Największy producent kurczaków na Ukrainie, firma MHP, opublikował dane handlowo – produkcyjne za miesiąc maj tego roku. Z oficjalnego sprawozdania MHP wynika, że ukraiński lider drobiarski mimo utraty dostępu do portów i spadku produkcji dokłada wszelkich starań, aby utrzymać płynność w sprzedaży eksportowej. Wojna na Ukrainie wpłynęła na zmniejszenie mocy produkcyjnych MHP do 85 proc.
Od kwietnia tego roku Grupa koncentruje się na poszukiwaniu alternatywnych tras umożliwiających prowadzenie eksportu. Sprzedaż zagraniczna w dalszym ciągu stanowi poważne wyzwanie. MHP koncentruje się również na działaniach związanych z optymalizacją logistyki i kanałów sprzedaży na rynku wewnętrznym.
Produkcja ogółem, w maju 2022 roku wyniosła 58,1 tys. ton, co oznacza spadek o 7 proc. w porównaniu do produkcji w maju roku 2021 (ale w porównaniu do kwietnia 2022 była wyższa o 5 proc.). Skupienie uwagi na właściwym zarządzaniu w warunkach wojennych pozwoliło Spółce na poprawienie wyników sprzedażowych w miesiącu maj 2022 w porównaniu do kwietnia tego roku, zarówno na rynku wewnętrznym, jak i w eksporcie. Przy czym, w dalszym ciągu wysyłki zagraniczne w maju 2022 były o ponad jedną trzecią niższe niż w maju roku poprzedniego. Zdaniem analityków KIPDiP, póki co, wygląda na to, że ukraiński lider próbuje utrzymać aktywność na rynkach zagranicznych i zbliżyć się do wielkości wysyłek eksportowych dostarczanych za granicę przed wojną. Trudno wróżyć jakie tempo zostanie utrzymane w kolejnych miesiącach.
Wolumen sprzedaży ogółem w maju 2022 zanotowano na poziomie 53,4 tys. ton, o 8 proc. mniejszym niż w maju 2021, ale o 52 proc. wyższym niż w miesiącu poprzednim – kwietniu 2022. Sprzedaż mięsa na Ukrainie w maju 2022 wyniosła 29,2 tys. ton, o 26 proc. więcej niż w maju 2021 (w porównaniu do kwietnia 2022 była wyższa o 41 proc.). Eksport w maju 2022 wyniósł 24,2 tys. ton i był niższy o 31 proc. niż ilości wyeksportowane w maju 2021 (w porównaniu do kwietnia 2022 był wyższy o 69 proc.). W kwietniu 2022 roku firma MHP wyeksportowała 14,3 tys. ton drobiu. Udział eksportu w sprzedaży ogółem w maju tego roku zmniejszył się z 60 proc. do 45 proc. porównując do maja 2021.
Według najnowszego raportu MHP (z 24 czerwca) wiosenne zasiewy zostały ukończone zgodnie z harmonogramem (w połowie maja). Aktualnie uprawy są w dobrych warunkach.
Przypomnijmy wyniki za kwiecień 2022: Sprzedaż (04.22 do 04.21): spadek o 40 proc. (w tym eksport spadek o 55 proc., rynek wewnętrzny spadek o 20 proc.). Produkcja ogółem MHP spadła o 12 proc.
źródło:_KIPDiP