Największy producent kurczaków na Ukrainie zainwestował 4,5 miliona euro w budowę nowych zakładów produkcyjnych w Serbii. Mowa o rozwoju kompleksu drobiarskiego grupy Perutnina Ptuj (PP) będącej europejską spółką zależną MHP.
Przypomnijmy, że słoweńska grupa Perutnina Ptuj (PP) została kupiona przez MHP i stanowi część aktywów w europejskim segmencie zarządzanym przez ukraińską firmę. W ramach dokonanych już inwestycji w Serbii powstało siedem jednostek produkcyjnych zajmujących się chowem brojlerów kurzych w miejscowości Bačka Topola. Wydajność pierwszego etapu to dwa miliony kurcząt rzeźnych rocznie. Otwarcie siedmiu nowych hodowli to dopiero początek cyklu inwestycyjnego w tym kraju. Wcześniejsze informacje pozyskane przez KIPDiP wskazywały, że Agroholding MHP zamierza zainwestować łącznie 35 mln euro w rozbudowę mocy produkcyjnych w przedsiębiorstwie Perutnina Ptuj w Serbii. W opinii MHP, Serbia jest największym rynkiem dla PP na Bałkanach, dlatego strategia rozwoju skoncentrowana jest na inwestowaniu we własną infrastrukturę w Serbii, co pozwoli uzyskać przewagę konkurencyjną i efektywnie zarządzać całym łańcuchem produkcyjnym, aby zagwarantować stabilność w dostawach do klientów. Firma Perutnina Ptuj w momencie nawiązania partnerstwa strategicznego z MHP posiadała zakłady produkcyjne w czterech krajach bałkańskich: Słowenii, Chorwacji, Serbii, Bośni i Hercegowinie. Własnością PP były także jednostki dystrybucyjne w Austrii, Macedonii i Rumunii a swoje produkty PP sprzedawała w piętnastu krajach europejskich. MHP, jako inwestor strategiczny planował zainwestować około 200 mln euro w przeciągu 4 – 5 lat skupiając się na poprawie bazy produkcyjnej słoweńskiego przedsiębiorstwa.
W momencie dokonania zakupu PP przez MHP spekulowaliśmy, że nowa akwizycja jest dla ukraińskiej firmy wyjątkowo ciekawą transakcją z punktu widzenia zapowiadanych przez MHP aspiracji do roli jednego z najmocniejszych globalnych graczy - bycia europejskim odpowiednikiem takich gigantów jak Tyson czy Brasil Foods. Ukraiński MHP ma największy udział w ukraińskim rynku kurcząt. Poprzez ciągłe inwestycje zwiększa produkcję i zasięg eksportowy. Przedsiębiorstwo MHP rozwija sieć sprzedaży zagranicznej głównie na Bliskim Wschodzie, w krajach Afryki Północnej i w Unii Europejskiej. Zdaniem analityków KIPDiP pozyskanie kolejnych aktywów na terenie państw europejskich to dla MHP strategiczny krok do zwiększanie obecności na rynku Wspólnoty, co znacznie ułatwi dostęp do unijnych odbiorców. Już teraz Ukraina jest jednym z największych eksporterów mięsa drobiowego do Wspólnoty, a za większość wysyłek odpowiada właśnie MHP. Ukraiński Agroholding ma już swoje zakłady w Holandii oraz na Słowacji i jest w dalszym ciągu zainteresowany kolejnymi zakupami w Europie. Co więcej, Ukraińcy nie poprzestają wyłącznie na umacnianiu swojej pozycji na Starym Kontynencie. Przedstawiciele firmy ogłosili, że są prowadzone negocjacje w Arabii Saudyjskiej w zakresie uruchomienia nowego projektu.
Przypominamy, że Ukraińcy w minionych latach interesowali się przejęciem polskiego Exdrobu oraz francuskiego Doux’a, jednak nie doszło do kupna. Z kolei nawiązanie partnerstwa strategicznego między MHP a PP wywołało „burzę” we Francji. Francuska grupa drobiarska LDC oskarżyła ukraińską firmę MHP, że przejęcie Perutnina Ptuj miało tak naprawdę na celu obejście przepisów celnych Unii Europejskiej oraz nieuprawnione rozszerzenie postanowień umowy o wolnym handlu między UE a Ukrainą. W tle pretensji formułowanych przez Francuzów był oczywiście słynny filet z kością, który był ukraińskim patentem na bezcłowy import mięsa drobiowego do Unii Europejskiej. Za importem „fileta z kością” stały dwa kraje w których MHP ma swoje zakłady (Holandia oraz Słowacja) oraz – co ciekawe – Polska.
KIPDiP