Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Trwają prace nad wprowadzeniem do szkół przedmiotu edukacja ekologiczna. Według ekspertów nauka powinna mieć formę zabawy

15 października 2021
Trwają prace nad wprowadzeniem do szkół przedmiotu edukacja ekologiczna. Według ekspertów nauka powinna mieć formę zabawy
Newseria Biznes

Nauczyciele i edukatorzy wskazują, że pogłębianie wiedzy dzieci i młodzieży na temat środowiska i ochrony klimatu to konieczność, ale nie sprawdzi się w formie zakazów, nakazów czy straszenia kryzysem klimatycznym. W przypadku dzieci potrzebny jest przystępny język i narzędzia, które umożliwią przyswajanie wiedzy przez zabawę. Przykładem takiej pomocy naukowej może być projekt uruchomiony przez Kolektyw Mamy Projekt pod patronatem Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz prywatnych firm. Wspólnie opracowały edukacyjną grę, która dotarła już do ok. 300 tys. dzieci w Polsce. 

– Zrównoważony rozwój i ochrona klimatu są ważnym elementem strategii biznesowej wielu firm, którym zależy na tym, żeby ich przyszli konsumenci potrafili docenić te starania. Edukacja ekologiczna dzieci pozwala kształtować te światopoglądy i zachowania na przyszłość. Dzieci wiedzą, że ekologia jest istotna, aczkolwiek brakuje im praktycznej wiedzy na temat właściwych zachowań w życiu codziennym. Z doświadczenia wiemy, że poprzez najmłodszych możemy też dotrzeć z naszym ekologicznym przekazem do rodziców – mówi agencji Newseria Biznes Agnieszka Kamińska, kierownik ds. komunikacji w VELUX Polska.

Badania pokazują, że wśród Polaków świadomość ekologiczna jest z każdym rokiem coraz większa. Jak wynika z sondażu przeprowadzonego dla Ministerstwa Klimatu i Środowiska w październiku ub.r., w ocenie 52 proc. Polaków ochrona środowiska to obszar, w którym do rozwiązania jest wiele problemów. Największe z nich to zanieczyszczenie powietrza (59 proc.), odpady (50 proc.) oraz zanieczyszczenie wód (34 proc.). Blisko 3/4 respondentów wskazało też, że środowisko trzeba chronić z uwagi na przyszłe pokolenia. To najwyższy wynik uzyskany na przestrzeni wszystkich edycji badania. Jak zauważa MKiŚ, podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej i edukacja w tym zakresie – prowadzona już od najmłodszych lat – to jeden z głównych czynników, które wpływają na aktualny i przyszły stan zasobów naturalnych. Obecnie trwają prace nad uzupełnieniem podstawy programowej i wprowadzeniem do szkół edukacji ekologicznej. 

– Dzieci bardzo potrzebują edukacji ekologicznej, bo ekologia staje się coraz ważniejszym społecznie tematem. Mówimy o niej w mediach, w domu, szkole i to bardzo dobrze, bo planetę mamy jedną i jeżeli nie zaczniemy o nią dbać, to za chwilę zasoby mogą nam się skończyć, a my będziemy tonąć w śmieciach – mówi Magda Derdończyk z Kolektywu Mamy Projekt.

Jak podkreśla, o ekologii trzeba z dziećmi rozmawiać, ale nie strasząc kryzysem klimatycznym czy używając zakazów i nakazów. Tym bardziej że – jak wskazują eksperci Koalicji Klimatycznej i HEAL – z tym mogą się wiązać negatywne konsekwencje dla zdrowia psychicznego dzieci. Coraz częściej mówi się o zjawisku depresji klimatycznej – dzieci i młodzież doświadczają takiego zaburzenia, gdy zdają sobie sprawę, że takie wyzwania jak migracje klimatyczne, walka o wodę pitną czy rozwój chorób tropikalnych spadną za kilka lat właśnie na ich pokolenie. Edukatorzy podkreślają, że w przypadku edukacji dzieci lepiej sprawdzi się przystępny język i narzędzia, które umożliwią przyswajanie wiedzy w formie zabawy.

Warto edukować dzieci o ekologii poprzez zabawę, ale trzeba mieć ku temu narzędzia. Takim narzędziem jest darmowa gra przeglądarkowa EkoEksperymentarium. To jest gra, w której uczymy się ekonawyków i przenosimy je z wirtualnego do realnego świata. I kluczem jest właśnie zabawa, czyli gamifikacja, grywalizacja. Dzieci grają i zyskują merytoryczną wiedzę, wypracowaną z ekspertami z Ministerstwa Klimatu i Środowiska i partnerami gry – mówi Magda Derdończyk. – Ta gra powstała po to, aby pokazywać dzieciom, że ekologia jest prosta i że te nawyki, których uczą się w wirtualnym świecie, mogą przenieść do realnego świata w zasadzie 1:1. 

EkoEksperymentarium.pl to darmowa gra o ekologii dla dzieci w wieku 5–11 lat. Stanowi pomoc dydaktyczną dla rodziców lub nauczycieli w zakresie edukacji ekologicznej. Poprzez angażujące zadania uczy dzieci m.in., jak oszczędzać zasoby i segregować śmieci, jak sprzątać ekologicznie oraz czym jest ślad wodny i ślad węglowy. W formie gamifikacji najmłodsi dowiadują się też, jak podróżować ekologicznie, kupować mniej zabawek i materiałów szkolnych oraz jak optymalnie wykorzystywać światło słoneczne.

Wystarczy wejść na stronę www.EkoEksperymentarium.pl i zacząć grać. Nie zostawiamy żadnych danych, nie pobieramy nic na komputer. Tam wita nas ilustrowana rodzina Łaskotków. Tata zaprasza do kuchni, gdzie gotuje ekologicznie, robi odpowiedzialne zakupy i sprząta bez użycia chemii. Romek zaprasza do łazienki i pokazuje, jak oszczędzić każdą kroplę wody. Mama walczy z wampirami energetycznymi, a najnowszym pomieszczeniem jest pokój Róży, czyli najmniejszej domowniczki Łaskotków, która razem z dzieciakami uczy się, czym jest ślad węglowy. Pomagamy jej wybrać odpowiedni środek transportu w zależności od okazji albo korzystać z okna dachowego tak, żeby wykorzystywać jak najwięcej ciepła i światła słonecznego – wymienia ekspertka z Kolektywu Mamy Projekt.

Jak podkreśla, EkoEksperymentarium to połączenie zabawy z rzetelną wiedzą o ekologii, opracowaną przy współpracy ekspertów z Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz partnerów gry. Dla przykładu firmy VELUX i Raben pomogły w tworzeniu interaktywnych zadań dotyczących redukcji śladu węglowego i energooszczędnego domu.

– VELUX jest partnerem merytorycznym projektu, wspólnie z organizatorami stworzyliśmy na poddaszu wirtualny pokój zagadek, które dotyczą redukcji śladu węglowego. Pokazaliśmy w nim m.in., w jaki sposób energooszczędne okna i rolety pozwalają tworzyć ekologiczny dom, a przy tym komfortowe warunki do mieszkania – mówi Agnieszka Kamińska.

W EkoEksperymentarium dzieci mogą grać samodzielnie, ale grę można wykorzystać również podczas lekcji – tradycyjnych albo zdalnych. To istotne o tyle, że ekologia w podstawie programowej jest coraz ważniejszym zagadnieniem.

W czasie pandemii nauczyciele korzystali z EkoEksperymentarium podczas zajęć zdalnych, teraz program wrócił przystosowany do zajęć w szkole na tablicach i monitorach interaktywnych – mówi Magda Derdończyk. – Ta gra może być też bazą do rozmów o ekologii w rodzinie. Jako rodzice często nie wiemy, jak poruszać z dziećmi te poważne tematy. Tutaj dziecko może pograć przez 20 minut, a potem porozmawiać o tym w domu. Możemy robić rodzinne wyzwania, np. kto lepiej segreguje śmieci czy kto oszczędzi więcej wody. Takie wyjście od gry i zabawy do poruszania ważnych tematów się sprawdza.

W szkołach nauczyciele i edukatorzy mogą liczyć na wsparcie w postaci dodatkowych materiałów, scenariuszy lekcji i konsultacji. Dodatkowe materiały do pracy z dzieckiem zostały też przygotowane dla rodziców. To rozwiązanie cieszy się coraz większym zainteresowaniem. EkoEksperymentarium.pl ma już ponad 2 mln odsłon. W grę zagrało ponad 300 tys. dzieci z całej Polski.

 

 

Newseria Biznes


POWIĄZANE

Wielu z nas zastanawia się nad tym, co mogą zrobić w swoim wolnym czasie, by móc...

Współczesny, dynamiczny świat z jednej strony ma wiele zalet, bo z roku na rok k...

Wszyscy zdają sobie z tego sprawę, że gry losowe, jak sama nazwa wskazuje, nigdy...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę