Analizując strukturę ukraińskiego rynku jaj należy uwzględnić fakt, że funkcjonuje on w oparciu o dwa ważne filary produkcyjne odpowiadające za właściwą podaż jaj: chów fermowy i gospodarstwa domowe. Jaja pochodzące z gospodarstw domowych mają bardzo wysoki udział w sprzedaży na Ukrainie.
Z informacji uzyskanych przez Krajową Izbę Producentów Drobiu i Pasz wynika, że w okresie od stycznia do lipca 2021 roku produkcja jaj na Ukrainie ogółem wyniosła 8,64 mld sztuk, co oznacza, że była niższa o 14,4 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku 2020. Najwyższy spadek dotyczył produkcji w przedsiębiorstwach drobiarskich i wyniósł minus 24,2 proc. w porównaniu do tych samych miesięcy roku 2020. Po tak dużej korekcie, produkcja fermowa osiągnęła wolumen 4,07 miliarda sztuk. W gospodarstwach domowych wytworzono 4,57 miliarda jaj, co oznacza tylko 3,1 proc. mniej jaj porównując rok do roku. W opinii Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz, do tak istotnej korekty w produkcji jaj na Ukrainie z pewnością przyczyniły się problemy wiodącego do tej pory producenta i eksportera na ukraińskim rynku jajecznym, czyli agroholdingu Avangardco.
Dla porównania: po pierwszym kwartale 2021 roku produkcja jaj na Ukrainie była o blisko 15 proc. niższa i wyniosła 3,24 mld sztuk (w porównaniu do analogicznego okresu roku 2020). Największy spadek w analizowanym okresie nastąpił w produkcji na przemysłowych fermach drobiu, bo o 20,3 proc. do 1,86 mld sztuk z 2,34 mld sztuk w poprzednim roku. Gospodarstwa domowe, które mają istotny udział w krajowej podaży jaj, zredukowały produkcję tylko o 2,9 proc. W roku 2020 całkowita ilość jaj wyprodukowanych na Ukrainie osiągnęła poziom 16,2 mld sztuk, co oznacza spadek o 3 proc. rok do roku. Ilość jaj wyprodukowanych w kategorii przemysłowej w 2020 roku spadła o 4% r/r do 8,9 mld jaj, czyli 55% całkowitego wolumenu produkcji (2019: 9,3 mld jaj).
Polecamy również: Ovostar Union zmniejszył produkcję przetworów z jaj
KIPDiP