W sierpniu liczba wagonów ze zbożem w kierunku zachodnich przejść granicznych Ukrainy wzrosła do 2629 sztuk. O tym mówiono podczas spotkania przedstawicieli UAB "Ukrzaliznycja" i uczestników rynku rolnego 31 sierpnia, rail insaider,
"Ogółem na zachodnie przejścia graniczne zmierza obecnie 10 309 tys. wagonów, z czego 2629 to zboże. W sierpniu odnotowano wzrost kolejek o 1472 samochody. Lwią część z nich stanowią wagony ze zbożem - 1076 sztuk" - czytamy w raporcie.
Należy również zauważyć, że 1780 samochodów jest codziennie na przejściach. Przewożone są 463 wagony ze zbożem i makuchem.
Największą kumulację odnotowuje się obecnie na dwóch przejazdach: Vadul-Siret-Dornesti (Rumunia) - 699 samochodów i Augustovske-1-Basarabeasca (Mołdawia) - 446 samochodów.
Od 50 do 300 wagonów ze zbożem jest wysyłanych do innych przejść.
W ciągu ostatniego tygodnia sierpnia wolumen przeładunku zboża przez zachodnie przejścia graniczne wzrósł do 329 wagonów dziennie. Stwierdził to Walerij Tkaczew, zastępca dyrektora Departamentu Pracy Handlowej JSC Ukrzaliznytsia.
"Tydzień temu dzienna stawka transmisji wynosiła 321,6 samochodów. Tym samym następuje wzrost o prawie 8 samochodów" - zauważył specjalista.
Jak wskazano, w ciągu ostatniego tygodnia sierpnia wskaźnik przeładunków wagonów z ładunkiem zbożowym wzrósł na przejściach granicznych z Węgrami i Rumunią. Tak więc 74 wagony ze zbożem dziennie są teraz przenoszone na Węgry, czyli o 4 wagony więcej niż tydzień temu. Do Rumunii - 96,5 samochodów dziennie (wzrost o 3 samochody dziennie).
Transmisja przez ukraińsko-polskie przejścia wzrosła tylko o 0,4 wagonu/dobę - do 81,4 wagonów.
W tym samym czasie Słowacja wykazała spadek o 0,11 auta. Obecnie 77,4 wagonów ze zbożem dziennie jest przewożonych przez granicę w tym kierunku.
We wrześniu br. planowane jest wysłanie pierwszej partii zboża z nowego terminalu zbożowego w porcie Kuryk, zbudowanego przez kazachstańską firmę Semurg Invest przy udziale Abu Dhabi Ports Group. Poinformowała o tym służba prasowa Ministerstwa Przemysłu i Rozwoju Infrastruktury Republiki Kazachstanu.
Szacuje się, że w okresie styczeń-sierpień 2023 r. wolumen ładunków przesyłanych przez porty morskie Aktau i Kuryk wzrósł o 12%.
Jednocześnie wolumen ładunków przewożonych transkaspijskim szlakiem transportowym wzrósł o 80%. Największy wzrost - o 53% - odnotowano w przeładunkach ropy. Wzrost ruchu promowego wyniósł 12%.
Jak informował wcześniej APK-Inform, Semurg Invest i AD Ports Group podpisały Porozumienie o podstawowych warunkach współpracy przy budowie terminalu zbożowego i wielofunkcyjnego terminalu morskiego "Sarzha" w porcie Kuryk.
Z kolei Azerbejdżan zwiększył import pszenicy z Rosji i Kazachstanu w okresie styczeń-czerwiec br., donosi Interfax-Azerbejdżan, powołując się na informacje Państwowego Komitetu Statystycznego Republiki.
"Według statystyk import pszenicy z Rosji wzrósł o 49,6% w pierwszej połowie roku do 348 644 tys. ton. Łącznie w okresie styczeń-czerwiec Rosja dostarczyła do Azerbejdżanu pszenicę w wysokości 96,456 mln USD (wzrost o 12%). W ten sposób tona rosyjskiej pszenicy została dostarczona do Azerbejdżanu po cenie 276,66 USD" - czytamy w raporcie.
Dostawy zboża z Kazachstanu w określonym okresie wyniosły 144,565 tys. ton (+26,7%) w wysokości 49,109 mln USD 109 tys. (wzrost o 26,8%). Średnio tona kazachskiej pszenicy kosztowała Azerbejdżan 339,7 USD.
Ogólnie rzecz biorąc, Rosja stanowiła 70, 7% importu pszenicy do Azerbejdżanu w okresie styczeń-czerwiec, Kazachstan - 29, 3%.
oprac, e-mk, ppr.pl na podst źródło: APK-Poinformuj