MERCOSUR1
TSW_XV_2025

Wino owocowe tradycją naszej kuchni

2 września 2022
Wino owocowe tradycją naszej kuchni

Firma Vin-Kon to 30 lat dbałości o jagodowe owoce północy. Branża win owocowych powoli zbliża się do pozycji zajmowanej przed wojną. Przypomnijmy, że sto lat temu polskie wina owocowe były eksportowane do Francji i na rynek amerykański. A największa w Polsce Kujawska Wytwórnia Win w Kruszwicy produkowała w najlepszych latach 1 mln litrów wina rocznie. Do tego należy liczyć kilkadziesiąt mniejszych zakładów.

Obecnie polskie szlachetne wina owocowe z każdym rokiem zyskują na znaczeniu. Producenci tych trunków powiększają pole działania i sięgają po najlepsze polskie superowoce. Wykorzystują wyjątkowe wartości na przykład aronii i tworzą wyjątkowo cenny napitek.

Jak cenny? Możemy się o tym dowiedzieć z pracy współredagowanej przez prof. Iwonę Wawer, kierownika Zakładu Chemii Fizycznej Akademii Medycznej:
“ Zaskakująco dobrze wypadły na tle win gronowych wina owocowe firmy „Vin-Kon” z wiśni i aronii, co potwierdza, że oba rodzaje owoców są porównywalne z ciemnymi winogronami. Zarówno owoce wiśni, jak i aronii charakteryzują się bowiem dużą zawartością polifenoli, w tym antocyjanin. Wyniki testu potwierdzają opinię, że ciemno zabarwione owoce i przetwory z nich ( np. wina) są świetnym źródłem antyoksydantów, powinny być częstą pozycją w jadłospisie”.

Gdy czytamy raport zawierający porównanie właściwości wymiatania rodników DPPH (jak podaje „Lek w Polsce” 2001) to wino z aronii półsłodkie zajmuje pozycję tuż za czerwonym francuskim, typu Pinot Noir.

W nieocenionej książce „Aronia superowoc” autorstwa prof. Iwony Wawer, mgra inż. Piotra Eggerta i redaktorki Barbary Hołub widnieje wiele opisów badań, a nawet wskazówek agrotechnicznych.

Zatrzymajmy się przy Finlandii, gdzie sprawdzano właściwości antyoksydacyjne win owocowych i likierów. Okazało się, że największą aktywność antyoksydacyjną miały wina zrobione z czarnych porzeczek i czarnych jagód. Zaraz za nimi były wina z czerwonych i czarnych porzeczek. I trudno pominąć konstatację:
„Warto zauważyć, że 60% dodatek alkoholu powoduje podwojenie zawartości antocyjanów w ekstrakcie, a całkowita ilość polifenoli rośnie trzykrotnie”.

To że antocyjany i inne związki polifenolowe znacznie lepiej rozpuszczają się w wodzie z dodatkiem alkoholu wyczuwali już nasi pradziadowie wytwarzając wina i nalewki z owoców.

Tradycja sięga XIII wieku, a nowsze przepisy znajdujemy w poradniku Anny Ciundziewickiej pt. „Gospodyni litewska, czyli nauka utrzymywania porządnie domu” (Wilno 1848). Autorka pisze o „urządzaniu win rozmaitych”. Między innymi wina z porzeczek, z wiśni i musującego z agrestu.

Natomiast wprowadzaniem w życie receptur, czyli zbieraniem ziół i nastawiania nalewek zajmowała się matka Adama Mickiewicza na dworze w Czombrowie. Pani Barbara pełniła funkcję panny apteczkowej, zarządzającej m.in. substancjami leczniczymi, gromadzonymi – jak podaje Zygmunt Gloger - w apteczce domowej w każdym dworze.

Skoro tyle o tradycji, to trzeba spytać o „Potęgę tradycji”, o markę win owocowych z rodzinnej firmy „Vin-Kon”, istniejącej od 1991 roku, kontynuatorki tradycji wielkopolskiego winiarstwa. Firma należy do sieci Dziedzictwa Kulinarnego Wielkopolski, a także do Stowarzyszenia „Polska Ekologia”, ogólnopolskiej organizacji promującej wartości żywności ekologicznej.

Dyrektor Handlowy Artur Szal:
- „Pamiętając o tym, że wino owocowe jest tradycją naszej kuchni zadbaliśmy o jego powrót na nasze stoły. Już od ponad 30 lat firma „Vin-Kon” zapewnia swoim konsumentom wina najwyższej jakości. „Potęga Tradycji” to marka łącząca w sobie tylko naturalne produkty z nowoczesnym opakowaniem. Wiemy dobrze, że spożywanie wina zapewnia dłuższe i zdrowsze życie. Stąd właśnie pomysł na produkcję win owocowych, opartych na tradycyjnych recepturach. Wysokiej jakości surowiec, zrównoważony proces technologiczny w połączeniu z tradycyjnymi recepturami, dają w efekcie najwyższą jakość oraz niezwykłe walory smakowo – zapachowe naszych win. Najlepsze owoce od regionalnych dostawców to gwarancja wyjątkowych produktów. Tak właśnie powstają naturalne wina pod marką „Potęga Tradycji”.
Pod tą marką wprowadziliśmy na rynek grupę win z polskich owoców: aronii, wiśni, czarnej porzeczki, śliwki, jarzębiny, dzikiej róży, truskawki, gruszki, czarnego bzu, czereśni czy jagody leśnej. Dbając o różnorodne gusta naszych konsumentów oferujemy wina od wytrawnych po słodkie i od spokojnych przez musujące aż do grzanych.
Analizując dane rynkowe dostrzegamy bardzo szybko rozwijający się trend eko. Odpowiedzią na to jest nasza grupa win ekologicznych z owoców aronii, czarnej porzeczki, dzikiej róży czy jarzębiny. W ostatnim czasie dołączyły do nich „Grzaniec” ekologiczny i cydr ekologiczny oraz dwa asortymenty win ZŁOTEJ EDYCJI BIO. Sięgamy tylko po najlepsze owoce od certyfikowanych dostawców, owoce gwarantujące najwyższą jakość produktów marki „Potęga Tradycji” – potwierdzoną znakiem eco”.
Można powiedzieć, że to odpowiedź na historyczne zawołanie Roberta Makłowicza – „Hej, dziewczyno, daj biowino!”

W spółce „Vin-Kon” funkcjonuje własne laboratorium czuwające nad jakością wyrobów w relacjach dostawca – producent – konsument. Od tego zależy powodzenie na rynku, przyznanie nagród i wyróżnień. Wino z czarnej porzeczki w 2006 roku zostało wpisane na Listę Produktów Tradycyjnych.

Na jesieni odbędzie się kilka imprez targowych, przeglądów winiarskich, a więc okazji do zaprezentowania również win z polskich owoców. Największa z nich to Winobranie w Zielonej Górze od 3 do 11 września br., gdzie na stoiskach partnerów firmy „Vin-Kon”, będzie można próbować i kupić te wyjątkowe wina. Natomiast pod koniec roku startują jarmarki bożonarodzeniowe, gdzie grzańce - Aroniowy i Jabłecznik zaznaczą swoją obecność.
Kroniki winiarskie informują, że apetyt na wina owocowe to nowy trend w Skandynawii, Wielkiej Brytanii i w Niemczech. Wieści z naszego kraju dowodzą, że Polska nie pozostaje w tyle.

Ogromny, dotychczas niewykorzystany w pełni kapitał polskiego rolnictwa, jakim są owoce, znajduje uznanie w w winiarskim świecie.

 


POWIĄZANE

Ten spór wciąż rozpala emocje Polacy uwielbiają święta, ale równie mocno kochają...

W dzisiejszym świecie innowacje technologiczne są na porządku dziennym. Każdego ...

‘Dlaczego chcesz się przebranżowić?’, to najnowszy konkurs przygotowany przez po...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę