oraz firm Toyota, Kenworth i Shell. Jego celem jest realizacja planu “Shore to Store”, który zakłada przestawienie transportu towarów, odbieranych w porcie Los Angeles, na wodorowe technologie bezemisyjne.
Kalifornijska stanowa agencja CARB (California Air Resources Board) przyznała na ten projekt dotację w wysokości 41 milionów dolarów. Całkowity koszt wstępnej fazy programu wyniesie 82,6 milionów dolarów, z czego partnerzy zainwestują łącznie 41,4 miliona dolarów. Projekt pozwoli zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o 465 ton. Jego realizacja będzie nadzorowana przez National Renewable Energy Laboratory oraz South Coast Air Quality Management District.
„Port Los Angeles pokazuje światu, że nie musimy wybierać między ochroną środowiska i wzrostem gospodarczym. Dotacja CARB pozwoli transportować towary na terenie portu i poza nim bez emisji spalin” – skomentował mer Los Angeles, Eric Garcetti.
„Wsparcie CARB w ramach programu California Climate Investments ma krytyczne znaczenie dla rozwoju i komercjalizacji bezemisyjnego wyposażenia portowego i ciągników siodłowych nowej generacji, a także potrzebnej inftrastruktury” – powiedział dyrektor wykonawczy Portu Los Angeles, Gene Seroka.
Wodorowy transport towarów
Pierwszym etapem programu będzie dostarczenie przez Toyotę 10 dużych, bezemisyjnych ciężarówek z silnikiem elektrycznym zasilanym wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCV). Pojazdy powstaną na platformie Kenworth T680. Wodorowe ciężarówki Toyoty będą transportowały towary z portu po całym Los Angeles, a także do sąsiednich portów i na północ Kalifornii. Samochody trafią do flot firm Toyota Logistics Services, która ma już doświadczenia w wykorzystywaniu wodorowych ciężarówek Toyoty do transportu towarów w porcie Long Beach, a także United Parcel Services, Total Transportation Services Inc. i Southern Counties Express.
W ramach projektu zwiększone zostanie także wykorzystanie bezemisyjnych technologii w pojazdach terenowych i magazynowych. Kalifornijski port Hueneme otrzyma pierwsze dwa bezemisyjne traktory oraz wodorowe wózki widłowe Toyoty, które będą pracowały w magazynach portu.
Sieć stacji tankowania wodoru
Do obsługi nowych pojazdów Shell wybuduje dwie duże stacje tankowania wodoru z dystrybutorami dostosowanymi do potrzeb ciężarówek. Powstaną one w Wilmington i Ontario i dołączą do trzech takich punktów działających przy obiektach Toyoty w Los Angeles, tworząc zintegrowaną sieć stacji tankowania wodoru dla ciężarówek. Nowe punkty tankowania Shella będą dostarczały ponad tonę wodoru dziennie, generowanego w 100 procentach przy użyciu odnawialnych źródeł energii. Z kolei stacje przy Toyota Logistics Services w Long Beach i Toyota Technical Center w Gardenie wybudowane przez Air Liquide będą służyły za ważne ośrodki badań i rozwoju.
Newseria Innowacje