Od stycznia do sierpnia 2020 roku Stany Zjednoczone wysłały do Chin 283,2 tys. ton produktów drobiowych o wartości 418 mln USD, co stanowi 12 proc. udziału w eksporcie ogółem tej grupy produktów. W asortymencie eksportowym 118,7 tys. ton stanowiły „kurze łapki”, o wartości 263 mln USD.
Po kilkuletniej nieobecności Amerykanów na rynku chińskim z powodu wydania przez Pekin decyzji o zablokowaniu eksportu drobiu z USA w 2015 roku z powodu HPAI, amerykański przemysł drobiarski jest zdeterminowany do ponownego zbudowania mocnej pozycji na azjatyckim rynku.
Przypomnijmy, że w listopadzie 2019 roku w ramach negocjacji handlowych Waszyngton – Pekin zniesiono zakaz przywozu dla mięsa drobiowego z USA. Analitycy branżowi z USA zwracają uwagę, że zaledwie przez kilka miesięcy tego roku, zakupy ze strony Chin przekroczyły eksport do Meksyku, który stał się największym rynkiem eksportowym dla drobiu z USA w czasie trwania kilkuletniego „chińskiego zakazu”.
Szacuje się, że wynik eksportowy do Chin za cały rok 2020 będzie zbliżony lub równy wielkości sprzedaży do Meksyku. Amerykańska branża optymistycznie oczekuje, że Chiny w roku 2021 powrócą na miejsce pierwsze największych odbiorców amerykańskiego drobiu. Amerykanie podkreślają, że są dwa kluczowe powody, dla których tak ważny jest dla nich powrót na chiński rynek. Po pierwsze, chińscy konsumenci lubują się w amerykańskich „kurzych łapkach”, po drugie, przemysł drobiarski dostrzegł ogromne możliwości w zwiększeniu sprzedaży indyków do Chin. Od stycznia do sierpnia 2020 roku amerykański eksport mięsa indyków osiągnął wolumen 10,9 tys. ton o wartości 18 mln USD.
Ciekawostka: Amerykanie twierdzą, że mięso z nóg indyka robi „furorę” w ofercie gastronomicznej w Disneyland w Tokio i przewidują, że tego rodzaju przekąski staną się hitem także w Disneyland w Szanghaju...
W kontekście amerykańsko – chińskiej współpracy handlowej należy pamiętać, że w ramach pierwszej umowy handlowej podpisanej w styczniu 2020 roku między Pekinem a Waszyngtonem Chiny obiecały zwiększyć zakupy amerykańskich produktów rolnych o co najmniej 12,5 mld USD w 2020 roku i 19,5 mld USD w 2021 roku.
KIPDiP