Ukraiński potentat drobiarski MHP nie wyklucza, że jeszcze w tym roku stanie się 100 proc. właścicielem słoweńskiego przedsiębiorstwa Perutnina Ptuj. Przypominamy, że w pierwszym kwartale 2019 roku MHP zakończyło proces przejęcia 90,69 proc. udziałów w Perutnina Ptuj. MHP jako inwestor strategiczny planuje zainwestować około 200 mln euro w ciągu 4 – 5 lat skupiając się na poprawie bazy produkcyjnej słoweńskiego przedsiębiorstwa.
Spekulujemy, że nowa akwizycja jest dla ukraińskiej firmy wyjątkowo ciekawą transakcją z punktu widzenia zapowiadanych przez MHP aspiracji do roli jednego z najmocniejszych globalnych graczy - bycia europejskim odpowiednikiem takich gigantów jak Tyson czy Brasil Foods. Perutnina Ptuj ma zakłady produkcyjne w czterech krajach bałkańskich: Słowenii, Chorwacji, Serbii, Bośni i Hercegowinie. Posiada także jednostki dystrybucyjne w Austrii, Macedonii i Rumunii oraz sprzedaje swoje produkty w piętnastu krajach europejskich. W 2018 roku, w zakładach należących do Perutnina Ptuj produkcja i sprzedaż wyniosła w sumie 90,3 tys. ton, z czego 54,4 tys. ton stanowiło mięso drobiowe, a pozostałą część inne produkty drobiarskie.
Ukraiński MHP ma największy udział w produkcji kurczaków na ukraińskim rynku. Poprzez ciągłe inwestycje zwiększa produkcję i zasięg eksportowy. W pierwszym kwartale 2019 roku gospodarstwo MHP odnotowało wzrost produkcji mięsa kurcząt o 13 proc. do 171,3 tys. ton. W tym samym okresie eksport zwiększył się porównując r/r aż o 47 proc. do ponad 93 tys. ton. Udział eksportu w sprzedaży całkowitej kurcząt wyniósł 57 proc. Przedsiębiorstwo MHP rozwijało sieć sprzedaży zagranicznej głównie na Bliskim Wschodzie, w krajach Afryki Północnej i w Unii Europejskiej.
Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz