Podczas Narodowego Dnia Sportu na stadionie Narodowym w Warszawie, bardzo bogato zostały zaprezentowane warzywa i owoce które są są częścią aktywnego stylu życia. Plantatorzy i przetwórcy wzmacniają to postrzeganie. Współpracując ze sobą zostali w tym roku strategicznym partnerem Narodowego Dnia Sportu. 18 września razem ze sportowcami pokazywali, że „dobra forma zaczyna się na talerzu”, a warzywa i owoce powinny stanowić połowę każdego naszego posiłku.
X jubileuszowa edycja pobiła rekordy frekwencji. Centralnym punktem był wielki rodzinno-edukacyjny piknik na błoniach PGE Narodowego w Warszawie. Częścią pikniku była strefa owoców i warzyw. Inicjatywę jej powstania wsparł Fundusz Promocji Owoców i Warzyw.
Po raz pierwszy w historii zintegrowany sektor ogrodniczy pokazał swoją ofertę na imprezie masowej.
W strefie owoców i warzyw swoje stoiska mieli „Czas na polskie superowoce!” - projekt producentów owoców jagodowych i projekt sadowników #wybieramPOLSKIEjabłka. Projekt producentów warzyw – „Moc Polskich Warzyw” oraz realizowane przez Federację Branżowych Związków Producentów Rolnych - projekty „Ziemniaki czy kartofle” i „Jedz Owoce i Warzywa – w nich największa moc się skrywa” - skierowany do dzieci przedszkolnych i młodszych klas szkół podstawowych. Kolejnym wystawcą było Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków realizująca projekt „5 porcji warzyw, owoców lub soku” oraz „Apetyt na polskie”.
W warzywno-owocowej strefie pikniku z okazji Narodowego Dnia Sportu, Obok stoisk poszczególnych projektów, powstało również wspólne stoisko z poradami dietetyków, strefy relaksu i animacji dla dzieci.
-18 września całą Polskę ogarnęła sportowa gorączka – zachęcaliśmy do ćwiczeń wspólnie z partnerami z całego kraju. Ponad 500 wydarzeń w Polsce oraz 10 tys. osób na pikniku na błoniach PGE Narodowego w Warszawie. Wspólnie ze sportowcami ćwiczyliśmy, próbowaliśmy nowych dyscyplin oraz dobrze się bawiliśmy. Oprócz sportu nie możemy zapominać o zdrowym odżywianiu. W tym roku partnerem wydarzenia byli polscy producenci owoców i warzyw. Razem pokazywaliśmy, że dobra forma zaczyna się na talerzu, a warzywa i owoce powinny stanowić połowę każdego posiłku -mówi Krystyna Radkowska, prezes Fundacji Zwalcz Nudę, organizatora Narodowego Dnia Sportu.
Po co promocji owoców i warzyw Narodowy Dzień Sportu?
- Producenci owoców i warzyw stają się powoli częścią Narodowego Dnia Sportu. Promocja aktywności fizycznej i zdrowego odżywania to nasze wspólne starania o lepsze zdrowie Polaków. Jak wielokrotnie wszyscy powtarzamy „Dobra forma zaczyna się od dobrego jedzenia”. Dodam tylko, że szacuje się, iż 80% naszych kłopotów ze zdrowiem ma źródło w złym odżywianiu – mówi Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
Moc Polskich Warzyw na Narodowym
- Jesteśmy częścią Narodowego Dnia Sportu i wielkiego pikniku na PGE Narodowym. Jesteśmy tutaj już kolejny raz, lubimy to miejsce i Warszawiaków, którzy odwiedzają nas chętnie. Przychodzą żeby spróbować potraw i zobaczyć, co my produkujemy, co mają do zaoferowania polscy rolnicy, ogrodnicy, sadownicy? Jesteśmy tu żeby pokazać jaką harmonię tworzy aktywność fizyczna i zdrowe jedzenie. Dobra forma, zdrowie fizyczne, ale też psychiczne, zaczyna się w kuchni. Pamiętajmy o tym, że aktywność fizyczna i odżywianie to jest dobry fundament każdego sukcesu - mówi Paweł Myziak, wiceprezes Zrzeszenia Producentów Papryki RP, jeden z liderów projektu Moc Polskich Warzyw.
Na degustacje postawili promujący konsumpcję jabłek, papryki i grzybów.
Pieczarkowy teatr kulinarny
- Pieczarkę polecamy w każdej formie, gotowana czy smażona, grillowana czy pieczona, posiada wiele walorów. Niezasłużenie traktowana jest jako „grzyb do zupy pieczarkowej”. Jesteśmy jednym z największych producentów pieczarki na świecie, a nawet nasi sąsiedzi spożywają jej 2-3 razy więcej. Nie wszyscy wiedzą, ile z pieczarką można zrobić. Uczyliśmy, że możesz ją grillować ze szpinakiem, z suszonym pomidorem, że można zrobić do niej farsz na ostro z pieczarki zmielonej czy poszatkowanej. Uczyliśmy też by pieczarki nie solić - Krzysztof Górski, Teatr kulinarny, Stowarzyszenie Branży Grzybów Uprawnych, w ramach kampanii „Moc polskich warzyw”.
Apetyt na Narodowym
W pikniku z okazji Narodowego Dnia Sportu wzięło udział ponad 10 tys. osób. Tysiące odwiedziło strefę owoców i warzyw. Ci, którzy korzystali z porad dietetyków pytali o to, czy spożywają wystarczająco dużo warzyw i owoców?
- Pytali jak powinny się odżywiać dzieci aktywne fizycznie, o źródła białka w ich diecie i o odpowiednią ilość kalorii. Rozmawialiśmy o tym, że sport zaczyna się w kuchni. O tym jak ważna jest regularność posiłków, jak sprawić by w każdym posiłku znalazło się źródło białka, źródło złożonych węglowodanów, warzywa i owoce. Fantastycznie, że istnieją takie eventy, że mamy możliwość pokazać dzieciakom, że jedną z 5 porcji warzyw i owoców może stanowić sok. Zachęcamy by spróbować soków warzywno-owocowych - mówi Klaudia Ruszkowska, dietetyk kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku” i „Apetyt na polskie”.
Obok warzyw, w piknikowym klimacie, promowały się minikiwi, rokitnik, aronia, żurawina, owoce liofilizowane i soki. Pomocne w tym okazały się wszelkie gry i zabawy, zachęcają dzieciaki do tego, aby rozszerzały swoje talerze o owoce i warzywa.
- Sportowcy to osoby świadome, bardzo zdeterminowane i podchodzące zadaniowo. Jeżeli chodzi o zadanie zwiększenia ilość warzyw i owoców o jakąś porcję, to są to osoby, które z reguły wykonają takie zadanie. Nasza rola w tym, by pokazać korzyści. Dobre samopoczucie naszych dzieci, dobre stopnie i dobra kondycja, to wszystko, każdego dnia, rozpoczyna się od dobrego śniadania. Zadbajmy o to, aby talerze naszych dzieci były urozmaicone i obfite w warzywa i owoce
– pracowity dzień podsumowała dietetyk Klaudia Ruszkowska.
***
Inicjatywa zebrania doświadczeń kilku dużych projektów powstała w ramach Core Teamu - forum współdziałania liderów i ekspertów branży ogrodniczej.
Core Team to forum współpracy liderów i ekspertów branży owoców i warzyw. Przedstawiciele środowisk produkcji, przetwórstwa, nauki i doradztwa, postawili sobie za cel identyfikację wyzwań i ściślejszą współpracę. Połączono potencjał sektora owoców i warzyw. Jego częścią jest Zespół ds. komunikacji ich roli w żywieniu człowieka. Zespół zajmuje się wdrożeniem rozwiązań wypracowanych w ramach projektu „Połowa Sukcesu”. W wyniku podjętych działań partnerami dla siebie stają się różne projekty finansowane z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Prowadzone działania mają integrować wokół wspólnych aktywności jak najszersze środowiska producentów i przetwórców.
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, II edycja”.
Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw