Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

UE w 2024 lepiej przygotowana w zakresie praworządności

25 lipca 2024
UE w 2024 lepiej przygotowana w zakresie praworządności

Komisja opublikowała piąte roczne sprawozdanie na temat praworządności, w którym monitoruje istotne zmiany i podsumowuje sytuację w zakresie praworządności we wszystkich państwach UE. Wynika z niego, że UE jest znacznie lepiej przygotowana do wykrywania pojawiających się wyzwań, zapobiegania im i radzenia sobie z nimi niż 5 lat temu. Oznacza to bardziej odporne demokracje europejskie, wzajemne zaufanie do UE, dobre funkcjonowanie jednolitego rynku oraz otoczenie biznesowe, które sprzyja konkurencyjności i zrównoważonemu wzrostowi.

Każdego roku raport zawiera nowe zalecenia dla krajów UE68 % zaleceń z 2023 r. zostało w całości lub częściowo zrealizowanych, co pokazuje, że sprawozdanie stało się prawdziwą siłą napędową pozytywnych reform. W niektórych krajach UE utrzymują się jednak systematyczne obawy, a sytuacja uległa dalszemu pogorszeniu.

Tegoroczne wydanie zawiera również rozdziały poświęcone Albanii, Czarnogórze, Macedonii Północnej i Serbii, aby wesprzeć ich wysiłki reformatorskie i zapewnić kontynuację prac nad praworządnością w celu dalszych postępów na drodze do członkostwa w UE.

Najważniejsze wnioski i zalecenia zawarte w raporcie z 2024 r.:

  1. Reformy wymiaru sprawiedliwości: Zainicjowano ważne reformy mające na celu wzmocnienie niezawisłości sędziowskiej. Utrzymują się jednak systemowe obawy dotyczące niezawisłości sędziowskiej i zaobserwowano konkretne przypadki pogorszenia się sytuacji. Potrzebne są gwarancje w procedurach powoływania sędziów, autonomia prokuratury i odpowiednie zasoby.
  2. Ramy antykorupcyjne: Korupcja pozostaje poważnym problemem, jednak kraje UE lepiej radzą sobie z jej zwalczaniem – zwiększyły środki na zdolności organów ścigania, prokuratury i sądownictwa. Konieczne są dalsze działania w celu wzmocnienia ram prewencyjnych oraz zapewnienia skutecznego prowadzenia dochodzeń i ścigania przypadków korupcji.
  3. Wolność i pluralizm mediów: Podjęto konkretne kroki w celu poprawy bezpieczeństwa dziennikarzy i środowiska pracy, a zadania i kompetencje kilku krajowych organów regulacyjnych ds. mediów zostały rozszerzone. Utrzymują się obawy co do niezależnego zarządzania lub stabilności finansowej mediów publicznych, przejrzystości własności mediów, prawa dostępu do dokumentów publicznych oraz przejrzystego i sprawiedliwego przydziału reklam państwowych. Zalecenia koncentrują się na tych obszarach, aby zapewnić wolny i pluralistyczny krajobraz medialny.
  4. Instytucjonalne mechanizmy kontroli i równowagi: Odnotowano wysiłki na rzecz usprawnienia procesów legislacyjnych. Nadal jednak istnieją wyzwania, w tym nadmierne stosowanie procedur przyspieszonych, jakość stanowienia prawa oraz ograniczenia, z jakimi boryka się społeczeństwo obywatelskie i obrońcy praw człowieka. Zalecenia mają na celu wzmocnienie procesów legislacyjnych i wsparcie funkcjonowania niezależnych organów.

Praworządność jest integralną częścią tożsamości UE i warunkiem wstępnym poszanowania innych wartości. Według najnowszego specjalnego badania Eurobarometru ponad 7 na 10 obywateli UE zgadza się, że UE odgrywa ważną rolę w utrzymaniu praworządności w ich kraju. Blisko 9 na 10 obywateli UE uważa, że ważne jest, aby wszystkie kraje UE szanowały podstawowe wartości UE.

 

Komisja opublikowała dziś piąte roczne sprawozdanie na temat praworządności, w którym systematycznie i obiektywnie analizuje rozwój sytuacji w zakresie praworządności we wszystkich państwach członkowskich na równych zasadach. W porównaniu z pierwszym wydaniem sprawozdania na temat praworządności przyjętym w 2020 r. państwa członkowskie i UE jako całość są znacznie lepiej przygotowane do wykrywania pojawiających się wyzwań, zapobiegania im i radzenia sobie z nimi. Przyczynia się to do odporności naszych europejskich demokracji i do wzajemnego zaufania do UE. Przyczynia się również do dobrego funkcjonowania jednolitego rynku i przynosi korzyści otoczeniu biznesowemu, które sprzyja konkurencyjności i zrównoważonemu wzrostowi gospodarczemu.

Od czasu pierwszej publikacji w 2020 r. sprawozdanie stało się prawdziwą siłą napędową pozytywnych reform: dwie trzecie (68 proc.) zaleceń wydanych w 2023 r. zostało w pełni lub częściowo zrealizowanych. W niektórych państwach członkowskich utrzymują się jednak systematyczne obawy, a sytuacja uległa dalszemu pogorszeniu. Obawy te zostały uwzględnione w zaleceniach zawartych w tegorocznym sprawozdaniu. W przedmiotowym sprawozdaniu nie ma zaleceń dla krajów objętych procesem rozszerzenia, ponieważ zalecenia dla tych krajów są wydawane wyłącznie w kontekście corocznego pakietu rozszerzeniowego.

Tegoroczne sprawozdanie po raz pierwszy zawiera cztery rozdziały poświęcone wydarzeniom w Albanii, Czarnogórze, Macedonii Północnej i Serbii. Uwzględnienie tych krajów objętych procesem rozszerzenia w sprawozdaniu na temat praworządności, które są najbardziej zaawansowane w tym procesie, wesprze ich wysiłki reformatorskie, pomoże władzom w osiągnięciu dalszych postępów w procesie akcesyjnym i przygotowaniu się do kontynuowania prac nad praworządnością jako przyszłe państwo członkowskie.

Jak wynika z opublikowanego 24 lipca 2024 roku specjalnego badania Eurobarometru, ponad 7 na 10 obywateli UE zgadza się, że UE odgrywa ważną rolę w utrzymaniu praworządności w ich krajuBlisko 9 na 10 obywateli UE uważa, że ważne jest, aby wszystkie państwa członkowskie UE szanowały podstawowe wartości UE, a opinia ta utrzymuje się niezmiennie od 2019 r. Ponadto w wielu krajach znacznie poprawiło się poczucie, że są Państwo Świadomi Podstawowych Wartości UE: ogółem 51 % obywateli UE czuje się dobrze poinformowanych o podstawowych wartościach UE i praworządności, w porównaniu z 43 % w 2019 r.

Sprawozdanie z 2024 r., jak co roku, zawiera komunikat analizujący sytuację w UE jako całości oraz 27 rozdziałów poświęconych poszczególnym zmianom w każdym państwie członkowskim. Sprawozdanie zawiera również ocenę ubiegłorocznych zaleceń i na tej podstawie ponownie zawiera konkretne zalecenia skierowane do wszystkich państw członkowskich.

Sprawozdanie obejmuje cztery filary: krajowe systemy wymiaru sprawiedliwości, ramy antykorupcyjne, wolność i pluralizm mediów, a także inne instytucjonalne mechanizmy kontroli i równowagi.

Najważniejsze wnioski i zalecenia

  1. Reformy wymiaru sprawiedliwości

W ciągu ostatniego roku reformy wymiaru sprawiedliwości nadal zajmowały ważne miejsce w programie politycznym, a wiele państw członkowskich podjęło działania następcze w związku z zaleceniami z 2023 r. i wdrożyło reformy uzgodnione w kontekście Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF). Kilka państw członkowskich zainicjowało lub poczyniło dalsze postępy w zakresie ważnych reform mających na celu wzmocnienie niezależności sądów. Podjęli one działania legislacyjne mające na celu wzmocnienie niezależności i skuteczności rad sądownictwa, usprawnienie procedur powoływania sędziów, w tym w odniesieniu do ich najwyższych sądów, lub wzmocnienie autonomii prokuratury. Jednocześnie utrzymują się pewne problemy systemowe dotyczące niezawisłości sędziowskiej i zaobserwowano konkretne przypadki pogorszenia się. Państwa członkowskie wprowadziły również środki mające na celu poprawę skuteczności i jakości wymiaru sprawiedliwości, a także ułatwienie dostępu do wymiaru sprawiedliwości. W kilku państwach członkowskich wynagrodzenia sędziów i prokuratorów stanowią jednak problem i doprowadziły do wyzwań związanych z rekrutacją wykwalifikowanego personelu sądowego.

W związku z tym w tegorocznym sprawozdaniu zaleca się państwom członkowskim, aby zajęły się takimi wyzwaniami, jak potrzeba zapewnienia gwarancji w procedurach powoływania sędziów zarówno w sądach niższej instancji, jak i na stanowiska wysokiego szczebla, autonomia prokuratury lub potrzeba zapewnienia odpowiednich zasobów dla sądownictwa, w tym w zakresie wynagrodzeń.

W krajach objętych procesem rozszerzenia podjęto ważne reformy, w tym na szczeblu konstytucyjnym, w celu wzmocnienia niezawisłości sądownictwa i jakości systemów wymiaru sprawiedliwości. Konieczne są jednak dalsze prace, zwłaszcza w obszarach związanych z funkcjonowaniem samorządowych organów sądownictwa oraz z powoływaniem sędziów.

  1. Ramy antykorupcyjne

Korupcja nadal stanowi poważny problem dla obywateli i przedsiębiorstw w UE, zgodnie z wynikami specjalnego i wstępnego badania Eurobarometru z 2024 r. na temat postaw obywateli i przedsiębiorstw wobec korupcji w UE.

Wyniki specjalnego badania Eurobarometru pokazują, że Europejczycy są nadal zaniepokojeni wysiłkami rządów krajowych na rzecz walki z korupcją: 65 proc. obywateli uważa, że sprawy dotyczące korupcji na wysokim szczeblu nie są prowadzone w wystarczającym stopniu, a tylko 30 proc. uważa, że wysiłki rządu na rzecz walki z korupcją są skuteczne. Podobnie 51 proc. przedsiębiorstw z siedzibą w UE uważa, że osoby lub przedsiębiorstwa dopuszczające się praktyk korupcyjnych są łapane przez władze lub zgłaszane do nich. Około trzech czwartych tych przedsiębiorstw uważa, że zbyt ścisłe powiązania biznesu z polityką prowadzą do korupcji (79 proc.), a faworyzowanie i korupcja osłabiają konkurencję biznesową (74 proc.). W całej UE średnio 68 proc. obywateli i 64 proc. przedsiębiorstw z siedzibą w UE uważa, że korupcja jest powszechna w ich państwach członkowskich.

Od zeszłego roku państwa członkowskie poprawiły swój krajobraz instytucjonalny, aby skuteczniej zwalczać korupcję, w tym poprzez zwiększenie zasobów na zdolności organów ścigania, prokuratury i sądownictwa. Jednocześnie konieczne są dalsze działania w celu wzmocnienia ram prewencyjnych, takich jak ramy regulujące lobbing i konflikty interesów oraz zasady dotyczące oświadczeń majątkowych, a także w celu zapewnienia skutecznego prowadzenia dochodzeń w sprawach korupcyjnych i ich ścigania. Znajduje to odzwierciedlenie w tegorocznych zaleceniach.

W krajach objętych procesem rozszerzenia wzmocniono rozwiązania prawne i instytucjonalne, choć konieczne jest dalsze usprawnienie dochodzeń w sprawach korupcyjnych i ich ścigania.

  1. Wolność i pluralizm mediów

Od czasu ostatniego sprawozdania na temat praworządności kilka państw członkowskich poczyniło konkretne kroki w celu poprawy bezpieczeństwa dziennikarzy i środowiska pracy, również w świetle inicjatyw Komisji, takich jak europejski akt o wolności mediów (EMFA), który już obowiązuje i jest w pełni stosowany od sierpnia 2025 r., dyrektywa i zalecenie w sprawie przeciwdziałania SLAPP oraz zalecenie w sprawie bezpieczeństwa dziennikarzy.

Ponadto zadania i kompetencje kilku krajowych organów regulacyjnych ds. mediów zostały rozszerzone i rozszerzone, również w związku z wejściem w życie unijnego aktu prawnego o usługach cyfrowych, a także ustanowieniem lub rozszerzeniem internetowych rejestrów własności.

W kilku państwach członkowskich utrzymują się jednak obawy co do niezależnego zarządzania lub stabilności finansowej nadawców medialnych świadczących usługę publiczną, przejrzystości własności mediów, prawa dostępu do dokumentów publicznych oraz przejrzystego i sprawiedliwego przydzielania reklam państwowych. Komisja po raz kolejny wydała szereg zaleceń dotyczących wszystkich tych obszarów, w tym również bezpieczeństwa dziennikarzy.

krajach objętych procesem rozszerzenia istnieją wyzwania, zwłaszcza w zakresie przejrzystości własności mediów, niezależności organów regulacyjnych lub mediów świadczących usługi publiczne oraz bezpieczeństwa dziennikarzy, chociaż w niektórych z nich przeprowadzono również reformy mające na celu rozwiązanie niektórych z tych problemów.

  1. Instytucjonalne mechanizmy kontroli i równowagi

Państwa członkowskie w dalszym ciągu poprawiają jakość swoich procesów legislacyjnych i angażują w nie zainteresowane strony – tendencję tę odnotowano również w poprzednich sprawozdaniach na temat praworządności. Niektóre państwa członkowskie wzmocniły status i zasoby krajowych instytucji praw człowieka, rzeczników praw obywatelskich i innych niezależnych organów. W kilku państwach członkowskich kontynuowano również inicjatywy mające na celu wzmocnienie ram i finansowania społeczeństwa obywatelskiego.

W kilku państwach członkowskich nadal jednak istnieją wyzwania, takie jak nadmierne stosowanie procedur przyspieszonych lub ogólna jakość stanowienia prawa, a także konsultacje z zainteresowanymi stronami. Społeczeństwo obywatelskie i obrońcy praw człowieka coraz częściej borykają się z wyzwaniami, ograniczeniami prawnymi i atakami, w tym z systemowymi ograniczeniami ich działalności w niektórych państwach członkowskich. Jest to niepokojąca tendencja, którą zauważono już w poprzednim sprawozdaniu.

Aby zaradzić zidentyfikowanym problemom, Komisja wydała zalecenia związane z funkcjonowaniem procesu legislacyjnego, ustanowieniem i funkcjonowaniem niezależnych organów oraz otoczeniem sprzyjającym społeczeństwu obywatelskiemu.

krajach objętych procesem rozszerzenia nadal istnieją wyzwania związane z systematycznym podejmowaniem działań następczych w związku z zaleceniami instytucji Rzecznika Praw Obywatelskich i innych niezależnych organów. Obserwuje się również wyzwania związane z jakością stanowienia prawa i konsultacji z zainteresowanymi stronami.

Następne kroki

Komisja zwraca się obecnie do Parlamentu Europejskiego i Rady o kontynuowanie debat ogólnych i debat dotyczących poszczególnych krajów w oparciu o to sprawozdanie, a także o wykorzystanie zaleceń w celu dalszego zbadania, w jaki sposób można poczynić konkretne postępy. Komisja wzywa również parlamenty narodowe, społeczeństwo obywatelskie oraz inne kluczowe zainteresowane strony i podmioty do kontynuowania krajowego dialogu na temat praworządności, a także na szczeblu europejskim, przy zwiększonym zaangażowaniu obywateli. Ponadto Komisja zwraca się do państw członkowskich o skuteczne wykorzystanie możliwości i wyzwań wskazanych w sprawozdaniu, ponieważ jest gotowa pomóc im w ich wysiłkach na rzecz dalszego wdrażania zaleceń.

Jak zapowiedziała przewodnicząca Ursula von der Leyen w wytycznych politycznych na lata 2024–2029, Komisja będzie nadal usprawniać monitorowanie i sprawozdawczość oraz wzmacniać mechanizmy kontroli i równowagi, w szczególności poprzez śledzenie realizacji zaleceń. Aby zagwarantować, że sprawozdanie uwzględni wszystkie kwestie w całej Europie, zostanie do niego dodany wymiar dotyczący jednolitego rynku. Będzie to dotyczyło kwestii praworządności, które mają wpływ na przedsiębiorstwa, zwłaszcza małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), prowadzące działalność transgraniczną.

W odniesieniu do krajów objętych procesem rozszerzenia Komisja będzie nadal podejmować działania następcze w związku ze stwierdzonymi kwestiami, w tym w swoich kolejnych rocznych sprawozdaniach dotyczących rozszerzenia. Kolejne kraje objęte procesem rozszerzenia zostaną uwzględnione w sprawozdaniu na temat praworządności, gdy tylko będą na to gotowe.

Tło

Praworządność ma zasadnicze znaczenie dla każdego obywatela i przedsiębiorstwa w UE, ponieważ stanowi warunek wstępny poszanowania innych wartości. Gwarantuje ona przestrzeganie praw podstawowych zgodnie z zestawem podstawowych wartości demokratycznych, zapewnia stosowanie prawa UE i wspiera otoczenie biznesowe sprzyjające inwestycjom. Jest to integralna część samej tożsamości Unii Europejskiej.

Coroczne sprawozdanie na temat praworządności jest wynikiem ścisłego dialogu z organami krajowymi i zainteresowanymi stronami i obejmuje wszystkie państwa członkowskie i cztery kraje objęte procesem rozszerzenia w oparciu o tę samą obiektywną i przejrzystą metodykę, a jednocześnie analizuje ten sam zestaw kwestii w każdym kraju. Ocena jakościowa przeprowadzona przez Komisję koncentruje się na istotnych zmianach, jakie zaszły od czasu przyjęcia czwartego rocznego sprawozdania na temat praworządności w lipcu 2023 r., przy czym ocena ta pozostaje proporcjonalna do rozwoju sytuacji.

Sprawozdanie to wpisuje się w centralny element rocznego cyklu na rzecz praworządności. Ten roczny cykl ma charakter prewencyjny – służy promowaniu praworządności i ma na celu zapobieganie pojawianiu się lub pogłębianiu problemów. Jest on odrębny od pozostałych elementów unijnego zestawu narzędzi na rzecz praworządności i uzupełnia mechanizmy oparte na Traktatach, które umożliwiają UE reagowanie na poważniejsze problemy związane z praworządnością w państwach członkowskich, ale ich nie zastępuje. Narzędzia te obejmują postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego oraz procedurę ochrony wartości założycielskich Unii na mocy art. 7 Traktatu o Unii Europejskiej.

Piąta edycja sprawozdania zawiera konkretne zalecenia dla wszystkich państw członkowskich, a praktyka ta została wprowadzona w 2022 r. Analiza zawiera również ocenę jakościową postępów poczynionych przez państwa członkowskie w realizacji zaleceń z 2023 r., z uwzględnieniem ogólnego kontekstu w państwach członkowskich. W zależności od postępów poczynionych w odniesieniu do poszczególnych podczęści każdego zalecenia Komisja zakończyła swoją ocenę w każdym przypadku, stosując następujące kategorie w celu śledzenia zmian: brak postępów, pewne postępy, znaczne postępy i pełne wdrożenie.

Tegoroczne zalecenia zostały przygotowane w oparciu o ocenę dokonaną w rozdziałach dotyczących poszczególnych krajów oraz dialog z państwami członkowskimi, a także przy pełnym poszanowaniu zasady równego traktowania. Wydając zalecenia, Komisja zwróciła szczególną uwagę na to, aby były one skoncentrowane i zakotwiczone w normach europejskich, a także uwzględniła krajowe systemy prawne. Ponadto zapewniona jest spójność i synergia z innymi procesami, takimi jak europejski semestr, mechanizm warunkowości budżetowej oraz Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności. W przyszłych edycjach sprawozdania na temat praworządności nadal będzie analizowane działania następcze podjęte w związku z tegorocznymi zaleceniami. Zalecenia należy odczytywać łącznie z ocenami zawartymi w rozdziałach dotyczących poszczególnych krajów, w których przeanalizowano konkretne problemy i które mają stanowić wskazówkę dla państw członkowskich w podejmowaniu środków w celu ich rozwiązania.

Od 2020 r. w ramach kilku nowych inicjatyw UE podniesiono wspólne standardy w obszarach mających bezpośrednie znaczenie dla praworządności, opierając się na wynikach monitorowania w kontekście niniejszego sprawozdania. Obejmuje to europejski akt o wolności mediów pakiet antykorupcyjny, w tym wnioski dotyczące nowych przepisów mających na celu zwalczanie korupcji w UE i wzmocnienie unijnego systemu sankcji za korupcję w zewnętrznym wymiarze UE.

Zgodnie z zapowiedzią zawartą w orędziu o stanie Unii z 2023 r. włączenie niektórych krajów objętych procesem rozszerzenia do sprawozdania na temat praworządności z 2024 r., wraz z państwami członkowskimi, wesprze wysiłki reformatorskie tych krajów mające na celu osiągnięcie nieodwracalnych postępów w zakresie demokracji i praworządności przed przystąpieniem oraz zagwarantowanie trwałych wysokich standardów po przystąpieniu. Albania, Czarnogóra, Macedonia Północna i Serbia uczestniczą obecnie w sprawozdaniu na temat praworządności, odzwierciedlającym postępy poczynione w ich odpowiednich procesach akcesyjnych, koncentrując się na postępach w zakresie praworządności. Podejście to zostanie w przyszłości rozszerzone na inne kraje objęte procesem rozszerzenia, w zależności od ich postępów.

oprac, e-mk,ppr.pl na podst źródło; ec.europa.eu


POWIĄZANE

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...

Świadczenie 500 plus, a od początku 2024 roku podwyższone do 800 plus, wypłacane...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę