Największy producent kurczaków na Ukrainie - agroholding MHP - zwiększył produkcję mięsa drobiowego w drugim kwartale 2021 roku w porównaniu do pierwszych trzech miesięcy 2021 roku. W okresie kwiecień – czerwiec 2021 roku osiągnięto poziom produkcji 190,9 tys. ton, czyli o 13 proc. wyższy niż w pierwszym kwartale tego roku (I kwartał 2021: 166,6 tys. ton).
W porównaniu do drugiego kwartału roku 2020 produkcja w drugim kwartale 2021 wzrosła o 5 proc. (II kwartał 2020: 181,3 tys. ton). Produkcja ogółem w pierwszej połowie roku 2021 wyniosła 357,5 tys. ton w porównaniu do 359,9 tys. ton w pierwszym półroczu roku 2020. Zarząd MHP, aby ograniczyć negatywny wpływ zakazu eksportu mięsa drobiowego do UE w pierwszym kwartale 2021 roku z powodu HPAI oraz niekorzystne skutki pandemii COVID – 19 na działalność i rentowność przedsiębiorstwa, podjął decyzję o zwiększeniu w produkcji udziału mniejszych kurczaków i wzmocnieniu sprzedaży w regionie MENA (z sukcesem).
W drugim kwartale 2021 roku sprzedaż eksportowa mięsa drobiowego przez MHP wzrosła o 23 proc. w porównaniu do drugiego kwartału 2020 osiągając poziom 109,1 tys. ton. W znacznym stopniu do wzrostu przyczyniła się budowa wolumenu eksportu mięsa drobiu w regionie MENA. W trudnym otoczeniu rynkowym firma MHP stawiała sobie za cel realizację strategii opartej na dywersyfikacji geograficznej eksportu oraz optymalizacji asortymentu w obrocie. Całkowity eksport drobiu w pierwszej połowie roku 2021 wyniósł 191,3 tys. ton, co oznacza 12 proc. wzrost rok do roku (I połowa 2020: 170,6 tys. ton). Udział eksportu w całkowitej sprzedaży MHP wyniósł w pierwszym półroczu 2021 około 57 proc. vs 52 proc. w pierwszym półroczu 2020 roku. W skali globalnej sprzedaż eksportowa firmy MHP w pierwszej połowie 2021 roku w największym stopniu skoncentrowana była w regionie MENA (47 proc. udział, dla porównania w I połowie 2020 roku udział wyniósł 36 proc.) oraz krajach CIS (Wspólnota Niepodległych Państw, 22 proc. udział).
Na rynki państw unijnych trafiło 17 proc. mięsa eksportowanego przez MHP (w pierwszej połowie roku 2020 udział UE był na poziomie 20 proc.). Po Unii Europejskiej, z 12 proc. udziałem w rankingu głównych rynków zbytu znalazła się Afryka.
Sprzedaż mięsa drobiowego na Ukrainie w drugim kwartale 2021 roku spadła o 12 proc. w porównaniu do drugiego kwartału roku 2020 i wyniosła 72,7 tys. ton. (była jednak nieznacznie wyższa niż w okresie styczeń – marzec 2021). Gorszy wynik sprzedażowy był przede wszystkim wynikiem spadku popytu na mrożone mięso kurcząt, MDM i całego kurczaka. Sprzedaż na rynku wewnętrznym w pierwszej połowie 2021 roku wyniosła 144,9 tys. ton i była o 8 proc. niższa niż w pierwszym półroczu 2020.
KIPDiP