Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Toyota buduje jacht morski na ogniwa paliwowe

26 czerwca 2020
Toyota buduje jacht morski na ogniwa paliwowe
Newseria Innowacje

Druga generacja Toyoty Mirai, najpopularniejszego samochodu wodorowego na świecie, zadebiutuje na rynku pod koniec 2020 roku. Toyota postanowiła nie zwlekać i od razu szuka nowych zastosowań dla bezemisyjnego napędu z nowego auta. W pierwszej kolejności został zamontowany do prototypowej ciężarówki, opracowywanej wspólnie z Hino Motors. Teraz trafi do morskiego jachtu. Japoński producent wspólnie z firmą Yanmar opracuje koncepcyjny jacht wyposażony w napęd ze swojego flagowego sedana.

 

Wodorowy jacht Toyoty

Wykorzystanie silnika elektrycznego zamiast tradycyjnego diesla zapowiada płynną, cichą pracę bez spalin i zatruwania wody. Łódź otrzyma także wysokociśnieniowe zbiorniki wodoru z włókna węglowego, które zapewnią jej bardzo dobry zasięg. W ogniwach paliwowych będzie generowana energia w reakcji wodoru z tlenem. Jedynym produktem ubocznym tego procesu jest woda, dlatego pojazdy wodorowe są uznawane za bezemisyjne – nie produkują dwutlenku węgla ani żadnych szkodliwych spalin. To będzie na pewno ważny atut dla coraz bardziej świadomych ekologicznie wodniaków – zarówno fanów morskich podróży, jak i nurkowania.

Nie jest to pierwsza współpraca Toyoty i firmy Yanmar. W 2016 roku efektem ich kooperacji stała się nowa generacja jachtów Ponam-28V, Ponam-31 i Ponam-35. Pracując nad tą linią sportowych jachtów klasy premium, inżynierowie obu firm skupili się na osiągach i luksusowej stylistyce oraz wykończeniu. Teraz dodają do tego bezemisyjność i walory ekologiczne.

Toyota produkuje jachty od 20 lat

Warto podkreślić, że Toyota ma bardzo duże doświadczenie na rynku marynistycznym. Łodzie Ponam są produkowane od 1999 roku. Pierwsze dwa modele, które trafiły do sprzedaży, to był jacht o długości 6,2 m ze 160-konnym turbo dieslem 3.0, zaadaptowanym z Toyoty Hilux Surf. Większa, 12-metrowa łódź była napędzana 6,2-litrowym turbo dieslem z 6 cylindrami o mocy 360 KM. Z kolei w 2017 roku powstał prototypowy jacht Ponam-28V ze spalinowo-elektrycznym napędem hybrydowym. Toyota rozpoczęła wtedy jego testy, ogłaszając jednocześnie, że hybrydowa łódź będzie służyła organizatorom Letnich Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w Tokio, które odbędą się w 2021 roku.

Statki morskie trzeba zdekarbonizować

Nowy pomysł wodorowego jachtu wpisuje się w globalną strategię Toyota Environmental Challenge 2050 oraz w politykę firmy Yanmar, by w nadchodzących latach zacząć budować różnego rodzaju łodzie i jachty z przyjaznym dla środowiska napędem. Obecnie na morzach i wodach słodkich dominują jednostki spalinowe, zaś paliwem dla dużych statków morskich jest bardzo szkodliwy dla środowiska mazut. Yanmar niedawno ogłosił, że planuje zainstalować napęd wodorowy w jednym ze swoich jachtów i pod koniec obecnego roku fiskalnego rozpocząć jego testy.

Choć projekt budowy nowego wodorowego jachtu Toyoty i Yanmaru znajduje się we wstępnej fazie, ma ogromny potencjał, by całkowicie odmienić branżę marynistyczną, a w przyszłości być może także bardzo szkodliwy dla środowiska i wysokoemisyjny transport morski.

Ogniwa paliwowe Toyoty w projekcie badawczym

Nowy projekt to już druga przymiarka Toyoty do wprowadzenia napędu na ogniwa paliwowe do świata morskich podróży. Na początku tego roku udało jej się opracować i zainstalować w eksperymentalnym katamaranie Energy Observer system ogniw paliwowych dostosowany do użytku na morzu. Konstrukcja ta również jest oparta układzie napędowym Toyoty Mirai. Największym wyzwaniem, z którym Toyota musiała się uporać przy tym projekcie, było uodpornienie go na warunki panujące na oceanie, w szczególności na powietrze nasycone wilgocią i solą.

Energy Observer to eksperymentalny, samowystarczalny energetycznie katamaran, którego zadaniem jest testowanie technologii wodorowych ogniw paliwowych podczas rejsu dookoła świata. Napędzany elektrycznie jacht jest zasilany energią odnawialną produkowaną na pokładzie i korzysta z innowacyjnego systemu generującego wodór z wody morskiej jako metody magazynowania nadwyżek energii. Toyota jest zaangażowana w program badawczy Energy Observer od samego początku, czyli od 2017 roku.

 

 

Newseria Innowacje


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Wielu z nas zastanawia się nad tym, co mogą zrobić w swoim wolnym czasie, by móc...

Współczesny, dynamiczny świat z jednej strony ma wiele zalet, bo z roku na rok k...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę