Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

To były udane targi Natura Food

27 października 2011
200 wystawców z Polski i zagranicy, szeroka oferta produktów ekologicznych, naturalnych i tradycyjnych, wszyscy znaczący przedstawiciele rynku,  bardzo bogaty i ciekawy program seminariów, szkoleń, warsztatów, konkursów i pokazów, 7 tys. zwiedzających wśród których nie brakowało właścicieli sklepów z żywnością wysokiej jakości – tak w jednym zdaniu  można podsumować IV edycję Targów Naturalnej Żywności NATURA FOOD, która odbyła się w Łodzi w dniach 14 – 16 października 2011.

Organizatorem imprezy były Międzynarodowe Targi Łódzkie Sp. z o.o., a honorowy patronat na targami sprawowali Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Związek Województw RP, Marszałek Województwa Łódzkiego i Prezydent Miasta Łodzi. Po raz pierwszy oficjalnym partnerem targów była Grupa IFOAM EU, europejska struktura Międzynarodowej Federacji Rolnictwa Ekologicznego.

Celem imprezy jest promocja żywności ekologicznej i naturalnej oraz popularyzacja produktów regionalnych
i lokalnych przygotowywanych tradycyjnymi metodami. Tereny targów łódzkich zgromadziły przedstawicieli wszystkich liczących się firm na rynku biożywności oraz żywności naturalnej i tradycyjnej, od producentów i gospodarstw ekologicznych po sklepy, hurtownie i przedstawicieli najważniejszych organizacji branżowych.

Oficjalnego otwarcia targów dokonali:  Witold Stępień - Marszałek Województwa Łódzkiego, Agnieszka Nowak
– Wiceprezydent Miasta Łodzi oraz Christopher Stopes -  Prezydent  IFOAM EU Group.

Wiodącym  wydarzeniem  NATURA FOOD 2011 była Międzynarodowa Konferencja EKOLOGICZNE PRZETWÓRSTWO ŻYWNOŚCI – POPRAWA JAKOŚCI ORAZ OCHRONA ŚRODOWISKA w której udział wzięło 120 przedstawicieli producentów, przetwórców i dystrybutorów żywności ekologicznej z całej Europy. Wykłady i warsztaty odbywały się  równolegle w trzech salach konferencyjnych  i  tłumaczone były symultanicznie na 4 języki. Uczestnicy spotkania przyjechali do Łodzi na zaproszenie IFOAM EU Group - europejskiej struktury Międzynarodowej Federacji Rolnictwa Ekologicznego z siedzibą w Brukseli.
W ramach Targów odbyły się także warsztaty OBUDŹ ZMYSŁY KONSUMENTA  realizowane w ramach projektu ECROPOLIS. Uczestnicy warsztatów - producenci i przetwórcy żywności ekologicznej -  porównywali walory sensoryczne produktów ekologicznych i konwencjonalnych. Nasz branżowy patron medialny Biokurier.pl przygotował z kolei seminarium JAK POWSTAJE BIO?, w trakcie którego konsumenci poznali odpowiedzi na  najbardziej nurtujące  pytania: Jak i gdzie powstaje żywność ekologiczna? O czym pamiętają ekologiczni przetwórcy i jakich zasad przestrzegają? Co decyduje o jakości produktów BIO? Podczas sesji przedstawione zostały także wyniki badań dotyczące zdrowotnych właściwości soków kwaszonych.
Tematem przewodnim programu seminaryjnego podczas tegorocznej edycji Targów była KOMUNIKACJA. W sobotę podczas seminarium Fundacji Klub Szefów Kuchni odbywającego się pod hasłem PROMOCJA PRODUKTÓW LOKALNYCH zaprezentowane zostały możliwości komunikacji z potencjalnymi nabywcami produktów lokalnych
w Polsce i zagranicą. W niedzielę  zaś podczas BIOBIZNES FORUM uczestnicy panelu zgłębiali zagadnienia związane
z komunikacją w ekobiznesie i w ekosklepie. Dużym zainteresowaniem cieszyły się warsztaty prowadzone przez Marka Borowińskiego (Jak ściągnąć klienta do sklepu z żywnością ekologiczną?) oraz kompendium praktycznej wiedzy
dla sprzedawców przygotowane przez Barbarę Kwiatosz (ABC profesjonalnej sprzedaży w sklepie ekologicznym).


Równolegle odbywały się spotkania dotyczące marketingu produktów premium oraz wykorzystania nowych mediów
w komunikacji. Z opinii  uczestników wiemy, że  program był na tyle interesujący, że trudno było zdecydować się
w którym wydarzeniu wziąć udział.

Podczas Targów swój finał miało szereg konkursów:
Branżowe konkursy Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Podczas NATURA FOOD 2011 miało miejsce podsumowanie konkursów organizowanych przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Na specjalnie zorganizowanej uroczystości Wiceminister Rolnictwa Andrzej Butra wręczył statuetki oraz dyplomy laureatom czterech takich konkursów. W ramach konkursu na najlepsze gospodarstwo ekologiczne, organizowanego przy ścisłej współpracy z Centrum Doradztwa Rolniczego
w Brwinowie Oddział w Radomiu, zgłoszone gospodarstwa ekologiczne oceniane były w dwóch kategoriach.
W kategorii ekologiczne gospodarstwo towarowe pierwsze miejsce zajęła Spółka Rolnicza Juchowo (województwo zachodniopomorskie), natomiast w kategorii ekologia-środowisko – Gospodarstwo Mirosłwa Angielczyka  (województwo podlaskie). Laureatkami pierwszych miejsc konkursów na najlepszą pracę magisterską i najlepszą pracę doktorską w zakresie polityki jakości żywności zostały: za pracę magisterską pani Alicja Chorąży oraz za pracę doktorską pani Ewa Dąbkowska. W konkursie wiedzy o rolnictwie ekologicznym pierwsze miejsce zajął Paweł Dymkowski ze szkoły ZSCKR im. Aleksandra Świętochowskiego w Gołotczyźnie. Natomiast za najlepszy projekt mający na celu promocję regionu za pomocą produktu regionalnego lub tradycyjnego uznano inicjatywę Lokalnej Grupy Działania „Na Śliwkowym Szlaku”.

Konkurs o Złoty Medal NATURA FOOD 2011, którego celem było wyłonienie i promocja najlepszych produktów ekologicznych i tradycyjnych prezentowanych podczas targów.
Jury przyznało Złote Medale NATURA FOOD dla:
w kategorii produkty ekologiczne certyfikowane - dla Bio Food Polska za sok z buraka kwaszonego
oraz dla Gospodarstwa Rodzinnego Radomskich EKOJOTER za miód nektarowy malinowy,
w kategorii produkty naturalne niecertyfikowane - dla firmy  DAR OGRODU za sok jabłkowy tłoczony,
w kategorii produkty tradycyjne -  dla Zakładu Cukierniczego DYBALSKI za lody tradycyjne.

IV Wojewódzki Konkurs Produktów Tradycyjnych TYGIEL SMAKÓW, do  rywalizacji  w którym stanęło
34 produktów żywnościowych wytworzonych na terenie województwa łódzkiego. Produkty oceniane były
w ośmiu kategoriach. Nagrodę główną TYGIEL SMAKÓW otrzymała Spółka HEKTOR z Działoszyna za kapustę kiszoną w całości. Organizatorem Konkursu był Urząd Marszałkowski w Łodzi.
Własne wyróżnienia w Konkursie Tygiel Smaków - „Anioły i Diabliki Potraw Regionalnych” przyznał partnerski serwis www.potrawyregionale.pl. Laureatami zostali: Spółka HEKTOR z Działoszyna za anielski smak główek kiszonej kapusty oraz Romana Zając Z KGW Biała k/Zgierza za anielski smak bani na mleku z kluseczkami. Diablikiem  Potraw Regionalnych w tym roku uhonorowani zostali Renata i Adam Nowiccy z Janowa k/Żychlina
za kuszenie premierówką – nalewką miodową.

KONKURS dla UCZNIÓW SZKÓŁ GASTRONOMICZNYCH TRADYCYJNE SMAKI REGIONU
Konkurs ma za zadanie zwrócenie uwagi uczniów szkół gastronomicznych – przyszłych szefów kuchni, kucharzy
- na możliwości wykorzystania bogactwa produktów tradycyjnych i lokalnych regionu w restauracyjnym menu.
Organizatorem Konkursu był Urząd Marszałkowski w Łodzi i odbywał się pod patronem Fundacji Klub Szefów Kuchni.  W konkursowym jury zasiedli Adam Chrząstowski, Grzegorz Labuda, Łukasz Pielak, Rafał Targosz i Carlos Gonzalez Tejera przewodniczył Prezes Fundacji Jerzy Pasikowski.
Jury przyznało:
I miejsce - Tomaszowi Ziółkowskiemu za comber jagnięcy ze świniarki w panierce ziołowej z nasionami konopi, ułożony na puree ziemniaczanym o smaku ćwikły po łowicku podanym z syfonu w duecie sosu rozmarynowego, estragonowej kalarepy, rzodkiewki oraz chrupkiego ciastka orzechowego.
II miejsce - Pawłowi Wilanowskiemu za comber jagnięcy ze świniarki podany na soczewicy z delikatnym puree z marchewki w otoczeniu skorzonery i bratków.
III miejsce - Ilonie Gabrysiak za cepeliny bratoszewickie z farszem z boczku nadolskiego i pieczarek z zasmażaną kapustą.
W tym Konkursie portal potrawyregionalne.pl również przyznał swoje wyróżnienie które trafiło do rąk Adama Surmy za anielski smak soczystej rolady z piersi gęsi owsianej z sosem malinowo-kokosowym i musem jabłkowo-ziołowym na puree ziemniaczano-pasternakowym.


Nowością NATURA FOOD 2011 były WARSZTATY DLA RESTURATORÓW dotyczące wykorzystania produktów tradycyjnych i lokalnych. Warsztaty prowadził Adam Chrząstowski, członek Fundacji Klub Szefów Kuchni, patron merytoryczny działań kulinarnych podczas polskiej prezydencji w Unii Europejskiej. Niewątpliwą atrakcją były pokazy kulinarne w wykonaniu Rafała Targosza, znanego z zamiłowania do produktów regionalnych i tradycyjnych
oraz Grzegorza Łapanowskiego, który w kuchni stawia na żywność ekologiczną i lokalną.  Organizatorem  warsztatów był także Urząd Marszałkowski w Łodzi.
Nie zabrakło też propozycji dla miłośników dobrego smaku.  W ramach LABORATORIÓW przygotowanych
przez organizatorów gruczeńskich spotkań kulinarnych Giena Mientkiwicza i Zbyszka Kmiecia zgłębialiśmy  wysublimowane smaki SERÓW ZAGRODOWYCH, SZYNKI POLSKIEJ, OLEJÓW i OLIW oraz PIW z REGIONALNYCH BROWARÓW.

Na antresoli Hali Expo miała miejsce prezentacja SMAKI REGIONALNYCH PIW w ramach której wystawiały  się lokalne, małe browary oferujące piwa będące alternatywą dla produktów koncernowych. Mamy nadzieję, że był
to pierwszy krok w stronę powrotu do łódzkich piwnych tradycji targowych i w przyszłym roku zagości w Łodzi większa reprezentacja  tej  branży.

W sobotę i niedzielę  przed halą Expo, odbywała się OWOCOWA KACJA RECYKLINGOWA. W zamian za elektrodpady
i inne domowe surowce wtórne rozdawaliśmy pyszne jabłka wyprodukowane w regionie łódzkim. Akcja przeszła nasze najśmielsze oczekiwania – zebraliśmy 5 ton elektroodpadów i rozdaliśmy 2 tony jabłek.  Partnerem akcji było MPO Łódź, a sponsorem owoców Grupa Producentów Owoców ELITA.

NATURA FOOD 2011 odnotowała 12% przyrost liczby wystawców, 14% przyrost powierzchni wystawienniczej
oraz 18% wzrost liczby osób odwiedzających targi. Co ważne niebyli to tylko konsumenci i miłośnicy dobrego smaku, ale także osoby zainteresowane nawiązaniem kontaktów biznesowych, poszukujące dostawców i kontrahentów żywności wysokiej jakości. Wystawcy bardzo pozytywnie ocenili swój udział w  NATURA FOOD 2011. Targi odwiedziło około 7  tys. osób, akredytowało się 63 dziennikarzy.

IV edycja Targów Naturalnej Żywności NATURA FOOD odbędzie się już za rok w dniach 12 - 14 października 2012 roku w nowym obiekcie – Centrum Konferencyjno – Wystawienniczym MTŁ przy ul. Politechniki 2. Nowe Centrum będzie idealnym miejscem do organizacji targów i wystaw, spełniającym najwyższe standardy techniczne i logistyczne, z profesjonalną częścią konferencyjno-seminaryjną pozwalającą na organizację międzynarodowych konferencji  i seminariów branżowych na najwyższym poziomie.


POWIĄZANE

Podczas nadchodzącej 15. edycji Targów Sadownictwa i Warzywnictwa, które odbędą ...

Podczas gali wieńczącej pierwszy dzień Forum Rynku Spożywczego i Handlu uhonorow...

EIT Food już po raz siódmy organizuje warsztaty projektowania produktów żywności...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę