W przyszłym tygodniu spotkam się z mieszkańcami gmin Teresin i Wiskitki ws. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego - zapowiedział w sobotę wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild.
Prezydent Andrzej Duda podpisał tzw. specustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (CPK). Jak zaznaczył na antenie Polskiego Radia 24 Wild, ustawa o CPK stara się pogodzić interesy wszystkich, zarówno rządu jak i mieszkańców terenów, na których będzie prowadzona ta inwestycja. Podkreślił, że bardzo się cieszy, iż prezydent podpisał tę ustawę.
Wild powiedział, że kolejnym etapem będzie teraz opublikowanie ustawy w Dzienniku Ustaw, wejście w życie tych przepisów po 14 dniach i wydanie przez Radę Ministrów rozporządzenia, które określi maksymalny teren inwestycji.
Wiceminister zapowiedział, że w najbliższym tygodniu spotka się z mieszkańcami gminy Wiskitki i gminy Teresin. Są to dwie z trzech gmin wyznaczonych na obszar inwestycji CPK. Trzecią gminą jest Baranów.
Przypominał, że 4 czerwca zostanie uruchomiony punkt konsultacyjny, w którym mieszkańcy wszystkich trzech gmin będą mogli uzyskać potrzebne dane dotyczące inwestycji. Dowiedzą się także co wynika ze specustawy uchwalonej przez parlament; tego, jak ta ustawa i sama inwestycja wpłynie na ich życie; korzyści, które niesie dla nich inwestycja CPK; tego, jakie będą następne kroki z nią związane.
Dodał, że zapowiadane na 17 czerwca br. referendum ws. budowy CPK "będzie początkiem regularnych konsultacji".
"To na czym nam szczególnie zależy to doprowadzenie do sytuacji, w której mieszkańcy tych terenów będą współdecydować o tym w jaki sposób inwestycja będzie podejmowana" - podkreślił Wild.
Przypomniał, że CPK "to nie tylko nowe lotnisko, nowa kolej pomiędzy Warszawą a Łodzią, ale to także zwiększenie innych połączeń drogowych i kolejowych, które będą korzystne dla mieszkańców". Wild powiedział, że "kolej jako środek transportu jest pewniejsza niż korzystanie z samochodu, z taksówek".
Zwrócił także uwagę, na problem zwiększającego się ruchu na Lotnisku Chopina w Warszawie. "Nie chcę być złym, prorokiem, ale jestem przekonany, że jeżeli ruch na Okęciu będzie wzrastał tak jak wzrasta, to za kilka lat mieszkańcy Warszawy będą domagali się tego, aby przenieść je (lotnisko - PAP) poza granice" - mówił. Przypomniał, że prognozuje się, iż ruch na Lotnisku Chopina może wzrosnąć jeszcze co najmniej o 1/4.
"Tutaj mówimy nie tylko o mieszkańcach, którzy doświadczają skutków ubocznych Okęcia, ale też mówimy o mieszkańcach Warszawy, którzy chcą mieć możliwość podróżowania po całym świecie, a ze względu na bariery rozwojowe Okęcie nie jest w stanie zaspokoić ich potrzeb" - tłumaczył.
Wiceminister powiedział, że na chwilę obecną nie ma decyzji co stanie się z terenem, na którym zlokalizowane jest Lotnisko Chopina, gdy ruch zostanie przeniesiony na CPK. Zaznaczył, że w jego ocenie "powinno w jak najszerszym stopniu być sprzężone z planami rozwojowymi Warszawy". "Jestem przekonany, że Warszawa potrzebuje tych terenów dla swojego rozwoju" - dodał.
Pytany, czy te tereny mogłyby zostać wykorzystane w ramach programu Mieszkanie plus, podkreślił, że przeniesienie ruchu na CPK to "rzeczywistość, która będzie istniała za 10 lat". Zaznaczył, że dopiero wtedy będzie trzeba zweryfikować potrzeby mieszkańców Warszawy i poszukać odpowiedzi na pytanie, co dalej z tymi terenami.
Specustawa określa m.in. zasady i warunki przygotowania, finansowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy CPK oraz infrastruktury mu towarzyszącej. W tym również zasady i warunki rezerwacji terenu, wydania decyzji lokalizacyjnej oraz nabywania nieruchomości, a także organów właściwych w tych sprawach.
Ustawa składa się z dwóch części: prawnego umocowania pełnomocnika rządu ds. CPK oraz spółki celowej, której zadaniem będzie budowa portu; druga część poświęcona jest procesowi inwestycyjnemu. Projekt zakłada, że do Centralnego Portu Komunikacyjnego, będzie można dojechać z największych polskich miast (z wyłączeniem Szczecina) w czasie 2-2,5 godziny,
Teren inwestycji, wyznaczony przez doradcę technicznego obejmujący łącznie 66,2 km kwadratowych przeznaczonych pod budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego, znajduje się na obszarze gmin: Baranów (pow. grodziski), Teresin (pow. sochaczewski) i Wiskitki (pow. żyrardowski).
Obszar ten jest ograniczony od północy rzeką Pisią oraz miejscowością Szymanów. Od południa ogranicza go autostrada A2, a od zachodu - droga krajowa nr 50.
Proces inwestycyjny - jak zapowiadał wcześniej Wild - będzie miał trzy etapy.
Etap I (2018 rok) to przygotowanie obszaru inwestycji - wskazanie maksymalnego obszaru, jaki będzie mógł zająć CPK. Tutaj mają nastąpić konsultacje społeczne, publikacja raportu. Inwestor rozpoczyna półtoraroczne negocjacje z mieszkańcami obszaru inwestycji.
Etap II (2019 r.) to rezerwacja obszaru inwestycji - oficjalne wyznaczenie docelowego obszaru i rezerwacja terenu dla dwóch wariantów lokalizacji CPK. W tym etapie zakończone zostaną negocjacje z mieszkańcami do końca 2019 roku.
Etap III (2020 r.) - to decyzja lokalizacyjna, czyli wskazanie ostatecznej lokalizacji CPK, grunty stają się własnością Skarbu Państwa.
Nowe lotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą i ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Na jego lokalizację wskazywana jest miejscowość Stanisławów w gminie Baranów.
Po pierwszym etapie budowy port ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Ma on powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnych 8 lat, czyli do końca 2027 r.
Katarzyna Fiuk (PAP)