Komisja Europejska zaproponowała wczoraj nowe przepisy mające na celu zwiększenie skuteczności i bezpieczeństwa procedur dotyczących podatku u źródła w UE dla inwestorów, pośredników finansowych (np. banków) i organów podatkowych państw członkowskich.
Inicjatywa ta – kluczowy element komunikatu w sprawie opodatkowania działalności gospodarczej w XXI wieku oraz komisyjnego „Planu działania na rzecz tworzenia unii rynków kapitałowych” z 2020 r. – będzie służyć promowaniu bardziej sprawiedliwego opodatkowania, zwalczaniu oszustw podatkowych i wspieraniu inwestycji transgranicznych w całej UE.
Termin „podatek u źródła” odnosi się na przykład do sytuacji, w której inwestor będący rezydentem jednego z państw członkowskich UE jest zobowiązany do zapłaty podatku od odsetek lub dywidend w innym państwie członkowskim. Sytuacja ta dotyczy często inwestorów transgranicznych. Aby uniknąć podwójnego opodatkowania w takich przypadkach, wiele państw członkowskich UE podpisało umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, które zapobiegają podwójnemu opodatkowaniu tej samej osoby fizycznej lub przedsiębiorstwa. Umowy te umożliwiają inwestorom transgranicznym składanie wniosków o zwrot nadwyżki podatku zapłaconego w innym państwie członkowskim.
-Wniosek ten zachęci do jeszcze liczniejszych inwestycji transgranicznych w UE, zarówno ze strony inwestorów europejskich, jak i zagranicznych. Wzmocni to rynek UE i uczyni go bardziej konkurencyjnym, a także pozwoli na skuteczniejsze funkcjonowanie unii rynków kapitałowych. Stanowi to kolejny krok we właściwym kierunku, który sprawi, że system podatkowy stanie się sprawiedliwszy, bardziej przyjazny dla podatników i lepiej przystosowany do cyfrowego świata- Valdis Dombrovskis, wiceprzewodniczący wykonawczy odpowiedzialny za handel - 19/06/2023
Problem polega na tym, że takie procedury zwrotu podatku są często długie, kosztowne i uciążliwe, co stanowi utrudnienie dla inwestorów i może zniechęcać do inwestycji transgranicznych w obrębie i spoza UE. W poszczególnych państwach członkowskich są obecnie stosowane odmienne procedury dotyczące podatku u źródła. W całej UE inwestorzy muszą zmagać się z ponad 450 różnymi formularzami, z których większość jest dostępna wyłącznie w językach narodowych.
Afery „cum/ex” i „cum/cum” ujawniły również, w jaki sposób procedury zwrotu mogą być nadużywane – straty podatkowe wynikające z tych praktyk w latach 2000–2020 oszacowano na 150 mld euro.
Zaproponowane dziś kluczowe działania będą korzystne dla inwestorów, pośredników finansowych i krajowych organów podatkowych:
Szacuje się, że powyższe procedury pozwolą inwestorom zaoszczędzić około 5,17 mld euro rocznie.
- Celem przedstawionego dziś wniosku jest zapewnienie, by inwestorzy transgraniczni nie byli nadmiernie opodatkowani dywidendami i odsetkami, co zapewni europejskim rynkom kapitałowym bardzo potrzebny impuls. Zwiększy to również przejrzystość: państwa członkowskie będą mogły sprawdzać, czy w odniesieniu do każdego kwalifikującego się podatnika prawidłowo stosuje się stawkę podatku u źródła i skuteczniej zwalczać nadużycia. Nasz wniosek po raz kolejny pokazuje zaangażowanie UE na rzecz ułatwiania działalności inwestorów i zmiany naszych systemów podatkowych na lepsze- Paolo Gentiloni, komisarz do spraw gospodarki - 19/06/2023
- Niezharmonizowane i oparte w dużej mierze na dokumentach w formie papierowej procedury dotyczące podatku u źródła są drogie i hamują inwestycje na jednolitym rynku. Najbardziej ciążą one inwestorom indywidualnym, ponieważ 70 proc. z nich nie ubiega się o zwrot podatku, do którego są uprawnieni. Przedmiotowy wniosek nie tylko pozwoli walczyć z oszustwami podatkowymi, ale ułatwi również procedurę odzyskiwania nadpłaconego podatku, dzięki ograniczeniu biurokracji oraz uproszczeniu i przyspieszeniu całego procesu, zarówno dla inwestorów, jak i organów podatkowych. Niniejszy wniosek usuwa przeszkodę w tworzeniu jednolitego rynku kapitałowego, a tym samym wnosi istotny wkład w tworzenie unii rynków kapitałowych- Mairead McGuinness, komisarz do spraw stabilności finansowej, usług finansowych i unii rynków kapitałowych - 19/06/2023
Co dalej?
Po przyjęciu przez państwa członkowskie wniosek powinien wejść w życie 1 stycznia 2027 r.
***
Kontekst
Wczorajszy wniosek jest tylko jedną z inicjatyw Komisji, które dążą do uproszczenia procedur dla przedsiębiorstw i do zwalczenia nadużyć podatkowych. W grudniu 2022 r. ministrowie finansów przyjęli wniosek Komisji dotyczący dyrektywy Rady w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania grup wielonarodowych w Unii. W maju 2023 r. osiągnięto ponadto porozumienie polityczne w sprawie nowych przepisów dotyczących przejrzystości podatkowej. Mają one objąć wszystkich dostawców usług obsługujących transakcje na kryptoaktywach dla klientów mających miejsce zamieszkania w UE Dzisiejszy wniosek jest również kluczowym elementem komisyjnego „Planu działania na rzecz tworzenia unii rynków kapitałowych”.
oprac. e-mk ppr.pl źródło: europa.eu