Ptak_Waw_CTR_2024

Więcej promocji owoców i warzyw

8 października 2024
Więcej promocji owoców i warzyw

Realizowana przez producentów i finansowana przez Fundusz promocja będzie efektywniejsza. Pracę nad kolejnymi synergiami realizowanych przez sektor kampanii zapowiedzieli liderzy kilkunastu projektów. Na zaproszenie Core Temu odbyło się pierwsze spotkanie organizacji i firm realizujących projekty promujące konsumpcję owoców i warzyw. Oto podsumowanie tego spotkania - pierwsze inicjatywy oraz spostrzeżenia, które wymagają dalszych uzgodnień. 

Spotkanie zorganizowano w celu wymiany doświadczeń i dalszego podnoszenia efektywności projektów finansowanych z FPOiW. Odbyło się 25 września br. w Mszczonowie. Na spotkaniu zaprezentowano kilkanaście projektów, w tym wszystkie duże kampanie i większość kluczowych projektów uzupełniających główne działania promocyjne. W spotkaniu udział wzięli przedstawicie realizujących je organizacji branżowych, organizacji partnerskich, agencji wykonawczych, mediów branżowych oraz członkowie Core Teamu.
Pierwsze inicjatywy (propozycje) jakie pojawiły się w trakcie dyskusji: 
  • Stworzyć grupę roboczą dla agencji operacyjnie realizujących projekty dla sektora ogrodniczego
  • Zestawić w ramach realizowanych projektów działania wykonane, którym chcemy zwiększyć zasięg (przykład: zrobiliśmy 10 przepisów – wyglądają tak – zapraszamy by dystrybuować je dalej)
  • Zestawić planowane działania, wydarzenia, komunikaty, którymi moglibyśmy się wymieniać Przykład: planujemy w kolejnej edycji kampanii zrobić 5 eventów i 10 przepisów, nasze umowy z twórcami treści, ekspertami i influencerami na to zezwalają, założenia mamy takie, grupy docelowe takie, dajcie znać czy będziecie nimi zainteresowani. Pytanie wyjściowe: jakie umowy podpisujemy działając za środki Funduszu - wszystkich producentów w Polsce – i co może być celem naszych projektów, jak nie udostępnienia efektów przez media i inne projekty, których celem jest wzrost świadomości roli owoców i warzyw w codziennym odżywianiu?
  • Zaplanować stworzenie „grupy ekspertów wspólnych” dla projektów realizowanych dla sektora. Określić sposoby pracy z nimi i to jak zadbać by pracując dla danego projektu, mieli świadomość szerszego kontekstu, którym jest rola wszystkich owoców i warzyw w codziennym odżywianiu.
  • Wymienić doświadczenia z angażowaniem influencerów i mikroinfluencerów. Ocenić możliwości wygenerowania korzyści krótkookresowych (np. stawki za współpracę) oraz długookresowych (nie traktowanie prac dla sektora w kategoriach finansowych, budowanie specjalnego statusu Funduszu).
Spostrzeżenia uczestników dyskusji w Mszczonowie
Jest dużo obszarów synergii komunikacyjnej i kosztowej. Robimy dużo niezależnie, często równolegle, dublując zasoby, w tym koszty. Przykładem powstające w wielu miejscach przepisy, których - na koniec dnia - celem jest promocja roli owoców i warzyw w codziennym odżywianiu [Dominika Kozarzewska]. Padła także propozycja dalej idąca – dodatkowego zebrania ich na jednej stronie.
Ewolucja. Dotychczas tworzyliśmy narzędzia i uczyliśmy się współpracować w ramach projektów z wykorzystaniem projektu parasolowego (Połowa sukcesu, Narodowe Badania Konsumpcji Owoców i Warzyw, Core Team). Idziemy w etap koordynowania i strategicznej współpracy między projektami.
Horyzont czasowy planowanych działań ma znaczenie. Krótkie trwanie - pojęcie z obszaru historiografii - oddaje prymat kadencji, czasem jednego roku, a tak najczęściej proceduje Fundusz. Jest on w wielu obszarach zbyt krótki by myśleć o dobrym planowaniu [Maciej Dolata, Dominika Kozarzewska].
Wspólna identyfikacja wizualna działa i powinna być promowana. Widać było, podczas oglądanych prezentacji, jak wiele zmienia w kampaniach, które konsekwentnie trzymają się tej identyfikacji [Dominika Kozarzewska]. Jest przykładem „długiego trwania”, planowania i budowania systemu.
Intensyfikacja kontaktów. Projekty nie mogą być robione oddzielnie. Pożądana jest współpraca. Jest dużo doświadczeń, dużo ewidentnych synergii i potencjalnych oszczędności [Marek Marzec].
Temat współpracy z sieciami handlowymi. Ważny, nabrzmiały, kwalifikujący się do wymiany doświadczeń i zaplanowania wspólnych działań. Warto wykorzystać naszych liderów i narzędzia, które mamy [Karolina Kamińska]. Potrzeba tu inicjatyw pokazujących nasze priorytety i ofertę.
Edukacja i promocja postaw. Potrzebujemy programu / strategii na „tak”. Umacnianie podziałów utrudnia robienie biznesu. Plantatorzy uważają przetwórcę za wroga. „Wyprodukować i sprzedaż” to za mało. Warto wzmacniać chęć tworzenia produktów, budowania rynku, kreowania wartości i czytelności marż vs. wyrabianie prostych schematów by tylko nadgonić obrót” [Paweł Eggert].
Wyższa świadomość liderów, kultura strategiczna. Nie ma strategii poprowadzenia i wychowania następnego pokolenia. My zaś widzimy jak dzieci oddalają się od natury - „po pola” – jak brakuje edukacji ogrodniczej [Dominika Malik-Przybylska, Ireneusz Komorowski]. Jako liderzy jesteśmy na etapie, w którym chcemy wziąć współodpowiedzialności za zdrowie Polaków [Paweł Myziak].
Propozycja stworzenia baza ekspertów i osób kontaktowych dla poszczególnych gatunków, np. na stronie CoreTeam.pl. Padły aż trzy propozycje potencjalnych adresatów tego typu zestawień / zestawienia: media, świat szefów kuchni, HoReCa oraz nauka, w tym studenci i doktoranci.
Prymat pracy organicznej vs. zasięg. Do rozpatrzenia ewaluacja modelu promocji i większa otwartość na zaangażowanie prywatnych pieniędzy, budżetów reklamowych. Np. na zwiększenie w social mediach zasięgu realizowanych organicznie działań – kampanii, akcji, komunikatów.
Think tank. Grupa Ekspercka powołana przy Ministrze Rolnictwa do stałej analizy sytuacji w branży spożywczej, z udziałem mi.in. Prezesów Witolda Boguty i Marka Marca. Deklaracja wprowadzenia propozycji uzgodnionych w ramach Core Teamu do dyskusji w gronie tych ekspertów – Marek Marzec.
Lekcja o zdrowiu. Od września 2025 zafunkcjonuje w szkołach podstawowych i liceach program szeroko traktujący o zdrowiu. Jego częścią będzie edukacja żywieniowa. Pracuje nad nimi grupa ekspertów. Jako sektor nie mamy wiedzy o tym ani planu uwzględnienia naszych doświadczeń, np. w obszarze edukacji żywieniowej.
Deficyt handlowy. Od lat mamy blisko 1 mld Euro rocznego deficytu handlowego na owocach. O taką kwotę Polacy więcej kupują owoców egzotycznych niż krajowy. Ten fakt jest słabo znany i nie motywuje do bezprecedensowych działań na rzecz zmiany tej sytuacji. Czas to zmienić.
Komunikacja do producentów. Warto ocenić synergie, które mamy, i zestawić te potencjalne, które chcemy uruchomić. Generują one korzyści dla sektora, branż, grup gatunków, dla regionów i firm. Warto komunikować te korzyści, tak by wspólne działania wielu inicjatyw przybliżyły nas do opracowania długoterminowej strategii rozwoju sektora. Jej opracowanie wymaga budowania zapotrzebowania na rozwiązania systemowe.
Komunikację do konsumentów traktujemy jako bazową i pierwszoplanową. Warto omówić grupy docelowe, nasze doświadczenia i obszary specjalizacji: dzieci, rodzice, kadra szkolna / przedszkolna, także branża, eksperci. Realizowane działania powinny się wzajemnie uzupełniać / wzmacniać vs. sytuacja, w której jednocześnie komunikujemy do tych samych grup w ramach różnych projektów.
 
Planowane jest kolejne spotkanie w gronie organizacji realizujących i agencji wykonawczych. Celem będzie wypracowanie konkretnych synergii komunikacyjnych, kosztowych i zasięgowych.
***

#Fundusze Promocji

Opracowanie i foto w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw zadania „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, IV edycja”.

oprac, e-red, ppr.pl


POWIĄZANE

Obecnie 29,7% konsumentów regularnie kupuje w promocjach 20-40% żywności. Główni...

Zyskuje rynek najmu długoterminowego [RAPORT EFL] Pomimo rozwoju różnych środków...

W październiku odbyło się spotkanie zorganizowane przez Copa-Cogeca, w którym uc...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę