Polacy chętnie sięgają po zdrową żywność, co deklaruje już 2/3 z nas. Zmianie ulegać powinny wkrótce też przyzwyczajenia w wyborze miejsc, w których jadamy na mieście – modne bowiem stają się lokale ze zdrową żywnością, które w Europie Zachodniej już cieszą się sporą popularnością.
Świadomość Polaków na temat zdrowego odżywiania jest wysoka. Raport z badania „Zdrowa żywność. Trendy zakupowe 2017” przeprowadzonego przez agencję Open Research, potwierdza że niemal 2/3 z nas podczas codziennych zakupów stara się sięgać po tzw. zdrową żywność. Co więcej, aż 23% respondentów deklaruje, że w ogóle nie jada fast foodów, a prawie 1/3 badanych uważa, że zdarza im się to rzadziej niż raz w miesiącu. Takie preferencje Polaków idą w parze z dynamicznym rozwojem krajowego rynku produktów ekologicznych, czyli hodowanych przy użyciu naturalnych metod (bez sztucznych nawozów czy pestycydów).
Według danych Ministerstwa Rolnictwa od 2004 r. liczba producentów ekologicznych w kraju wzrosła ponad 6-krotnie. W 2004 r. ministerstwo odnotowało 3 760 gospodarstw ekologicznych (łączna powierzchnia 82 730 ha), zaś dekadę później, w 2015 r. liczba gospodarstw ekologicznych wynosiła 22 991 (552 356,4 ha). Co ważne, również liczba przetwórni ekologicznych się zwiększyła z 55 w 2004 r. do 540 w 2015 r.
Fast good zamiast Fast food
Rynek ekologicznych upraw w Europie, podobnie jak w Polsce, w ostatniej dekadzie zanotował dynamiczny wzrost. Z danych Komisji Europejskiej wynika, że w latach 2002-14 r. łączna powierzchnia gruntów pod uprawy ekologiczne uległa podwojeniu z 5,6 mln ha do 10,3 mln ha, zaś od 2004 do 2014 roku wzrost sprzedaży ekologicznej w Europie uległ więcej niż podwojeniu, z 11 mld euro do blisko 25 mld euro.
W Europie Zachodniej popularne sieci fast foodów są wypierane przez bary i bistra ze zdrową żywnością. Przykładowo we Francji sporą popularnością cieszą się bary z sieci EXKI. Założona w 2001 roku EXKI to sieć punktów gastronomicznych, w której serwuje się dania z produktów świeżych i zdrowych. Obecnie do siei należy 85 restauracji, rozmieszczonych w 5 krajach europejskich (Belgia, Francja, Włochy, Luksemburg, Holandia) oraz w Stanach Zjednoczonych.
W czym tkwi tajemnica nowych lokali? Jest nią oferta dań opartych o świeże, sezonowe produkty ze składników pochodzących z gospodarstw rolniczych znajdujących się w promieniu 300 km od miejsca, gdzie są przygotowywane posiłki. Zagwarantowanie wysokiej jakości świeżych soków, tart, sałatek, kanapek czy zup oraz ich stałej dostępności to wyzwanie dla obsługi restauracji.
Produkty lub dania świeże należy przechowywać w ściśle określonych warunkach. Standardowa temperatura jaka powinna panować w chłodni to 3 - 4⁰C, natomiast w zamrażarce lub komorze mroźnej to -18⁰C. Również produkty dostępne w lodówkach w lokalu muszą być pod stałym nadzorem, by się nie psuły.
Wsparcie technologiczne dla poprawy jakości
Systemowe rozwiązanie monitoringu temperatury w branży spożywczej opracowała polsko-francuska firma Blulog. Ważną częścią koncept Bluloga są rejestratory wielkości karty kredytowej, które wykorzystują technologię machine to machine, czyli komunikację pomiędzy urządzeniami. To z kolei umożliwia w pełni automatyczny proces pomiaru.
- Temperatura produktów znajduje się pod stałą i ścisłą kontrolą zarówno w trakcie ich transportu, jak i przechowywania w magazynie i lodówkach w lokalu. Sam pomiar odbywa się bezprzewodowo, w czasie rzeczywistym, a na ewentualne odstępstwa można od razu zareagować – mówi Jérémy Laurens, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w firmie Blulog.
W zależności od potrzeb do wyboru są dwa rodzaje technologii - NFC (szybki, krótkozasięgowy przesył danych) oraz RF (radiowy przesył danych). - Rejestratory przesyłające dane radiowo magazynują je najpierw w koncentratorze podłączonym do sieci, który może znajdować się na zapleczu lokalu. Dane trafiają do chmury, a dalej są automatycznie wysyłane jako powiadomienie SMS lub e-mail - dodaje Jérémy Laurens z firmy Blulog.
Patent firmy Blulog już sprawdza się w sieci EXKI, gdzie za sprawą firmy Ubique wprowadzono systemowe rozwiązanie iQoo zawierające rejestratory, skaner, oprogramowanie, dostęp do specjalnych aplikacji, w których można zmieniać ustawienia. Całość pozwala zautomatyzować procesy monitoringu temperatury oraz co równie ważne – spełnić normy HACCP. Ponadto jest to bardzo przydatne w przypadku kontroli sanitarnej, ponieważ wszystkie dane są zapisywane i zabezpieczane w sposób ciągły i można w każdej chwili mieć do nich wgląd.
Z rozwiązania korzystają już także modne lokale gastronomiczne w Monako czy innych krajach Europy Zachodniej.
Źródło danych:
http://www.minrol.gov.pl/Jakosc-zywnosci/Rolnictwo-ekologiczne
http://openresearch.pl/zdrowa-zywnosc-2017/
https://ec.europa.eu/agriculture/organic/sites/orgfarming/files/docs/body/organic-farming_pl.pdf
Blulog jest polsko-francuską firmą. Polscy konstruktorzy od wielu prowadzą badania na rozwojem technologii M2M. W efekcie marka tworzy rozwiązania monitoringu za pomocą urządzeń wielkości karty kredytowej o precyzyjnych i unikalnych funkcjach.
infowire.pl