Japońskie stowarzyszenie Gifu Sakura no Kai ofiarowało Krakowowi wyjątkowy prezent – wiśnie sakura. Ozdobią bulwar przy Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Stolica Małopolski dołączyła do 41 miast w 28 krajach, które zostały w ten sposób wyróżnione.
Ceremonia symbolicznego zasadzenia japońskich wiśni sakura odbyła się w sobotę. W uroczystości wzięli udział goście zaproszeni przez Muzeum Manggha – poinformował w niedzielę PAP Michał Zalewski, rzecznik prasowy Krakowskiego Biura Festiwalowego (KBF), które było partnerem wydarzenia.
Nietypowy dar Kraków otrzymał z okazji przypadającego w 2019 r. jubileuszu stulecia nawiązania kontaktów państwowych między Polską a Japonią.
Stowarzyszenie Gifu Sakura no Kai z prefektury Gifu w Japonii zrzesza ponad 500 członków – biznesmenów, prawników, polityków i naukowców. Wiśnie sakura podkreślają symboliczny wymiar współpracy z miejscami, które je otrzymały, m.in. Wilnem, Salamanką, Buenos Aires, Petersburgiem, Meksykiem, Delhi, Londynem. "Warto podkreślić, że wiśnie dla Japończyków są nie tylko oznaką nadchodzącej wiosny, ale także symbolem narodowym, nierozerwalnie związanym z kulturą i sztuką całego kraju" – wskazał rzecznik KBF.
Wybór miejsca w Krakowie dla wiśni nie jest przypadkowy. Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha przybliża krakowskiej, polskiej i międzynarodowej publiczności kulturę i sztukę Japonii. W ciągu 24 lat nawiązało wiele cennych kontaktów, które przyczyniły się do wzrostu zainteresowania muzeum jako ważnego i wiarygodnego ośrodka kultury Dalekiego Wschodu w Polsce.
"Wielu Japończyków zna Polskę, ale nie ma zbyt wielu osób, które ją odwiedziły. Mamy nadzieję, że drzewa japońskiej wiśni sakura staną się katalizatorem głębszej międzynarodowej wymiany i większego zrozumienia naszych kultur" – powiedziała Bogna Dziechciaruk-Maj, dyrektor Muzeum Manggha. I dodała: "Chcielibyśmy, aby japońskie wiśnie były pomostem dla budowania dobrych i przyjaznych relacji".
Wiśnie sakura zostały zasadzone w charakterystyczny sposób, który współgra z linią brzegową Wisły, a także architekturą Mangghi. Kompozycję roślinną tworzy sfalowana linia różowo kwitnących wiśni japońskich, płynnie przechodząca między istniejącą roślinnością drzewiastą i ścieżkami.
Motyw fali odnosi się do wątków kultury japońskiej na poziomie znaku ikonicznego i do lokalnego kontekstu topograficznego. Szpaler drzew, gdy zakwitnie w przyszłym roku, stworzy sinusoidalną linię o zróżnicowanej amplitudzie i długości, współgrającą z falującym dachem muzeum. Będzie też stanowił symbol stulecia nawiązania kontaktów państwowych między Polską a Japonią. Rosnące tam już drzewa i krzewy zostały wkomponowane w projekt, tworząc spójną koncepcję zagospodarowania terenów zielonych naprzeciw Wzgórza Wawelskiego.
Beata Kołodziej (PAP)