Ostrzeganie seniorów przed nieuczciwymi praktykami ma na celu akcja informacyjna, w której sprawie porozumieli się w poniedziałek szefowie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, komendy głównej policji, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Jak informuje UOKiK w komunikacie, konsumenci z najstarszej grupy społeczeństwa są najczęściej narażeni na nieuczciwe praktyki podczas sprzedaży na prezentacjach, a także w czasie wizyt akwizytorów, którzy często zapraszają ich na, rzekomo bezpłatne, pokazy. Ich rzeczywistym celem jest sprzedaż drogich produktów lub usług, np. urządzeń kuchennych, pościeli czy pakietów medycznych. Innym takim działaniem niezgodnym z prawem jest podszywanie się przez przedstawicieli handlowych np. pod dotychczasowego dostawcę usług telekomunikacyjnych i energii. Eleganccy akwizytorzy obiecują niższe rachunki i podsuwają papiery do podpisania. Później okazuje się, że nieświadomi seniorzy podpisują niekorzystne dla siebie umowy.
W związku z tym przedstawiciele UOKiK wraz z przedstawicielami KGP, ZUS-em i KRUS-em podpisali w poniedziałek porozumienie o organizacji wspólnej akcji informacyjnej. Ma ona ostrzegać seniorów przed nieuczciwymi praktykami i przypominać o przysługujących im prawach, w tym możliwości rezygnacji – w ciągu 14 dni – z umowy podpisanej we własnym domu lub na pokazie.
W ramach akcji do konsumentów ma trafić ponad 350 tys. ulotek przygotowanych przez UOKiK, a dystrybuowanych przez policję, ZUS i KRUS. Rozdawane będą podczas spotkań partnerskich instytucji z seniorami. Ponadto w siedzibach ZUS-u i KRUS-u pojawi się ponad 3 tys. plakatów informacyjnych.
Jak podkreślił prezes UOKiK Marek Niechciał, cytowany w komunikacie prasowym, "urząd prowadzi wiele postępowań i wydaje decyzje dotyczące sprzedaży na pokazach lub podczas wizyt w domach konsumentów". Dodał, że UOKiK zaproponował "zmiany prawne, które mają ograniczyć nieuczciwe działania. Edukujemy również konsumentów w zakresie ich praw i przestrzegamy przed nieuczciwymi praktykami".
Zdaniem Niechciała "kampania ta zwiększy świadomość seniorów na rynku".
Dorota Stelmaszczyk (PAP)