Dyrektywa biopaliwowa z 2008 roku wymaga, aby państwo członkowskie osiągnęło 10% cel użycia biopaliw (w tym biopaliwa i inne źródła jak np. zielona energia) w transporcie.
Na seminarium zorganizowanym w PE 3 maja br. zostało ujawnione, że ten 10% cel użycia energii odnawialnej w transporcie ma być zaniechany po 2020 roku. Komisja Europejska zaprezentuje zmiany w Dyrektywie Biopaliwowej do końca 2016 roku, kładąc nacisk na rozwój w UE energii z wiatru lub solarnej.
Planuje się zakończenie dążenia do osiągnięcia podrzędnego celu użycia biopaliw w transporcie (7% dla biopaliw z surowców rolniczych). Użycie surowców rolniczych było w centrum krytyki w odniesieniu do wpływu ich użycia na środowisko, w tym wylesienie, oraz wpływ na niedobory żywności.
Wg Zielonych, użycie biodiesla przyczyni się do 4% wzrostu emisji CO2, co jest równoważne wpływowi 12 mln samochodów na drogach w 2020 roku. Grupa „zielonych” organizacji NGO w tym BirdLife wzywa unijnych decydentów do zakończenia używania surowców rolnych w planach polityki na lata 2020-30.
FAMMU/FAPA na podst.: Euractiv