Wyjeżdżając na wakacje sprawdzamy stan samochodu. Często jednak zapominamy o oponach, od których przecież zależy nasze zdrowie i życie. To są drugie lub trzecie najszybciej obracające się elementy samochodu, po turbinie i wale w silniku. Są też jedynym systemem samochodu mającym kontakt z drogą. Dlatego tak ważny jest ich stan i dobre utrzymanie.
Nie zapominajmy przy tym o kole zapasowym, które przy dłuższych podróżach może okazać się przydatne. Powinno być dobrze napompowane, trzeba również dokładnie sprawdzić jego stan.
1) Najważniejsze – w lecie nie jeździmy na oponach zimowych, ponieważ spełniają swoją rolę tylko przy temperaturach poniżej 7 stopni Celsjusza. Ich droga hamowania jest dłuższa niż opon letnich, często przekraczając długość jednego samochodu. Jest to niebezpieczne, ponieważ w nagłych sytuacjach właśnie tyle może nam zabraknąć do bezpiecznego wyhamowania pojazdu. Ponadto dzięki mniejszym oporom toczenia opon letnich spalimy także mniej paliwa.
2) Ciśnienie w oponach - zbyt niskie zmniejsza przyczepność, powoduje zakłócenia w stabilności prowadzenia samochodu, wydłuża drogę hamowania naszego pojazdu oraz przyczynia się do niszczenia opony. Za wysokie ciśnienie w oponie także zwiększa jej podatność na uszkodzenia. Pamiętajmy, żeby stale kontrolować jego stan za pośrednictwem mierników na stacjach paliw. Ciśnienie musi również przyjmować jednakową wartość na osi, ponieważ różnice mogą powodować ściąganie pojazdu na bok, nierównomierne hamowanie oraz zakłócenia w działaniu systemów bezpieczeństwa.
Gdzie szukać rekomendowanej wartości ciśnienia dla naszego samochodu? Powinna być podana przez producenta w instrukcji pojazdu lub na naklejce przyklejonej na środkowych słupkach drzwi.
Ważna informacja – sprawdzenie ciśnienia po podróży nie jest wiarygodne, ponieważ podczas jazdy opona się nagrzewa, co powoduje podniesienie ciśnienia. Dlatego należy to zrobić przed wyjazdem.
3) Bieżnik – stale kontrolujmy jego głębokość. Minimalna wymagana przez prawo to 1,6 mm, ponieważ w przypadku, gdy jest mniejsza, prędkość, z którą samochód może wpaść w poślizg, spada o 40%.
To właśnie głębokość bieżnika przyczynia się do lepszego odprowadzania wody spod kół, a to wpływa na przyczepność i drogę hamowania. Prawidłowa głębokość bieżnika to również mniejsza szansa na wystąpienie bardzo niebezpiecznego zjawiska aquaplaningu.
4) Wybrzuszenia, pęknięcia lub inne ślady zużycia mogą być oznaką kłopotów w trasie. Lepiej ich uniknąć nawet mając sprawne koło zapasowe. Skonsultujmy stan opon w dobrym serwisie zjamującym się ogumieniem. Potrwa to tylko chwilę, a pomoże uniknąć przykrych niespodzianek w trasie.
5) Nie możemy zapomnieć o podstawowym wyposażeniu samochodu, w skład którego wchodzi apteczka, trójkąt ostrzegawczy, kamizelka odblaskowa, latarka, zapasowe żarówki i bezpieczniki, linka holownicza, podstawowe narzędzia oraz instrukcja pojazdu. Są to niezbędne elementy wymagane przez przepisy prawa w każdym kraju. Zmieniamy również po zimie wycieraczki. Niskie temperatury i pogoda oraz brud na pewno spowodowały ich zużycie, które będzie przeszkadzło nam w czasie letnich deszczów.
6) I na koniec, kiedy zaczynamy już myśleć o pakowaniu bagaży - unikajmy przekraczania maksymalnej ładowności samochodu przewidzianej w instrukcji obsługi. Nie chodzi tylko o zachowanie zawieszenia w samochodzie, ale tez o wytrzymałość opon, która została określona w instrukcji obsługi samochodu i dostoswana do jego maksymalnej ładowności. Kilkugodzinna jazda z dużą prędkością ze znacznym przekroczeniem indeksu nośności opon stwarza bezpośrednie zagrożenie na drodze. Nie są one bowiem w stanie przenieść obciążeń i prędkości jakie przewidział producent auta i same nieprawidłowo się odkształcają i zużywają oraz mogą ulec gwałtownemu uszkodzeniu.
Po więcej informacji zapraszamy na naszą stronę www.pamietajooponach.pl
infowire.pl