fot. e-mk, ppr.pl
Pięć największych korporacji, Shoprite Holdings Ltd., Pick n Pay Retailers Pty Ltd., Spar Group Ltd., Massmart i Woolworths Holdings Ltd., odpowiada za znaczną część rynku detalicznego żywności w Republice Południowej Afryki.
Łącznie stanowią one ponad 60% całej detalicznej sprzedaży żywności. Detaliczna sprzedaż żywności w Republice Południowej Afryki osiągnęła łącznie 39 miliardów dolarów w 2023 roku. W 2023 r. towary rolne zorientowane na konsumenta zostały zaimportowane przez Republikę Południowej Afryki w wysokości 3,2 miliarda dolarów.
W Republice Południowej Afryki sprzedaż detaliczna stanowi ponad 20% PKB tego kraju. Przedłużający się popyt na zdrowsze opcje w sektorach świeżej żywności i wellness, rosnące zainteresowanie usługami subskrypcyjnymi oraz konieczność zakupów wielokanałowych – podejścia hybrydowego, które łączy informacje o produktach i recenzje – to tylko niektóre z głównych wydarzeń w południowoafrykańskim handlu detalicznym żywnością.
Podsumowanie rynku
Detaliczna sprzedaż żywności w Republice Południowej Afryki osiągnęła łącznie 39 miliardów dolarów w 2023 roku. Pięć największych firm, Shoprite Holdings Ltd., Pick n Pay Retailers Pty Ltd., Spar Group Ltd., Massmart i Woolworths Holdings Ltd., odpowiada za znaczną część rynku detalicznego żywności w RPA. Określane jako Wielka Piątka firm detalicznych w RPA, stanowią ponad 60 procent całkowitej sprzedaży detalicznej, podczas gdy nieformalna branża detaliczna obejmuje 20 procent, pozostawiając 20 procent mniejszym detalistom i dyskontom.
Podobnie jak w 2022 r., w 2023 r. Republika Południowej Afryki zaimportowała produkty zorientowane na konsumentów o wartości 3,2 mld USD. W Republice Południowej Afryki sprzedaż detaliczna stanowi ponad 20 procent PKB tego kraju. Przy rocznej stopie wzrostu wynoszącej 0,6 procent, produkt krajowy brutto (PKB) kraju wynosi 406 miliardów dolarów. Krajowy eksport produktów rolnych wzrósł o 3 procent w porównaniu z 2022 r. do 13,3 mld USD. Będąc najbardziej rozwiniętą i wszechstronną gospodarką na kontynencie, Republika Południowej Afryki oferuje eksporterom dojrzałą, zdywersyfikowaną gospodarkę z silnym sektorem finansowym i preferencyjnym dostępem do rynków eksportowych w Południowoafrykańskiej Wspólnocie Rozwoju (SADC).
W porównaniu z 2022 rokiem, 44 procent konsumentów z RPA uważa, że ich sytuacja finansowa uległa regresji w 2023 roku, wynika z corocznego kwestionariusza Nielsen Intelligence Questionnaire dla Republiki Południowej Afryki. Większość uczestników zgadza się, że rosnące koszty życia są źródłem ich obecnych problemów finansowych, a ponad dwie trzecie badanych twierdzi, że spowolnienie gospodarcze pogorszyło ich sytuację. Jest to znaczny wzrost w stosunku do roku poprzedniego.
Rand stracił na wartości, a ceny żywności osiągnęły rekordową od 14 lat najwyższą stopę inflacji w marcu 2023 roku. Badanie wskazuje, że wszyscy konsumenci w RPA dokonują mniej zakupów. Przejście od produktów luksusowych do produktów głównego nurtu lub wartości jest jedną z najczęściej stosowanych strategii wśród konsumentów.
Sprzedawcy detaliczni w Republice Południowej Afryki musieli dostosować swoje strategie marketingowe w odpowiedzi na potrzeby konsumentów, którzy mają trudności z zaspokojeniem swoich podstawowych potrzeb z powodu inflacji, w szczególności dramatycznie rosnących kosztów żywności.
Kiedy w marcu 2023 r. ceny żywności osiągnęły najwyższy od 14 lat, Bank Rezerw Republiki Południowej Afryki (SARB) zaczął podnosić stopy procentowe, aby kontrolować inflację. Nawet przy takich interwencjach klienci mają mniej pieniędzy dostępnych na artykuły inne niż artykuły pierwszej potrzeby, takie jak żywność. W drugim kwartale tego roku gospodarka RPA wzrosła o 0,4 proc., na czele z siedmioma branżami: bankowością, produkcją, handlem, gazem, elektrycznością, dostawami wody i górnictwem. Drugi z rzędu spadek wydobycia spowodowany był niższą produkcją złota, diamentów, węgla, rudy żelaza i rudy. Dwa czynniki wpływające na słabe wyniki branży transportowej to strajki pracownicze i spadek wolumenu ładunków obsługiwanych przez różne porty.
W niektórych prowincjach opady deszczu były niższe niż oczekiwano, podczas gdy Kwa Zulu Natal doświadczył obfitych opadów, co miało niekorzystny wpływ na rolnictwo. Handel detaliczny w Republice Południowej Afryki ma wiele perspektyw dla amerykańskich producentów. Produkty amerykańskie są atrakcyjne dla mieszkańców RPA, nawet jeśli są ograniczone cenami i dostępnością. Na szybko zmieniającym się rynku detalicznym eksporterzy mogą prosperować, wyprzedzając trendy i dostosowując się do zmieniających się zachowań klientów. Sekret polega na tym, aby przyjąć zmiany cyfrowe, postawić zrównoważony rozwój na pierwszym miejscu i zapewnić sklepom w RPA płynne, zindywidualizowane doświadczenia zakupowe, jednocześnie spełniając wymagania amerykańskich firm.
FAS informuje, że nowi amerykańscy eksporterzy do Republiki Południowej Afryki muszą zrozumieć potrzeby swoich nabywców oraz dowiedzieć się, jak najlepiej spełnić wymagania i specyfikacje zakupowe klientów. Planując wejście na rynek, powinny one wziąć pod uwagę następujące kwestie:
- Zachęca się eksporterów amerykańskich do skontaktowania się z FAS Pretoria w celu zwrócenia się o listę importerów żywności i napojów z Republiki Południowej Afryki.
- Eksport za pośrednictwem agentów dystrybucyjnych lub importowych posiadających wiedzę na temat warunków na rynku detalicznym jest najbezpieczniejszym i najłatwiejszym sposobem wejścia na południowoafrykański rynek detaliczny artykułów spożywczych. Istotne jest, aby amerykańscy eksporterzy wybrali kompetentnego agenta zarejestrowanego w Południowoafrykańskim Urzędzie Skarbowym (SARS). Agent powinien być w stanie poradzić sobie z odprawą celną, spełnić wszystkie wymogi regulacyjne oraz zaplanować niezbędną dokumentację, magazynowanie i ustalenia finansowe.
Kluczowe trendy w sektorze handlu detalicznego żywnością w RPA:
- Wzrost wydatków na żywność o osiem procent
- Klienci w Republice Południowej Afryki chcą spójnego doświadczenia zakupowego online, w sklepach i na urządzeniach mobilnych, co zwiększy lojalność klientów i wygodę.
- Zdrowsza oferta w niszach świeżej żywności i dobrego samopoczucia, a także produktów wegańskich i halaal
- Sklepy spożywcze z platformami internetowymi badają nowe źródła przychodów, takie jak programy subskrypcji, które pozwalają użytkownikom dostosować swoje zakupy i wybrać, jak często chcą je dostarczać.
Eksporterzy amerykańscy muszą być również zarejestrowani w SARS. Rejestracja eksportera z USA zostanie zrealizowana dopiero po wyznaczeniu zarejestrowanego agenta z siedzibą w Republice Południowej Afryki.
- Największe sukcesy odnoszą amerykańscy eksporterzy do Republiki Południowej Afryki to ci, którzy kompleksowo zbadali rynek przed zaangażowaniem sprzedawców detalicznych, agentów lub importerów. Po nawiązaniu kontaktów wskazane jest odwiedzenie i spotkanie osobiste. Utrzymywanie ścisłego kontaktu z lokalnym agentem w celu śledzenia zmian w procedurach importowych pomoże zapewnić, że agent skutecznie reprezentuje Twoje interesy. Platformy telekonferencyjne, takie jak WhatsApp, Zoom i Microsoft Teams, są szeroko stosowane w Republice Południowej Afryki i mogą być pomocne w nawiązywaniu relacji z importerami przed osobistą podróżą.
- FAS organizuje działania na rzecz rozwoju rynku, w tym wystawy i misje handlowe promujące amerykańskie produkty spożywcze i rolne, aby pomóc amerykańskim eksporterom w nawiązaniu kontaktu z wiarygodnymi agentami. Amerykańscy eksporterzy mogą uczestniczyć w tych dużych, międzynarodowych wystawach, które przyciągają dziesiątki tysięcy kupujących i dystrybutorów.
FAS organizuje również zespoły zakupowe zagranicznych importerów i nabywców, którzy odwiedzają targi w USA i spotykają się z amerykańskimi eksporterami. Udział w tych programach może dostarczyć przydatnych informacji kupującym, ułatwić kontakty handlowe i relacje oraz pomóc w udzieleniu odpowiedzi na nurtujące pytania. Eksporterzy amerykańscy mogą również skontaktować się ze swoją Krajową Regionalną Grupą Handlową (SRTG) oraz z Krajowym Stowarzyszeniem Departamentu Rolnictwa Stanu (NASDA) w celu uzyskania dodatkowego wsparcia w wejściu na rynek. Grupy kooperantów regularnie organizują również misje gospodarcze i doradcze konferencje.
***
GAIN składa się z raportów opracowanych przez oficerów i pracowników FAS w służbie zagranicznej na całym świecie. Dostarczają one informacji o rynku rolnym, wglądu i analiz, które są interesujące dla eksporterów rolnictwa w USA. FAS (Foreign Agricultural Service) generuje obecnie ponad 2000 raportów rocznie, począwszy od 1995 roku.
U.S. Department of Agriculture czyli Departament Rolnictwa USA
oprac, e-mk, ppr.pl