Ukraińskie Stowarzyszenie Eksportu Produktów Rolnych zwróciło się do Gabinetu Ministrów Ukrainy z inicjatywą reformy ustawodawstwa celnego i eksportowego Ukrainy w zakresie uszczegółowienia kodów Ukraińskiej Klasyfikacji Zagranicznej Działalności Gospodarczej w celu przejścia od surowcowego modelu eksportu produktów rolnych i zwiększenia eksportu produktów spożywczych o wartości dodanej.
Obecnie eksport produktów rolnych z Ukrainy stanowi ponad połowę całego eksportu w ujęciu rocznym, ale wraz z tym główny udział w eksporcie produktów rolnych mają surowce: zboże, nasiona oleiste i rośliny strączkowe, olej luzem, miód naturalny w beczkach itp.
Jeszcze w czasach sowieckich Ukraina produkowała surowce, które w wielu przypadkach były przetwarzane, pakowane, pakowane, butelkowane przez inne republiki radzieckie, odpowiednio po uzyskaniu niepodległości Ukraina ustaliła w ustawodawstwie celnym agrarną nomenklaturę towarową, która była wówczas produkowana i większość pozycji tej nomenklatury obowiązuje do dziś, a Ukraina pozostaje eksporterem surowców.
Ostatnie decyzje organów zarządzających oraz niektórych państw członkowskich Unii Europejskiej, w szczególności Komisji Europejskiej, związane z ograniczeniem dostaw surowców, w szczególności niektórych zbóż, nasion oleistych i miodu, uniemożliwiły obrót innymi towarami, w szczególności pakowanymi, sortowanymi, mytymi, dodatkowo czyszczonymi itp., oraz wieloma rodzajami produktów przetworzonych, które są gotowe do spożycia przez konsumentów końcowych, a co najważniejsze, w których koszt surowców w koszcie produktów pakowanych może nie powinno przekraczać 50%, a reszta to wartość dodana tworzona na Ukrainie.
Stowarzyszenie rozumie dążenie członków Unii Europejskiej do ochrony własnych producentów i ich interesów poprzez wprowadzenie kontyngentów, ceł i innych ograniczeń w imporcie produktów objętych niektórymi kodami Ukraińskiej Klasyfikacji Zagranicznej Działalności Gospodarczej (HS), które tradycyjnie dostarczają z Ukrainy surowce do produkcji i przetwórstwa, ale jednocześnie nie jest możliwy eksport innych towarów o wartości dodanej z Ukrainy, wyprodukowane na Ukrainie, wywożone pod tymi samymi kodami UCG MES, w związku z czym wyrównana jest motywacja ukraińskiego eksportera lub producenta do opracowania własnego przetwórstwa lub opakowania, nawet przy dostępnych możliwościach uzyskania dotacji i preferencyjnych pożyczek. W rezultacie państwo przeznacza środki na rozwój przetwórstwa, ale producenci nie spieszą się z ich otrzymaniem.
Konstruktywne decyzje Rządu Ukrainy w ostatnich latach, mające na celu rozwój produkcji produktów o wartości dodanej na Ukrainie, stworzenie programów grantowych dla producentów i przetwórców, umożliwiły rozpoczęcie porzucania surowcowego modelu gospodarki na rzecz tworzenia produktów o wartości dodanej w celu zwiększenia wielkości handlu i efektywności produkcji. Wraz z tym pojawiły się nowe wyzwania dla producentów, a zwłaszcza eksporterów produktów ukraińskich w zakresie ich zdolności do prowadzenia zagranicznej działalności gospodarczej, co nie pozwala na osiągnięcie celu zwiększenia wolumenu handlu międzynarodowego ze względu na brak różnicy między surowcami a produktami gotowymi w Taryfie Celnej Ukrainy dla większości pozycji produktów rolnych.
EUNB zbadał i porównał politykę celną Stanów Zjednoczonych Ameryki, Unii Europejskiej, Turcji i Ukrainy w odniesieniu do szeregu produktów spożywczych oraz określił możliwości i dojrzałość ewolucyjną Ukrainy w zakresie reformy własnej polityki celnej w celu zapewnienia eksportu własnych produktów rolnych o wartości dodanej.
Ukraińska Klasyfikacja Towarów Zagranicznej Działalności Gospodarczej (UCG FEA) opiera się na Zharmonizowanym Systemie (HS-6, pierwsze sześć cyfr), który jest uniwersalny na świecie, kodyfikacji Wspólnoty Europejskiej (znaki 7-8) i krajowych standardach klasyfikacyjnych (znaki 9-10).
Kody produktów, które składają się z więcej niż 6 cyfr, są szczegółowo opisane przez różne kraje zgodnie z ich potrzebami. Najczęściej może to być uzyskanie najdokładniejszych statystyk lub zróżnicowanie produktów ze względu na konieczność uiszczenia opłat celnych w zależności od konkretnej nazwy towaru przekraczającego granicę celną.
Na Ukrainie istnieją możliwości pogłębienia obecnych kodów UCGFEA dla produktów o wartości dodanej, które różnią się od surowców, ale nie są statystycznie rozróżniane, ponieważ są rozliczane według tych samych kodów (na przykład jabłka w pudełkach i jabłka luzem, olej w butelkach i olej luzem, miód pakowany w pojemniki i niepakowany). W związku z tym może to obejmować co najmniej grupy UKT FEA 07 "Warzywa, rośliny okopowe"; 08 "Owoce, orzechy"; 15 "Oleje i tłuszcze"; pozycje 0409 "Miód naturalny", ale sytuacja ta występuje we wszystkich grupach kodów UKT MES.
Poprawa polityki celnej w zakresie rozszerzenia klasyfikacji UCG MES w wyniku poprawy asortymentu wytwarzanych produktów (dodanie definicji "produktów pakowanych", w szczególności pakowanych lub rafinowanych ziaren, pakowanych, mytych i sortowanych owoców i warzyw, pakowanego miodu, zbóż, oleju itp.) zróżnicuje warunki handlu z rynkami docelowymi i zwiększy produkcję towarów o wartości dodanej na terytorium Ukrainy, poprawi zarządzanie i zarządzanie handlem międzynarodowym statystyki, zwiększy wpływy z dewiz na Ukrainę.
Najbardziej jaskrawym przykładem utraty możliwości eksportowych na Ukrainie jest działalność Agencji Kredytów Eksportowych, której działalność nie dotyczy większości towarów rolnych o wartości dodanej, które są faktycznie produkowane na Ukrainie i mogą być eksportowane. W związku z tym rozszerzenie i uszczegółowienie kodów MES UCG pozwoli na rozszerzenie mechanizmów wsparcia eksportu na produkty rolne o wartości dodanej.
Ukraińskie Stowarzyszenie Eksportu Produktów Rolnych jest przekonane, że systematyczne podejście do rozwiązywania problemów związanych z handlem międzynarodowym i poprawa polityki celnej Ukrainy w odniesieniu do produktów spożywczych o wartości dodanej w większości grup Ukraińskiej Klasyfikacji Zagranicznej Działalności Gospodarczej zapewni efektywny rozwój nie tylko kompleksu rolno-przemysłowego Ukrainy, ale także powiązanych sektorów gospodarki (logistyka, produkcja materiałów opakowaniowych, usługi pokrewne itp.).
oprac, e-red, ppr.pl