Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

W Polsce nowe akty prawne produkuje się na potęgę. Czy tworzenie przepisów wymknęło się już spod kontroli?

23 lutego 2017
W Polsce nowe akty prawne produkuje się na potęgę. Czy tworzenie przepisów wymknęło się już spod kontroli?

Średnio 4 godziny i 17 minut musiałby poświęcić każdego dnia roboczego polski obywatel, aby zapoznać się ze zmianami prawnymi wprowadzonymi w 2016 r. – wynika z najnowszego „Barometru stabilności otoczenia prawnego w polskiej gospodarce”. W życie weszły wówczas nowe ustawy i rozporządzenia liczące blisko 32 tys. stron maszynopisu. To historyczny rekord.

Tak duża liczba zmian powoduje, że nasz system prawny staje się coraz mniej przejrzysty. Ma to bardzo negatywne skutki dla przedsiębiorców i pozostałych obywateli, bo – jak wiadomo – nieznajomość prawa szkodzi i nie zwalnia od odpowiedzialności. Brak czasu na zapoznanie się z nowymi, często niełatwymi do zrozumienia, przepisami sprawia, że nie znamy dobrze prawa i trudniej nam z tego powodu go przestrzegać. Praktyka prawodawcza naraża więc nas na ryzyko popełnienia wykroczenia lub przestępstwa. Co ważne, wprowadzane masowo zmiany nie dotyczą jedynie ustaw i rozporządzeń mało istotnych z punktu widzenia przeciętnego obywatela – przykładowo przyjęte w ubiegłym roku akty prawne dotyczące podatków liczyły prawie 2 tys. stron maszynopisu.

Niepokój budzi jednak nie tylko liczba zmian, lecz także tempo ich wprowadzania. Nad nowymi ustawami i rozporządzeniami pracuje się coraz szybciej, a co za tym idzie – coraz mniej dokładnie. Zwiększa się zatem ryzyko, że są one niedoprecyzowane i zawierają błędy. „Według naszych badań bardzo mocno w ostatnich latach skrócił się czas pracy parlamentu nad ustawami. Obecnie statystyczna ustawa jest przyjmowana w 77 dni. To jest trzykrotnie szybciej niż jeszcze 10 lat temu. Wystarczy wspomnieć, że Senat teraz zgłasza poprawki tylko do 1/3 ustaw, a dekadę temu robił to dla 2/3, czyli sam ograniczył swoją aktywność o połowę” – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Jacek Kowalczyk, dyrektor marketingu i PR z firmy Grant Thornton.

infowire.pl


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Wielu z nas zastanawia się nad tym, co mogą zrobić w swoim wolnym czasie, by móc...

Współczesny, dynamiczny świat z jednej strony ma wiele zalet, bo z roku na rok k...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę