Targi SIAL Paris: niezbędnik szefów kuchni w wersji ogólnoświatowej!
– Ponad 400 000 surowców i produktów, lokalnych i światowych: niesamowite miejsce dla poszukujących inspiracji! Szefowie kuchni nie mylą się: od Szanghaju po Dżakartę, od Abu Dhabi po Paryż wędrują alejkami targów SIAL w poszukiwaniu nowych smaków, konsystencji i kolorów, które będą łączyć codziennie karmiąc tym swoją kreatywność.Inspiracja jest podstawą! Zarówno do stymulowania wymiaru artystycznego kuchni, jak i w celu zaspokojenia pilnych potrzeb konsumentów, którzy coraz częściej pragną odkrywać i poszukują nowych doznań w zakresie jedzenia, pierwszego źródła radości każdego dnia! – powiedział Nicolas Trentesaux, Dyrektor sieci SIAL.
– Dlatego bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, gastronomia staje się laboratorium badawczym naszych konsumentów i dlatego też jest wyznacznikiem trendów wśród konsumentów, branży spożywczej, a wkrótce także, trendów na półkach sklepowych.
Na prawie 27 hektarach SIAL Paris - największe targi spożywcze na świecie - będą wspierać inspiracje dzięki 7000 wystawców z całego świata, ale również dzięki wielu pokazom i konferencjom. Oprócz mocnych punktów targów, które jednocześnie będą zajmować sporą ich przestrzeń, czyli składników i produktów, zaprezentowane zostaną także różnorakie trendy związane ze zdrowiem, produktami bio, produktami egzotycznymi czy digital food.
Niemniej jednak to Kuchnia będzie niewątpliwie wydarzeniem najbardziej docenianym przez profesjonalistów. Z ponad setki produktów dedykowanych gastronomii i wyselekcjonowanych przez SIAL Innovation, renomowani szefowie kuchni będą przygotowywać potrawy na oczach odwiedzających. Codziennie słynny kucharz z zagranicy przygotuje również potrawy ze swojego kraju. Drugi rok z rzędu nagrody SIAL Innovation zostaną przyznane przez jury gastronomii komercyjnej i zbiorowej – powiedział Nicolas Trentesaux, Dyrektor sieci SIAL.
1 - Gastronomia w centrum zainteresowania SIAL Paris
W 2016 roku gastronomia będzie w szczególnym centrum zainteresowania targów. Dowód? Ojcem chrzestnym tej edycji będzie Joël Robuchon. „Najlepszy robotnik Francji\" w 1976 roku, „Kucharz roku\" w 1987 roku, następnie „Kucharz stulecia\" w 1990 roku, Joël Robuchon jest najbardziej utytułowanym szefem kuchni na świecie według przewodnika Michelin (26). Ten syn murarza z rejonu Poitiers jest od 28 lat partnerem Fleury-Michon i brał udział w operacji „50 lat, 50 szefów kuchni\", które SIAL Paris zorganizowały w 2014 roku.
Jako ojciec chrzestny, Joël Robuchon będzie obecny na konferencji prasowej organizowanej przez targi we wrześniu, a także będzie brał udział w komisji kwalifikacyjnej do nagrody SIAL Inowacje, wraz z Elior oraz Gault i Millau. Robouchon, który został nagrodzony w sumie 26 gwiazdkami Michelina, będzie także występować w telewizji SIAL w dniu inauguracji targów, 16 października. Zdefiniuje również ścieżkę „gastronomiczną” i wybierze produkty prezentowane przez naszych wystawców, umieszczając je w koszyku, który będzie nosił jego imię.
Poszukiwania przyszłych talentów
Po raz pierwszy w historii targów, tegoroczne SIAL Paris będą także przyznawać nagrody Nadziei Gastronomii. Konkurs, organizowany przez Le Cercle, jest adresowany do młodzieży z całej Francji, a udział w nim mogą wziąć trzyosobowe zespoły złożone z kucharza, sommeliera oraz pracownika sali. „Celem konkursu jest poszukiwanie przyszłych talentów w międzynarodowym otoczeniu SIAL\", wyjaśnia Michel Blanchet, prezes honorowy stworzyszenia Cuisiniers de France. Oprócz wyjątkowej okazji medialnej, wydarzenie to pozwoli również odwiedzającym odkrywać kierunki rozwoju gastronomii przyszłości.
Kuchnia i restauracja VIP, funkcjonujące od 2012 roku, zaprasza swoich gości do spróbowania pomysłowych i oryginalnych dań, które w tym roku będą przygotowywane przez uczniów szkoły Ferrandi z Paryża. Instytucja ta jest strażnikiem wielkiej tradycji kuchni francuskiej. Nauczanie opiera się przede wszystkim na praktyce, dokładności oraz nabywaniu podstawowych umiejętności technicznych i wiedzy specjalistycznej. Studenci studiów licencjackich kierunków gastronomii i zarządzania w Ferrandi Paris będą pomagać renomowanym szefom kuchni podczas pięciu dni pokazów targowych, a także w czasie serwowania lunchów.
Międzynarodowa Giełda Spożywcza w Rungis, wiodący partner wyróżniający się jakością SIAL Paris zdecydowały się na ponowną współpracę z Międzynarodową Giełdą Spożywczą w Rungis. Ta największa na świecie giełda produktów świeżych będzie dostarczać obecnym na SIAL szefom kuchni wysokiej jakości produkty do przygotowywania potraw w czasie targów.
2 - SIAL Paris, pulsem światowej gastronomii
Gastronomia wciąż tworzy innowacje. Nieustannie zmienia się, aby podążać z duchem czasów i sprostać coraz bardziej złożonym wymaganiom smakoszy.
„Gastronomia to laboratorium, w którym cały czas tworzone i rozpowszechniane są trendy mające wpływ na cały sektor spożywczy”, potwierdza Anne Claire Paré, założycielka Cabinet Bento. „Kreatywność kucharzy, którzy dużo podróżują i wymyślają nowe potrawy, stała interakcja restauratorów z coraz bardziej wymagającymi klientami, pojawienie się nowych przedsiębiorców mających inną wizję branży, wszystko to razem tworzy korzystny klimat dla innowacji.”
Wynikiem tej kipiącej mieszanki są trendy, które będą się liczyć w 2016 roku.
1) Zdrowie wychodzi z cienia: zwracanie uwagi na to, co jemy jest coraz bardziej widoczne, a jednocześnie staje się wyznacznikiem wyrafinowania. Naszą tożsamość żywieniową wyrażamy przez alternatywne wybory produktów spożywczych, składników bogatych w substancje odżywcze, a także przez niewielką obróbkę żywności, a wręcz spożywania produktów na surowo. Również dieta bezglutenowa staje się coraz bardziej popularna, a specjaliści szacują, że na poziomie globalnym rynek ten do 2020 roku osiągnie obroty rzędu 3 miliardów euro. Rynek produktów wegetariańskich także zaczyna zajmować coraz istotniejsze miejsce w menu restauracji, jak i w ofertach producentów, a to dzięki kreatywności szefów kuchni!
2) 100% wyrobów rzemieślniczych: zwrot „rzemieślniczy” stał się synonimem produktów wysokiej jakości i klasy: mali producenci są poszukiwani, wytwarzanie nabiera cech sztuki, a regionalna wiedza jest spisywana na nowo. Poszukiwania zorientowane na innowacje sprzyjają rozwojowi tego sektora.
3) Być albo nie być ekspertem: wzrost wiedzy konsumentów oraz mnożące się punkty gastronomiczne stymulują większą innowacyjność. Aby stworzyć dobrze rokujący biznes nie wystarczą już wyróżniające się specjalności. Trzeba umieć w pełni kontrolować stosowane składniki, recepturę lub pochodzenie wybieranych produktów. Zjawisko to jest szczególnie dobrze widoczne w obszarze specjałów cukierniczych, gdzie popyt na jedzenie mniejszej ilości ale lepszej jakości doprowadził do uprzywilejowania najlepszych wytwórców, aby konsumenci mogli delektować się ich produkcją opartą na badaniach i wyszukanej elegancji. Trend ten jest również zauważalny w sektorze kawy, który możemy określić jako „postarbucksowy” i w którym wzrost odnotowują małe bary espresso zaopatrujące się w najlepszych palarniach kawy. Ich menu jest bardzo krótkie i zawiera wyłącznie cenne napary przygotowywane zgodnie z zasadami sztuki.
4) Posiłki z dostawą: sektor ten obecny jest na rynku francuskim od kilku lat i notuje duży wzrost, podobnie jak w innych krajach zachodnich. Osiągając wartość 90 miliardów dolarów, stanowi on 16% światowego runku gastronomii i stale się rozwija, co przekłada się na wzrost obrotów w tym sektorze o 67% w 2015 roku. Jest to dowód na to, że francuscy klienci pokochali rozwiązania, które ułatwiają im życie.
Forum Mleczarskie