Pierwsze efekty podwyżki mandatów w Polsce są już widoczne. Według Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, w styczniu br. o ponad 55 proc. obniżyła się liczba przekroczeń prędkości o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym w porównaniu do analogicznego okresu w 2020 r. Dużo się dzieje także na rynku paliw. Po wprowadzonej od 1 lutego redukcji podatku VAT zauważalne są pierwsze obniżki w cenach. Jakie jeszcze zmiany czekają kierowców w 2022 roku?
Jedni z najgorszych w Europie?
Liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach w Polsce na milion mieszkańców pozostaje od lat jedną z najwyższych w Unii Europejskiej. Przed pandemią było to 77 osób na milion mieszkańców i dało to Polsce 3. miejsce w UE (za Rumunią i Bułgarią) – informuje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). W Niemczech było to tylko 37 osób. Wstępne dane Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji pokazują, iż w styczniu 2022 r. odnotowano taką samą liczbę wypadków, jak w styczniu 2021 roku (1230). Warto jednak podkreślić, że dwa lata temu wypadków było o 678 więcej, czyli 1908.
Społeczeństwo zaczyna dostrzegać istotę zmiany przepisów na bardziej rygorystyczne – np. w kwestii mandatów czy pierwszeństwa pieszych. Takie regulacje przynoszą pierwsze efekty. Ministerstwo Infrastruktury informowało, że po wprowadzeniu przepisów chroniących pieszych na pasach, liczba wypadków z ich udziałem spadła. W okresie od 1 czerwca do końca sierpnia 2021 roku było to o 3 procent mniej niż w 2020 r. i o 24 procent mniej niż w 2019 r. – mówi Piotr Korab, ekspert autobaza.pl
Co istotne, zmiana w taryfikatorze mandatów już jest widoczna na drogach. W styczniu br. o ponad 55 proc. obniżyła się liczba przekroczeń prędkości o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym w porównaniu do analogicznego okresu w 2020 r. Wykroczeń kierowców wobec pieszych również odnotowano mniej o prawie jedną trzecią (29,5 proc). Widoczny spadek (15 proc.) zauważono także w przypadku nieustępowania pierwszeństwa innemu pojazdowi. Zmiana nastąpiła również w przypadku ilości wykroczeń popełnianych przez pieszych, jest ich mniej o 12,2 proc. Redukcji o 9.2 % uległa również liczba kolizji – informuje Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.
Warto zaznaczyć, że okres obowiązywania nowych przepisów wydaje się być jeszcze zbyt krótkim czasem do tego, aby dokonywać długoterminowych analiz.
Nietypowe kary
W Europie testuje się alternatywne kary za przekroczenie prędkości. W 2019 r. Estończycy informowali o innym sposobie na niesubordynowanych kierowców. „Piraci drogowi” zamiast mandatów byli zobligowani do odbycia przymusowego postoju na parkingu przez odpowiedni czas.
W Polsce również słyszy się o coraz to nowszych pomysłach na zaostrzenie kar. Przykładowo w ubiegłym roku zapowiadane były sankcje dla pijanych kierowców w formie konfiskaty samochodu. Finalnie jednak pomysł nie został wdrożony w życie – podsumowuje Piotr Korab, ekspert autobaza.pl.
Wysokie spalanie
W przeciwieństwie do wzrostów cen usług i produktów w gospodarce, spadają ceny paliw. Zapowiadane zmiany w opodatkowaniu paliwa, które obowiązują od 1 lutego br., zmieniają cenniki na stacjach.
Ceny paliwa okresowo spadają ze względu na wprowadzoną obniżkę podatku VAT z 23 proc. do 8 proc. Jednakże warto trzymać rękę na pulsie, ponieważ nawet te zmiany mogą nie wystarczyć. W ostatnim czasie baryłka ropy brent była najdroższa od 2014 r. – jej cena oscylowała blisko poziomu 89 USD i prognozowano się dalsze wzrosty, nawet do 100 USD. To może wpłynąć na dalsze kształtowanie się cen tego surowca – wyjaśnia Piotr Korab, ekspert autobaza.pl
Newseria Biznes