aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Technologia hybrydowa CLAAS – od ćwierć wieku zawsze o krok przed innymi

18 listopada 2020
Technologia hybrydowa CLAAS – od ćwierć wieku zawsze o krok przed innymi

25 lat temu firma CLAAS zaprezentowała model LEXION 480. Był to wówczas nie tylko najmocniejszy na świecie kombajn zbożowy, lecz także zupełnie nowatorska koncepcja młócenia z tradycyjnie niezrównaną wydajnością we wszystkich warunkach pracy.

Opatentowany system APS Hybrid, będący połączeniem zespołu młócącego APS i układu oddzielania resztek ziarna ROTO PLUS, na targach Agritechnica 1995 był światową nowością i od tamtej pory w kwestii przepustowości, jakości ziarna oraz przydatności do zbioru wielu rodzajów upraw wyznaczał standardy dla wysokowydajnych kombajnów zbożowych na całym świecie. W porównaniu z zespołem młócącym APS kombajnów z wytrząsaczami MEGA średnica bębna młócącego została zwiększona z 450 mm do 600 mm, a szerokość kanału z 1580 mm do 1700 mm. Do łagodnego oddzielania resztek ziarna zastosowano dwa cicho pracujące rotory osiowe. W pierwszej serii LEXION 480 pozwoliło to na uzyskanie przepustowości ziarna w omłocie zboża na poziomie ponad 35 t/h, a z dostarczanymi od 1996 r. dłuższymi rotorami nawet powyżej 40 t/h. Pionierskim rozwiązaniem były także aktywne rozdzielacze wahadłowe, które mogły rozdzielać słomę na całą szerokość cięcia przyrządu żniwnego, oraz nowoczesna kabina VISTA CAB z ekranem CEBIS.

 

W 1998 r. LEXION 480 stał się z kolei pierwszym dużym kombajnem zbożowym z przystosowanym do produkcji na dużą skalę podwoziem na gąsienicach gumowych na przedniej osi – TERRA TRAC. W obliczu coraz szerszych i cięższych przyrządów żniwnych podwozie to doskonale spełniło wymagania dotyczące ochrony gleby. Ponadto szerokość transportowa nadal mieściła się w granicach 3,5 m. Od 2011 r. podczas jazdy na gąsienicach można było osiągnąć prędkość transportową nawet 40 km/h – w tamtym czasie był to rekord! Już w 2002 r. z taśmy produkcyjnej zjechał 10-tysięczny LEXION – model 480 z wyposażeniem TERRA TRAC i specjalnym malowaniem w kolorze srebrnym. Zaledwie 3 lata później seria LEXION 600 przełamała barierę 60 t/h przepustowości ziarna w pszenicy. Niezbitym dowodem nowego wymiaru wydajności stał się oficjalny rekord Guinnessa w 2008 r. – nigdy wcześniej nikomu nie udało się zebrać 532 t pszenicy w ciągu 8 godzin przy użyciu tylko jednego kombajnu. Natomiast w 2011 r. LEXION 770 TERRA TRAC na polu w Wielkiej Brytanii pobił ten rekord – w ciągu 8 godzin zmłócił niewiarygodne 675 t pszenicy.


 

Krok w nowy wymiar

W 2019 r. za sprawą czterech nowych serii LEXION firma CLAAS zaprezentowała drugą, nowo opracowaną generację udanych dużych kombajnów zbożowych o większej mocy, przepustowości, inteligencji i jeszcze wyższym komforcie, a także największy na rynku zbiornik ziarna[1] o pojemności 18 tysięcy litrów i imponującej wydajności wyładunku do 180 l/s. Nowe kombajny LEXION, w tym dwie serie z systemem omłotu i oddzielania APS SYNFLOW HYBRID, dzięki najnowocześniejszym silnikom MAN i Mercedes-Benz wyznaczyły standardy również w zakresie oszczędności paliwa. Nieocenione zasługi w tej kwestii miał czołowy do dzisiaj system optymalizacji maszyny CEMOS, który jako samouczący się układ stale udoskonala takie obszary, jak: omłot, czyszczenie, oddzielanie finalne i obciążenie silnika.

 

Topowy model LEXION 8900 o mocy maksymalnej 790 KM jest tak silny, że na rynkach o stosunkowo niskich plonach i małych ilościach słomy, na przykład w Ameryce Północnej, nie da się w pełni wykorzystać jego możliwości. Latem 2020 r. obecny okręt flagowy z Harsewinkel, LEXION 8900 TERRA TRAC, w rzeczywistych warunkach na polu w Wielkiej Brytanii zbiera momentami pszenicę z wydajnością powyżej 100 t/h, średnio ponad 70 t/h, przy stratach ziarna poniżej 1%. Wyraźnie widać przy tym mocną stronę technologii hybrydowej: krzywa przepustowości nawet późnym wieczorem i w nocy przy rosnącej wilgotności słomy i ziarna niemal nie ulega wypłaszczeniu. Poza doskonałą przydatnością LEXION APS SYNFLOW HYBRID do zbioru wielu różnych upraw to właśnie tę cechę w szczególności doceniają rolnicy i przedsiębiorcy świadczący usługi rolnicze. – Dzięki całej gamie pozytywnych cech z pewnością również w przyszłości CLAAS w wyższych klasach mocy będzie polegał na systemie APS SYNFLOW HYBRIDwyjaśnia Jan-Hendrik Mohr, który w kierownictwie koncernu CLAAS jest odpowiedzialny za Dział Zbioru Zbóż. – W ten sposób klasa premium wśród modeli LEXION jest przygotowana na różnorodne globalne wymagania lepiej niż jakikolwiek inny kombajn zbożowy. Zadowoleni i tym samym lojalni klienci na całym świecie są tego najlepszym dowodem. Presja czasu i kosztów oraz wymagania dotyczące komfortu stale jednak rosną, co dla naszych inżynierów stanowi codzienną motywację do dalszego rozwijania kombajnów CLAAS.

W ostatnich latach firma CLAAS rozszerzyła hybrydową technologię omłotu także na średnie zakresy mocy. Od 2009 r. zespół młócący APS w połączeniu z pojedynczym rotorem jest dostępny również dla kombajnów TUCANO HYBRID. Od tego roku z taśmy montażowej w Chinach zjeżdża soczyście zielony kombajn hybrydowy: DOMINATOR 370 – najmłodsze dziecko w lidze hybrydowej CLAAS.

 

Na marginesie: aktualny rekord w młóceniu kukurydzy na ziarno został ustanowiony na początku listopada w USA przy użyciu kombajnu CLAAS LEXION 8600 TERRA TRAC. Ze specjalistą ds. produktu LEXION – Wesem Wortmannem – za kierownicą hybrydowa maszyna klasy 8 w ciągu 8 godzin zebrała 2041 t (57 926 dry bushels), czyli średnio ponad 250 t/h. Tym samym LEXION 8600 pobił dotychczasowy rekord modelu LEXION 760 TT o niemal 84%! Niemniej jednak firma CLAAS jeszcze nigdy nie zadowoliła się samymi rekordami – rozwój trwa dalej…

 

[1] Wyposażenie specjalne za dopłatą w modelu LEXION 8900.

 

infowire.pl


POWIĄZANE

Sekrety bezpiecznych transakcji online: Najlepsze praktyki dla użytkowników syst...

Jak wynika z najnowszego sondażu, 76,1% Polaków na co dzień oszczędza na zakupac...

Folia stretch jest niezwykle wszechstronnym materiałem, który ma szereg różnych ...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę