Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Pierwsza Ustawa UE o sztucznej inteligencji

13 czerwca 2023
Pierwsza Ustawa UE o sztucznej inteligencji


Wykorzystanie sztucznej inteligencji w UE będzie regulowane ustawą o sztucznej inteligencji, pierwszą na świecie kompleksową ustawą o sztucznej inteligencji. Dowiedz się, jak Cię ochroni.
W ramach swojej strategii cyfrowej UE chce uregulować sztuczną inteligencję (AI), aby zapewnić lepsze warunki do rozwoju i wykorzystania tej innowacyjnej technologii. Sztuczna inteligencja może przynieść wiele korzyści , takich jak lepsza opieka zdrowotna; bezpieczniejszy i czystszy transport; bardziej wydajna produkcja; oraz tańszą i bardziej zrównoważoną energię.

W kwietniu 2021 r. Komisja Europejska zaproponowała pierwsze unijne ramy regulacyjne dotyczące sztucznej inteligencji. Mówi, że systemy AI, które mogą być używane w różnych aplikacjach, są analizowane i klasyfikowane zgodnie z ryzykiem, jakie stwarzają dla użytkowników. Różne poziomy ryzyka będą oznaczać mniej lub więcej regulacji. Po zatwierdzeniu będą to pierwsze na świecie zasady dotyczące sztucznej inteligencji.

Dowiedz się więcej o tym, czym jest sztuczna inteligencja i jak jest wykorzystywana

Czego Parlament chce w prawodawstwie dotyczącym sztucznej inteligencji

Priorytetem Parlamentu jest dopilnowanie, aby systemy sztucznej inteligencji stosowane w UE były bezpieczne, przejrzyste, identyfikowalne, niedyskryminacyjne i przyjazne dla środowiska. Systemy sztucznej inteligencji powinny być nadzorowane przez ludzi, a nie przez automatyzację, aby zapobiegać szkodliwym skutkom.

Parlament chce również ustanowić neutralną technologicznie, jednolitą definicję sztucznej inteligencji, którą można by zastosować w przyszłych systemach sztucznej inteligencji.

Dowiedz się więcej o pracach Parlamentu nad sztuczną inteligencją i jego wizji przyszłości sztucznej inteligencji

Ustawa o sztucznej inteligencji: różne zasady dla różnych poziomów ryzyka
Nowe przepisy określają obowiązki dostawców i użytkowników w zależności od poziomu ryzyka ze strony sztucznej inteligencji. Chociaż wiele systemów sztucznej inteligencji stwarza minimalne ryzyko, należy je ocenić.

Niedopuszczalne ryzyko

Niedopuszczalne ryzyko Systemy sztucznej inteligencji to systemy uważane za zagrożenie dla ludzi i zostaną zakazane. Zawierają:

Poznawczo-behawioralne manipulowanie ludźmi lub określonymi wrażliwymi grupami: na przykład zabawki aktywowane głosem, które zachęcają dzieci do niebezpiecznych zachowań
Punktacja społeczna: klasyfikacja ludzi na podstawie zachowania, statusu społeczno-ekonomicznego lub cech osobistych
Systemy identyfikacji biometrycznej działające w czasie rzeczywistym i zdalne, takie jak rozpoznawanie twarzy

Dozwolone mogą być pewne wyjątki: na przykład zdalne systemy identyfikacji biometrycznej „post”, w przypadku których identyfikacja następuje ze znacznym opóźnieniem, będą mogły być dopuszczone do ścigania poważnych przestępstw, ale tylko po zatwierdzeniu przez sąd.

Wysokie ryzyko

Systemy sztucznej inteligencji, które negatywnie wpływają na bezpieczeństwo lub prawa podstawowe, zostaną uznane za systemy wysokiego ryzyka i zostaną podzielone na dwie kategorie:

1) Systemy sztucznej inteligencji stosowane w produktach objętych unijnymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa produktów . Obejmuje to zabawki, lotnictwo, samochody, urządzenia medyczne i windy.

2) Systemy sztucznej inteligencji należące do ośmiu konkretnych obszarów, które będą musiały zostać zarejestrowane w unijnej bazie danych:

Biometryczna identyfikacja i kategoryzacja osób fizycznych
Zarządzanie i eksploatacja infrastruktury krytycznej
Edukacja i szkolenie zawodowe
Zatrudnienie, zarządzanie pracownikami i dostęp do samozatrudnienia
Dostęp i korzystanie z podstawowych usług prywatnych oraz usług i korzyści publicznych
Egzekwowanie prawa
Zarządzanie migracją, azylem i kontrolą granic
Pomoc w interpretacji prawnej i stosowaniu prawa.

Wszystkie systemy AI wysokiego ryzyka będą oceniane przed wprowadzeniem na rynek, a także przez cały cykl ich życia.

Generatywna sztuczna inteligencja

Generatywna sztuczna inteligencja, taka jak ChatGPT, musiałaby spełniać wymogi przejrzystości:

Ujawnienie, że treść została wygenerowana przez sztuczną inteligencję
Zaprojektowanie modelu tak, aby nie generował on nielegalnych treści
Publikowanie streszczeń chronionych prawem autorskim danych wykorzystywanych do szkolenia

Ograniczone ryzyko

Systemy sztucznej inteligencji o ograniczonym ryzyku powinny spełniać minimalne wymogi w zakresie przejrzystości, które umożliwiłyby użytkownikom podejmowanie świadomych decyzji. Po interakcji z aplikacjami użytkownik może następnie zdecydować, czy chce z niej dalej korzystać. Użytkownicy powinni być świadomi interakcji z AI. Obejmuje to systemy sztucznej inteligencji, które generują obrazy, treści audio lub wideo lub nimi manipulują, na przykład głębokie podróbki.

Następne kroki
Parlament ma uzgodnić swoje stanowisko negocjacyjne w czerwcu 2023 r., po czym rozpoczną się rozmowy z państwami UE w Radzie na temat ostatecznego kształtu ustawy.

Celem jest osiągnięcie porozumienia do końca tego roku.

 



oprac. redakcja ppr.pl na podst źródło: PE


POWIĄZANE

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...

Świadczenie 500 plus, a od początku 2024 roku podwyższone do 800 plus, wypłacane...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę